Citat:
Ursprungligen postat av
zombie-nation
Kände en familj från Syrien. De var motsatser till det ni beskriver. De var noga med sopsorteringen och deras eget hem var så överstädat. Mamman städade allt varje dag. Inklusive väggar, lister och dörrar. Hon använde ett starkt rengöringsmedel vilket ledde till att dottern fick utslag, men det spelade ingen roll. Förr det kunde inte vara av städningen, för kemikalier är bra och luktar gott. Jag fick inte ens ladda telefonen på bänken där, för den störde. Jag fick bara ladda i ett uttag där man kunde gömma telefonen. Hon tvättade hela tiden, med kanske två dl tvättmedel per maskin. För att det luktade så rent.
Hon var van att trots att de bodde i staden, att sand blåste in hela tiden. Det gör det ju inte i Sverige. Katten badades och kammades hela tiden.
Detta visar ju på att det inte har med utbildningsnivå/intelligens att göra utan med kultur och vanor.
Problemet är när människorna har svårt att ta till sig logiska argument och vägrar ändra på sig.
Om ett barn får utslag av rengöringsmedel (och alldeles för mycket tvättmedel!) så borde man kunna se logiken i att sluta använda medlen. Om man får ett fint boende borde man inte vilja förvandla det till en svinstia utan vara försiktig om det. Jag har också svårt att begripa mig på hur dessa människor inte kan vilja ha det fint eller vilja lära sig bättre vanor!
I mitt område har det blivit gradvis sämre. Fler och fler lämnar möbler eller soppåsar utanför sopcontainern. Muslimerna som tar sina barn till lekplatsen lämnar efter sig skräp och använder buskagen som toaletter. Vidrigt är det! När de ser att svenskarna inte gör så och att det är därför vi har haft det rent och fint hittills - varför vill de förvandla allt till en sunkig rastplats?
Utanför Maxi stod ett gäng invandrarkillar och åt nån färdig mat ur plastfoliekartonger som de sedan släppte på marken där de stod - två meter från en papperskorg! Jag sa till dem och blev naturligtvis kallad för Karen.
Jag tycker att det är okej med en viss blandning av människor men när jag inte längre känner mig hemma mår jag faktiskt dåligt! Jag vill ha det rent och fint med människor som är snälla och hänsynsfulla mot varandra.