2024-07-13, 00:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PerfectBed
Jag älskar djur men om vi tittar på kattdjur och hundar så skiljer det sig väsentligt. Kattdjur är mycket intelligentare. Du kan inte tämja dem.

Vad säger det om er?
Att en katt är jävligt tråkig och intelligent vet i fan jämfört med en riktigt smart hund som du mer eller mindre kan lära precis vad som helst och som lyder minsta kommando och dessutom fattar direkt vad den ska göra (om den är korrekt tränad), även om den får en svår uppgift att lösa.
Citera
2024-07-13, 00:12
Medlem
Dimpens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaffekrig
Har inne katt och håller rent efter dom.
Många hundägare bemödar sig inte ens att torka av hunden efter att ha varit ute i regnet så det stinker blöt hund i hela huset i timmar.

Rensar man kattlådan 2 gånger om dagen så luktar det inte katt och de tvättar sig själva.

Utekatter är ganska svåra att kontrollera för de är rovdjur och inte tama på samma sätt. Men ser många lösspringande hundar i mitt område och de har inte koll på vad de pysslar med. Där är katten fortfarande smartare.
Vad som sker inomhus är ointressant.
Lösa hundar ute följer dock med sin matte/husse hem när det är dags.
Katter som springer lösa har ingen kontroll över.
Hundar är smartast då de fattsr stt de ska gå hem med husse/matte.
Citera
2024-07-13, 00:15
Medlem
STORDRAGGENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OtursAktivist

Katter har också anknytning till människor.
Ja precis! Men vem du är som person skiter dom totalt i.
Så länge du ger katten mat så är det nöjd.
Citera
Moderator
Lapapps avatar
Citat:
Hundmänniskor är väldigt extroverta. Håller du med?
Stämmer inte på mig och min fru. Vi är extroverta och har två hundar. En schäfervalp och en beagle. Likaså svärmor har en hund, och hon är inte heller särskilt extravert.
Citat:
Ursprungligen postat av Raven2.0
Kattmänniskor känns mentalt instabila, enstöringar & lever i sin egen miserabla värld/fantasi? Oftast singlar & anti-rasister?
Exakt så tänker jag också. Inte alla så klart, men många har absolut sådana tendenser.
Citera
Medlem
Citat:
Jag älskar djur men om vi tittar på kattdjur och hundar så skiljer det sig väsentligt. Kattdjur är mycket intelligentare. Du kan inte tämja dem.

Vad säger det om er?
Jag är kattmänniska. Katter är ibland jävla sega varelser, men oavsett så är både katt och hund fina djur!
Citera
2024-07-13, 00:16
Medlem
Kaffekrigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dimpen
Vad som sker inomhus är ointressant.
Lösa hundar ute följer dock med sin matte/husse hem när det är dags.
Katter som springer lösa har ingen kontroll över.
Hundar är smartast då de fattsr stt de ska gå hem med husse/matte.

Det ena är ett rovdjur och det andra är inte.
En katt klarar sig med eller utan ägare i det vilda.

En hund gör inte de. Hunden är inte fullt lika smart dessvärre. Kattens jaktinstinkt kan vi inte få bort och därför överlever dom.
Hundar har generellt inte sin jaktinstinkt kvar så länge de inte är tränade för de.
Igen du måste lära en hund vad den ska göra för att överleva.

En frisk katt överlever oftast ute ganska bra bara genom deras instinkt.

Edit; jag älskar hundar av alla slag, men katten är smartare generellt.
Att sen en hund kan massa kommando är ju för att vi lär dom, vi är smarta för vi får dom göra saker för oss.

En smart person inser att det är lönlöst att försöka lära katten något för den behöver inte dig egentligen.
Citera
2024-07-13, 00:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Shitnugget
Gulligt att du tror att din kuvade hund har ett val. Tänker du samma om människor? De ska komma när du ropar? Allt ska vara på dina villkor?
Om du dresserar en hund genom att kuva den så kommer den att tappa respekten för dig, ni får en dålig relation och den kommer att fungera mindre bra till de uppgifter den är tänkt att lösa om vi pratar tävling/ tjänst (är inte så mycket för sällskapshundar) och dessutom sky dig son pesten hemma i vardagen.

Allt bygger på ömsesidig respekt och att hunden både ser dig som en rolig resurs och en trygg ledare som kan sätta gränser. Därmed inte sagt att du inte får ställa krav på den fast med sunt förnuft och inte kräva mer än den klarar av eller förstår.
Citera
2024-07-13, 00:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av STORDRAGGEN
Ja precis! Men vem du är som person skiter dom totalt i.
Så länge du ger katten mat så är det nöjd.
Inte min erfarenhet Isåfall skulle de inte gilla gäster olika lika
Citera
2024-07-13, 00:22
Medlem
Citat:
Hundmänniskor tror att kärlek är när någon kommer direkt för att man ropar på dem.

Kattmänniskor vet att kärlek är när någon kommer till dig av egen fri vilja.

Kunde inte ha sagt det bättre själv.
Citera
2024-07-13, 00:23
Medlem
Hussefars avatar
Kattmänniskor är mer bekväma av sig. Vill ha ett djur som inte kräver så mycket.

Hundmänniskor är mer aktiva av sig.

Japp, detta är min något inte helt fördomsfria observation. Mitt användarnamn ger en hint om vilket djur jag föredrar.
Citera
2024-07-13, 00:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dimpen
Katter innebär mer ansvar då dessa släpps vind för våg utan uppsikt. Tyvärr så tar inte kattmänniskor det ansvaret.
Hur vet du det?
Citat:
Ursprungligen postat av sykkelpump
Det är ju två helt olika typer av djur, så varför ens jämföra dom? Eller deras ägare?
Jag gillar generellt båda, med undantag för individer som är otrevliga men det gäller ju människor också...
Vi är här för att jämföra. Människor är det farligaste djuren som jorden nånsin har beskådat, kom ihåg det.
Citera
2024-07-13, 00:26
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
En hund kommer när du ropar för den har inget val. Typiskt flockdjurs beteende. Noll egen vilja, noll personlighet. Den gör som den dresserats.
En katt kommer till dig för att den vill komma när du ropar. Du kan inte befalla en katt som en hund.

Såväl hundar som katter har personlighet, men det är visst något som du inte har förmåga att varken uppfatta eller fatta.

Du har också helt missuppfattat vad kärlek är.

Utan tvekan så visar hundar betydligt mer kärlek än katter. Katter visar snarare mer förtroende och trygghet än kärlek.

Hunden blir glad när matte/husse kommer hem, för den gillar dem, det är kärlek.

Katten kommer till matte/husse för att den känner förtroende för dessa och är trygg med dem, samt för att den vill ha sällskap. Någon kärlek visar den sällan.

Hunden är mycket riktigt ett flockdjur, precis som människan. Hunden älskar sin flock. Det är kärlek.
Katten är en solitär, till skillnad från människan. Den älskar inte någon flock. Den älskar inte dig, den älskar möjligen tryggheten och sällskapet du kan ge de, emellanåt.

En hund kommer till dig för att den älskar dig. Därför kommer den varje gång.
En katt kommer till dig för att du har något den vill ha. Därför kommer den bara när den själv vill.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in