2024-07-12, 00:55
Medlem
Kaptagons avatar
Nigel Ferages högerpopulistiska parti Reform UK har precis val en ny ordförande och de valde Muhammad Ziauddin "Zia" Yusuf.

https://x.com/reformparty_uk/status/1811394572733354291?t=yVMsAeAPNxm-mzKOKV6xtQ&s=19

Han är en entreprenör som är född i Skottland men hans föräldrar kommer från Sri Lanka. Han har donerat några miljoner kr till partiet och han kallar sig för en *"British Muslim patriot".

https://www.google.com/amp/s/www.bbc.com/news/articles/cd11xxn833yo.amp

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Zia_Yusuf_(businessman)

Detta måste vara banbrytande att ett europeiskt högerpopulistiskt parti som vill stänga gränsen för personer från tredje världen väljer en muslim som ordförande.

Vad tror ni är han en trojansk häst som ska infiltrera partiet eller menar han allvar när han säger att England måste få kontroll på sin gräns och stoppa båtarna som går över Engelska kanalen?

Kan detta vara en ny trend där sekulära muslimer börjar att smyga sig in på högre poster bland de högerpopulistiska partierna i Europa?

Sen undrar jag vad betyder "British Muslim patriot"?
Citera
2024-07-12, 01:23
Medlem
jonte500s avatar
Även (kloka) muslimer hatar väl svartingbrottslighet?

Dock för få av dem...
Citera
2024-07-12, 07:44
Medlem
kalkryggars avatar
"sekulära muslimer". Ett sånt korkat uttryck. Är man sekulär så är man absolut inte (kan inte vara) muslim.

Han kan vara sekulär före detta muslim möjligtvis.

Det jag vet är att Islam har trasat sönder England så hårt att de börjar tappa bort sig helt och hållet.

Deras migranthotell kostar så många miljarder att det är helt sjukt. Jag tror det kan vara försent för UK att bli av med Islam. Greppet Islam har om det samhället är brutalt.

De där skandalerna som briserade för ca 7 år sen om de systematiska muslimska våldtäkterna på små vita engelska flickor tror många är över. Men icke. De pågår för fulla muggar. Pollitiker, poliser och övriga samhället håller fortfarande på att jobba för att tysta ner pågående organiserade våldtäkter.

Hur ska den här "sekulära muslimen" lösa problemen med Islam tänker han?
Citera
2024-07-12, 09:39
Medlem
InnesIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
"sekulära muslimer". Ett sånt korkat uttryck. Är man sekulär så är man absolut inte (kan inte vara) muslim.

Det är ett uttryck som används inom akademin om människor som på något sätt har en kulturell bakgrund inom en religion. Att vara sekulär muslim eller sekulär kristen betyder inte att man kvalificerar som faktiskt muslim eller kristen eftersom det sekulära går mot det religiösa. Men det betyder att man formats på ett eller annat sätt av religionen. Ibland talas det också om kulturell muslim eller kulturell kristen vilket är ett relaterat begrepp. Om något av dessa stämmer på Zia Yusuf vet jag inte dock.
Citera
2024-07-12, 10:35
Medlem
kalkryggars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av InnesI
Det är ett uttryck som används inom akademin om människor som på något sätt har en kulturell bakgrund inom en religion. Att vara sekulär muslim eller sekulär kristen betyder inte att man kvalificerar som faktiskt muslim eller kristen eftersom det sekulära går mot det religiösa. Men det betyder att man formats på ett eller annat sätt av religionen. Ibland talas det också om kulturell muslim eller kulturell kristen vilket är ett relaterat begrepp. Om något av dessa stämmer på Zia Yusuf vet jag inte dock.

Jo jag känner väl till detta. Men det är korkat. Vi borde sluta att uttrycka oss på det viset. Det ger erkännande till religionen.

Frågan är vad han egentligen står själv med tron? Varför kallar han sig själv så som han gör?
Citera
2024-07-12, 13:26
Medlem
InnesIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
Jo jag känner väl till detta. Men det är korkat. Vi borde sluta att uttrycka oss på det viset. Det ger erkännande till religionen.

Frågan är vad han egentligen står själv med tron? Varför kallar han sig själv så som han gör?

Jag tycker begreppet är helt legitimt för att beskriva någon som är formad av religionen men som själv inte tror på dess sanningsanspråk. Det ger det erkännande till religionen som den haft på en persons liv. Det ger oss information om vilken verklighet någon kommer ifrån. Förstår inte varför det skulle vara något dåligt.
Citera
2024-07-12, 13:34
Medlem
Är väl inte så konstigt. SD skulle också kunna ha muslimsk ledare. Allt handlar ju egentligen om att man ska sätta landet och dess befolkning först, inte religionen. Sen måste man begripa att även om man är muslim så är det först och främst ett kristet land.
Det finns muslimer som fattar detta men dom är ju extremt sällsynta. Sen fattar ju inte heller 99,9% muslimer problemet med islam. Fattar man detta så kan man som muslim bli ledare för patriotisk parti som inte fokusera på hudfärg.
Citera
2025-09-06, 05:05
Medlem
Riksreptilens avatar
Han avgick i somras som ordförande, så höll sig kvar rätt länge?
https://www.bbc.com/news/articles/c3v54d60y6vo

" Yusuf resigned suddenly as party chairman on Thursday, shortly after saying it was "dumb" for new Reform MP Sarah Pochin to call on the prime minister to ban the burka - a garment traditionally worn by some Muslim women that covers the face and body. "

Partiet har fortsatt växande stöd och statsradion på deras kongress i Birmingham hittade två välklädda herrar att fotografera.

https://www.sverigesradio.se/artikel/missnojespartiet-reform-uk-kan-rubba-brittiskt-tvapartisystem

" Brittiska väljare är redo att rösta på vad som helst som inte är de traditionella partierna”, säger Scarlett Maguire som arbetar med opinionsmätningar.

Väljaren Robert Laird, iklädd kavaj mönstrad som en brittisk flagga, är en av dem som säger att han fått nog av nuvarande Labourregering. "
Senast redigerad av Riksreptilen 2025-09-06 kl. 05:06. Anledning: Sgavfel
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in