2024-07-12, 13:33
Medlem
Tjena!

Volvo v70 1.6D som är orkeslös vid gaspådrag. Lämnades in på volvo-verkstaden som bytte ventilkåpspackningen som tydligen var sprucken vilket dom upptäckte med rökmaskin. Han kände även på turbon som han säger känns bra. Sen har dom gissat på en tryckgivare (osäkert vilken) som byttes utan att hjälpa. Dom försökte 2 dagar efter det utan att hitta felet men då behövde jag inte betala. Tog hem bilen igen och öppnade huven. Hör ett rytmiskt pysande som ökar med varvtalet. Ser att det kommer rök på motorsidan mot torpedväggen. Det luktar inte avgaser men bränt. Avgassidan är mot fronten på bilen så vet att det inte är den som är fel. Åker tillbaka till Volvo som felsöker och säger att egr ventilen som sitter mot torpedväggen har fastnat. Jag köper en egr hos volvo och byter men pysande och rykandet fortsätter. Vad kan det vara som ryker? Kan inte hitta exakt vart röken kommer ifrån. Värt att notera är att bilen luktar diesel i kupen och när man står bredvid. Det sitter nytt filter på för att se om det hjälpte men det gjorde det icke.
Hjälp!
Citera
2024-07-12, 14:25
Medlem
Kanske någon vacuum slang som lossnat/spruckit? Det är enkelt att leta fram själv oftast. Lokalisera vart pysandet kommer ifrån.
Har dom skruvat med den kan de ha använt wd-40 eller liknade som ryker men helt klart värt att kolla upp även det borde vara enkelt. Säkert något smörjmedel som droppat ned på avgasröret om de inte klantat sig rejält vill säga.
Citera
2024-07-12, 14:38
Medlem
Strychnos avatar
Kan vara dieselpumpen som läcker, det är ju det enda som egentligen kan vara anledning till att det luktar diesel, förutsatt att bränsleledningarna är hela och läckagefria.
Det lär då också vara anledningen till att att motorn är slö och trög.
Citera
2024-07-12, 14:38
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Koepingen
Tjena!

Volvo v70 1.6D som är orkeslös vid gaspådrag. Lämnades in på volvo-verkstaden som bytte ventilkåpspackningen som tydligen var sprucken vilket dom upptäckte med rökmaskin. Han kände även på turbon som han säger känns bra. Sen har dom gissat på en tryckgivare (osäkert vilken) som byttes utan att hjälpa. Dom försökte 2 dagar efter det utan att hitta felet men då behövde jag inte betala. Tog hem bilen igen och öppnade huven. Hör ett rytmiskt pysande som ökar med varvtalet. Ser att det kommer rök på motorsidan mot torpedväggen. Det luktar inte avgaser men bränt. Avgassidan är mot fronten på bilen så vet att det inte är den som är fel. Åker tillbaka till Volvo som felsöker och säger att egr ventilen som sitter mot torpedväggen har fastnat. Jag köper en egr hos volvo och byter men pysande och rykandet fortsätter. Vad kan det vara som ryker? Kan inte hitta exakt vart röken kommer ifrån. Värt att notera är att bilen luktar diesel i kupen och när man står bredvid. Det sitter nytt filter på för att se om det hjälpte men det gjorde det icke.
Hjälp!
Det är väl en spridare som läcker, det självklara att kolla först om det puffar rök i motorrummet.
Citera
2024-07-12, 15:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ulrik.Agren
Det är väl en spridare som läcker, det självklara att kolla först om det puffar rök i motorrummet.

Min tanke också men spridaren är på framsidan av motorn inte där röken kommer.
Citera
2024-07-16, 09:19
Medlem
Efter att sprayat i princip hela motorn med såpvatten så har vi upptäckt att det är spridare 3 som är boven. Det som Bilia inte kunde hitta... Ett samtal till verkstan och en prisuppgift på ~15000 för byte av tätning till spridare. Överhängande risk att saker går sönder enligt tekniker. Tydligen ganska vanligt fel på just 1.6L motorn (D2). Ringt några andra verkstäder och ingen vill ta in bilen.
Citera
2024-07-16, 10:21
Medlem
orvarens avatar
Citat:
Efter att sprayat i princip hela motorn med såpvatten så har vi upptäckt att det är spridare 3 som är boven. Det som Bilia inte kunde hitta... Ett samtal till verkstan och en prisuppgift på ~15000 för byte av tätning till spridare. Överhängande risk att saker går sönder enligt tekniker. Tydligen ganska vanligt fel på just 1.6L motorn (D2). Ringt några andra verkstäder och ingen vill ta in bilen.
15k?
Fy fan vad surt!
Citera
2024-07-16, 10:24
Medlem
448s avatar
Mopedsbilsmotor så köp en annan kärra
Citera
2024-07-16, 10:36
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
Citat:
Ja, jag skrev ju det, och att det ska kontrolleras först, men folk ska ju alltid sätta sig på tvären.

Bilia ska man aldrig ha att göra med, tar hutlöst betalt för inkompetens...
Här på Flashback fick du diagnos satt på nån timme, helt gratis.

Kolla med nån som är duktig på Peugeot.
Citera
2024-07-16, 18:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ulrik.Agren
Ja, jag skrev ju det, och att det ska kontrolleras först, men folk ska ju alltid sätta sig på tvären.

Bilia ska man aldrig ha att göra med, tar hutlöst betalt för inkompetens...
Här på Flashback fick du diagnos satt på nån timme, helt gratis.

Kolla med nån som är duktig på Peugeot.

Ringt runt till verkstäderna här i närheten och ingen vill ta i bilen med tång.
Citera
2024-07-16, 21:07
Medlem
ormbitens avatar
Citat:

Det finns ju någon hemsida som heter spridardemontering.se.
Kanske kan vara behjälpliga med någon hänvisning till någon svensk verkstad som kan hjälpa?

Spridardemontering.se är väl egentligen ett tyskt företag... Har jag för mig...

Ska man som verkstad ta in spridarbyte på en sådan motor och även vissa andra dieselmotorer också för den delen, så behöver man skriva ett friskrivningsavtal som kunden skriver på så att kunden är fullt medveten om att spridaren kan gå av i toppen.

Personligen blir jag alltid förvånad när verkstäder lämnar fast pris på spridarbyte på vissa dieselbilar. 🤔
Senast redigerad av ormbiten 2024-07-16 kl. 21:12.
Citera
2024-07-16, 21:14
Medlem
isgetens avatar
Citat:

Varför?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in