2024-07-12, 07:59
Medlem
Hej!

Hörde att antidepressiv medicin tar 2 veckor innan den börjar verka. Hur är det möjligt? Är det så långsamt eller behöver det bunkras upp så mycket i kroppen innan det ger verkan? Ex en huvudverkstablett verkar inom 30 minuter (och typ de flesta droger)...
Citera
2024-07-12, 09:12
Medlem
MP-44s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av x-power
Hej!

Hörde att antidepressiv medicin tar 2 veckor innan den börjar verka. Hur är det möjligt? Är det så långsamt eller behöver det bunkras upp så mycket i kroppen innan det ger verkan? Ex en huvudverkstablett verkar inom 30 minuter (och typ de flesta droger)...

det är en ssri som ska stimulera serotonin halten din hjärna utsöndrar. dessa är receptorer som kokain och amfetamin tex sprutar ut när du tar dom drogerna. när du tar ett ssri preparat är det inte för att bli hög. man börjar på mycket låga doser och schysterar dessa försiktigt under tid. målet är att hamna så nära ett normalvärde som det går. det kan i det flesta fall handla om flera års olika behandlingar med olika preparat. och insättningen gör ofta att du mår sämre än du gjorde innan du började. dom som tror det finns någon sorts lyckopiller läser för mycket aftonbladet eller liknande. skulle du kliva på en hög dos direkt så är det högst troligt en resa till låst psykavdelning som gäller.

du kan inte missbruka dessa. det finns ingen high när du använder dom.

sen kan vi skriva 300 rader med biverkningar du får på köpet till att försöka överleva till nästa dag.
Citera
2024-07-12, 09:31
Medlem
Citat:
Hej!

Du har alldeles rätt. Biverkningarna (särskilt bedövad penis och pajad orgasm aka ED), som kan bli permanenta, kommer (obs ej ordvits) inom ca 30 min. Som ett brev på posten (eller som en förtida utlösning efter ett krampaktigt kämpande utan att nå klimax).

Tre veckors invänjning är bara bluff för att sälja in en grupp preparat som inte funkar ett piss, förutom sina livsfördärvande biverkningar inkl ett djävulskt beroende.

Har bara testat en handfull, men den enda som funkade för mig tog fart dag två (blev dock manisk så det var inte så bra heller).

Personligen tror jag att det är bara ett fult försäljningsknep. För att man skall härda igenom de horribla insättningsbesvären. Sen när man har investerat flera veckor så har man hunnit bli så avstängd att man uppfattar det som en förbättring "kanske", och så fortsätter man för säkerhets skull, för att inte missa om det kanske skulle bli lite bättre med tiden, typ "vinst längre fram".

Gissar även att 2-3 veckor är ungefär tiden det tar för kroppen att bli beroende också. Så att, när man slutar ta dem, så mår man dubbelt sämre helt plötsligt.

Och så säger kranen, nej jag menar doktorn, "Amen ser du, då funkade dom trots allt, och nu kommer depressionen tillbaka." Och så börjar man igen.

Fult är bara förnamnet. Grejerna som funkar på riktigt känner man av bums (obs ej ordvits).
Senast redigerad av busy-signal 2024-07-12 kl. 09:39.
Citera
2024-07-12, 13:42
Medlem
lyktstolpes avatar
Citat:
Hej!

Bara skitsnack från övriga som skrivit här innan mig. Ja det finns biverkningar, (jag har aldrig märkt av de).

Enda gången jag märkt av biverkningar är när man glömmer ta ett par dagar, man känner yrsel och känna sig nedstämd.

När de sätts in tar det ca 2-4veckor för kroppen att balanseras in. Under den tiden kan du känna dig deppig. Hittar du rätt SSRI kommer du få en mycket bättre livskvalitet.
Citera
2024-07-12, 13:44
Medlem
Ni som tar/tagit ssri, klarar man av 8 timmars jobb? Har man fokusen på topp? Energi?
Citera
2024-07-12, 13:55
Moderator
Maviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zedred123
Ni som tar/tagit ssri, klarar man av 8 timmars jobb? Har man fokusen på topp? Energi?

2 veckor är nog att vara lite optmistisk. Man får nästan räkna med 1-6 veckor. För mig tog det 3 veckor innan det vände och under den tiden mådde jag faktiskt sämre (vilket är en känd risk med SSRI). Efter 3 veckor kunde jag fungera någorlunda normalt på jobb. Jag var sjukskriven under perioden jag mådde påtagligt sämre.
Citera
2024-07-12, 13:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zedred123

Beror mycket på vilken sort du tar men ja det är i regel absolut möjligt.
Citera
2025-03-26, 14:45
Medlem
Känns som det är för att det tar så lång tid för kroppen att vänja sig vid att vara en levande zombie utan känslor...
Citat:
Hej!

Citera
2025-04-15, 09:52
Medlem
TheGretaResets avatar
Det tar ca 3 månader runt 100 dagar innan det ger full effekt.

Därför kan många sluta och klara sig runt ca 3 månader innan de upptäcker att det inte fungerade och får börja igen. Det tar nämligen lika lång tid för kroppen att helt sluta producera vad den nu producerar.

Man kan nästan ställa klockan efter detta även om det är individuellt samtidigt.

Det beror på vilken verkan. Skulle man ta full dos dag ett mot panikattacker tar det antagligen bara ett par dagar innan den bromsar just panikattacker.
Men man skulle ju samtidigt må ännu sämre av insättningsproblem. Och det är inget man skall göra. Jag bara funderade över 2 veckor innan det verkar.

De två veckorna är väl snarare för att bli av med insättningsproblem?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in