• 1
  • 2
2024-07-12, 15:23
Medlem
66ccskyhawks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LurkarNN
Vad tycker du då? Är 90.000kr för yaris e-cvt 15000 mil ett rimligt pris för en säker bil?

ja toyota överlag har bra andrahandsvärde / är dyra som begagnade. huruvida man tycker att det är värt det får man avgöra själv.

är nog inga problem att sälja bilen efter ett år, till ungefär samma pris, om man bil byta till en annan
Citera
2024-07-12, 15:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 66ccskyhawk
ja toyota överlag har bra andrahandsvärde / är dyra som begagnade. huruvida man tycker att det är värt det får man avgöra själv.

är nog inga problem att sälja bilen efter ett år, till ungefär samma pris, om man bil byta till en annan

Alright, vet du om det är någon specifik service som behöver göras på dem eller vanliga motorolja byte osv? Har 0 koll på hybrid bilar nämligen. Finns det ens stora service som med kamrem? Har förstått att yarisen har kedja som man i princip aldrig byter så länge den servas som den ska?
Citera
2024-07-12, 15:45
Medlem
66ccskyhawks avatar
Citat:
Alright, vet du om det är någon specifik service som behöver göras på dem eller vanliga motorolja byte osv? Har 0 koll på hybrid bilar nämligen. Finns det ens stora service som med kamrem? Har förstått att yarisen har kedja som man i princip aldrig byter så länge den servas som den ska?

nej en toyota hybrid är inte svårare att serva än en bensinbil. kamkedjan behöver man inte tänka på sålänge man byter motorolja regelbundet

olja filter varje 1500mil + kupefilter / en gång per år
luftfilter var 6000mil
tändstift 9000 mil
bromsvätska varannat år.
kylarglykol 15000mil

ingen service intervall på oljebyte växellåda men är inte fel att byta den nån gång ändå.

men som sagt se till att få komplett service historik utskriven innan köp, och är de inte villiga att ge sånt så gå till en seriös säljare istället.

värt att veta är att toyota har fördelaktiga garantier på bilar upp till 10år, så denna 2014 har ju ingen garanti kvar, ska man köpa en bil som har garantin kvar blir de bra mycket dyrare.
Senast redigerad av 66ccskyhawk 2024-07-12 kl. 15:47.
Citera
2024-07-12, 16:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 66ccskyhawk
nej en toyota hybrid är inte svårare att serva än en bensinbil. kamkedjan behöver man inte tänka på sålänge man byter motorolja regelbundet

olja filter varje 1500mil + kupefilter / en gång per år
luftfilter var 6000mil
tändstift 9000 mil
bromsvätska varannat år.
kylarglykol 15000mil

ingen service intervall på oljebyte växellåda men är inte fel att byta den nån gång ändå.

men som sagt se till att få komplett service historik utskriven innan köp, och är de inte villiga att ge sånt så gå till en seriös säljare istället.

värt att veta är att toyota har fördelaktiga garantier på bilar upp till 10år, så denna 2014 har ju ingen garanti kvar, ska man köpa en bil som har garantin kvar blir de bra mycket dyrare.

Yes jag förstår, tack så jättemycket för hjälpen!
Citera
2024-07-12, 21:27
Medlem
TheGretaResets avatar
Citat:
Vad tycker du då? Är 90.000kr för yaris e-cvt 15000 mil ett rimligt pris för en säker bil?
Dom ligger på den nivån.

Men om hybridbilar har jag tänkt generellt att jag är tveksam till hybridsystem på aldre bilar.

Det innebär nämligen att man har två system som kommer att behöva underhåll.
Jag vet inte om det är rätt men logiken säger så. Gamla bilar behöver alltid små reparationer. Nu har man istället två system som behöver underhåll ock små reparationer.
Citera
2024-07-13, 00:35
Medlem
66ccskyhawks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheGretaReset
Dom ligger på den nivån.

Men om hybridbilar har jag tänkt generellt att jag är tveksam till hybridsystem på aldre bilar.

Det innebär nämligen att man har två system som kommer att behöva underhåll.
Jag vet inte om det är rätt men logiken säger så. Gamla bilar behöver alltid små reparationer. Nu har man istället två system som behöver underhåll ock små reparationer.

hybridsystemet behöver inget underhåll mer än att byta kylarvätskan en gång vid 15000 mil samt blåsa rent filtret till kylfläkten vid batteriet nån gång ibland.

men det som händer med hybrid systemet till slut är oftast att en cell i batteriet blir dålig, och bilen går därmed inte att köra längre, eller med begränsad effekt. men är ju väldigt ovanligt med tanke på hur många bilar som rullar. generellt håller batteriet bilen ut.

så vill man ha en bil med mindre elektronik så köper man en manuell alltså.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in