2024-07-12, 20:51
Medlem
Hej

Jag är relativt ny på ett jobb inom servicebranschen (har jobbat i 3v), är anställd av ett bemanningsföretag där själva yrket har ett rykte av att ha ganska hög personalomsättning. Tjänsten jag har är på 80-100%

När jag tog detta arbete så skulle jag hoppa av en yrkesutbildning på Komvux då jag var less på studier och ville jobba lite, vilket togs upp på arbetsintervjun.

Livet har tagit en helomvändning senaste veckan och har insett att jag vill satsa på juridikstudier. För det så krävs ett bra högskoleprov som jag väldigt gärna vill/behöver lägga ner energi inför. Sen hade det naturligtvis inte skadat mig av att jobba färre timmar. Jag är även antagen till 7,5hp kan bli fler hp i andra urvalet (legitim anledning av att jobba deltid).

Men eftersom jag är så nyanställd så är jag ju inte (enligt kollektivavtalet) berättigad till tjänstledig (för studier) iom att man ska ha jobbat x antal månader på företaget innan. Tveksamt hur dom ställer sig till att jag vill gå ner till tex 50% (om det ens går) så tidigt i en anställning också. Vet inte om det kan klassas som redflags från deras håll.

Enklast hade nog varit att söka nytt jobb, som är ett deltids eller extrajobb bortsett från strul med att vara ledig vid intervjuer etc. Men hade varit så smidigt att vara kvar på samma jobb.

Vad tror ni? Vad är enklast här? Är det värt att ta upp frågan med arbetsgivaren eller är det bättre att bara söka sig till ett nytt jobb?
Citera
2024-07-12, 21:16
Medlem
7.5 poäng borde du definitivt klara att läsa bredvid heltid, annars ser jag inte hur du skulle klara att plugga juridik. Och även om du gör det kommer du att låta som en slacker om du har din nuvarande planering i CV:t.

Utmana dig själv med att fortsätta jobba och ta de poängen, och sedan söker du studieledigt för våren 2025 när du har visat lite mer att du kan jobba för den här arbetsgivaren.

Med lite flyt kan du kanske då behålla deltid där under dina studier vilket vore en enorm fördel.
Citera
2024-07-12, 21:17
Medlem
Du tycks ha svårt för att bestämma dig. Hur gick det med utbildningen till elevassistent som du påbörjade?

Och nu önskar du jurikdikstudier, med nästa kursstart som du kan söka till - hösten 2025.

Och så var det ämneslärare och socionom.

För din del tror jag det kan vara bra att jobba ett par år.
Citera
2024-07-12, 21:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sweetopia
7.5 poäng borde du definitivt klara att läsa bredvid heltid, annars ser jag inte hur du skulle klara att plugga juridik. Och även om du gör det kommer du att låta som en slacker om du har din nuvarande planering i CV:t.

Utmana dig själv med att fortsätta jobba och ta de poängen, och sedan söker du studieledigt för våren 2025 när du har visat lite mer att du kan jobba för den här arbetsgivaren.

Med lite flyt kan du kanske då behålla deltid där under dina studier vilket vore en enorm fördel.

Syftet med att gå ner i arbetstid är att lägga fokus på högskoleprovet. Men verkar finnas två alternativ, byta jobb eller att studera till hp samtidigt som jag jobbar heltid även om de då blir begränsat med tid. Tjänstledigt så snabbt inpå är väl ingen bra ide.
Citera
2024-07-12, 21:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Du tycks ha svårt för att bestämma dig. Hur gick det med utbildningen till elevassistent som du påbörjade?

Och nu önskar du jurikdikstudier, med nästa kursstart som du kan söka till - hösten 2025.

Och så var det ämneslärare och socionom.

För din del tror jag det kan vara bra att jobba ett par år.

Finns iofs inget som hindrar TS att söka fristående juridikkurser till våren 2025, som sedan kan räknas in i ett program om han kommer in där.

Men du har helt rätt i att man inte kan springa åt alla håll samtidigt, då är det bättre att spara sitt CSN tills man har bestämt sig för en studieväg längre tid än 6 månader framåt.
Citera
2024-07-12, 22:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sweetopia
Finns iofs inget som hindrar TS att söka fristående juridikkurser till våren 2025, som sedan kan räknas in i ett program om han kommer in där.

Men du har helt rätt i att man inte kan springa åt alla håll samtidigt, då är det bättre att spara sitt CSN tills man har bestämt sig för en studieväg längre tid än 6 månader framåt.

Vad bra att jag inte rört csn högskolekvot på 1,5 år😇 & inte har planer på att göra de förrän jag pluggar juristprogrammet
Citera
2024-07-13, 10:24
Medlem
Nu tar du allt i lite.

Högskoleprovet är 20:e oktober. Fram till dess är det mer än 90 dagar. Om du tränar 20 minuter om dagen blir det 30 timmar träning. Svårt att tro att det inte skall räcka för att du skall lyckas tillräckligt bra. Lägg till några heldagar lördag / söndag så är du hemma.

Så varför skulle du gå ner i tid för högskoleprovet?
Citera
2024-07-13, 11:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ArundoDonax
Nu tar du allt i lite.

Högskoleprovet är 20:e oktober. Fram till dess är det mer än 90 dagar. Om du tränar 20 minuter om dagen blir det 30 timmar träning. Svårt att tro att det inte skall räcka för att du skall lyckas tillräckligt bra. Lägg till några heldagar lördag / söndag så är du hemma.

Så varför skulle du gå ner i tid för högskoleprovet?

För jag känner att jag behöver mer än 20 min. Men har planerat in plugg på resten av dygnets timmar samtidigt som jobbet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in