2024-07-13, 07:43
Medlem
Bidragsorgie som gick fel.
Citera
2024-07-13, 07:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av L.o.a
Det är snarare fel åt båda hållet. Delvis mamman, men också delvis kommunen/ledsagarna som kollat upp om Liseberg var öppet eller inte.

Man är inte fastanställd som ledsagare. Det beror i och för sig vad för typ av ledsagare det rör sig om. Men oftast är det personer som söker uppdrag, det kan i princip vem som helst göra. Många oansvariga personer som tar sådana uppdrag, för att det är enkelt att få och ses så ''enkelt'' ut att utföra.

Det som jag tycker är konstigt är varför man fortsätter åka när man fick reda på att Liseberg inte var öppet. Eftersom man förstod att det var stängt. Varför tvingar man personen att åka? Skulle man själv åkt, om man endast hade Liseberg som fokus, även om man har bokat. Det är brukaren som bestämmer trots allt.

Det här handlar ju om pengar.

"Ledsagarna" kanske inte får ut sin ersättning eller mindre om resan inte blir av. Kommunens omsättning minskar.
Citera
2024-07-13, 08:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BekraftadNeger
Kan det handla om två arab-ledsagare som blev kränkta över att behöva ta skit från en mongobrud?

Fundera lite på det också. Det är rätt extremt att bara lämna någon man har ansvar över även om man har bråkat så har man fortfarande ansvar att se till att personen kan tas sig hem. Dom har inte ens kollat med sin chef för råd. Jag har rätt svårt och tänka mig att en chef skulle säga att dom bara ska lämna personen.
Jag tror om det handlar om 2 muslimer så skulle dom lätt kunna lämna sin brukare för dom känner ingen ansvarskänsla och speciellt inte om dom blir kränkta.
Jag tror inte muslimer riktigt förstår var det innebär när folk har olika typ av funktionsnedsättningar. Personen kan också se normal ut, vilket kanske ställer till det men behöver man ha 2st ledsagare då måste man fatta att personen inte klara sig själv på något sätt. Vissa har problem med utbrott och tyvärr så måste man kunna ta det. Detta jobb är inte för vem som helst heller. Det gäller att ha tålamod.
Citera
2024-07-13, 08:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DonaldBiden
Sorgligt att funktionsvarierade inte får ordentligt med stöd nuförtiden.

Tänk om det vore självaste Usain Bolt som inte fick sin assistans?

ja nästa gång får dom skicka med 3 ledsagare som har gjort lumpen

"Anna vandrade runt i Göteborg i flera timmar och letade efter tågstationen för att ta sig hem. Till slut valde kommunen också att betala för en tågbiljett till henne."
Citera
2024-07-13, 09:15
Medlem
Aprak69s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Larsa.Andersson
På vilket sätt är det föräldrar ansvar att ta hand om sina vuxna barn?

Varför anser du att chefer som avlönas av skattepengar inte ska sköta sitt jobb?

Varför anser du att det är okej att en kommunal tjänsteman, tillika enhetschef, missköter sitt jobb?

Jag har vuxna barn och känner mig i allra högsta grad ansvarig. Vore de handikappade skulle jag garanterat vara ännu mer engagerad. Trots att jag har jobbat inom LSS och vet hur lagen fungerar.
Citera
2024-07-13, 09:31
Medlem
Det finns brukare som är svåra. Det ingår i jobbet. Som den skrev som jobbar på LSS boende - på ett LSS boende ingår det att få bajs slängt på sig, att bli biten, slagen, folk som vägrar byta skydd osv och det enda boenden kan göra med sådana brukare är att skriva avvikelserapporter, ringa in dem till LPT (lagen om psykiatrisk tvångsvård) eller säga upp brukaren från boendet. När det gäller ledsagning finns det både ledsagning enligt LSS och enligt SOL. Det finns extrema brukare som gång på gång gör att personalen inte kommer hem i tid/kommer i tid till nästa uppdrag både inom ledsagning och hemtjänst. Vid extremfallen där brukaren ändå har någon form av konsekvenstänk och inte är helt hjälplösa kan enhetschefer ta beslut om att i vissa situationer ska ledsagaren lämna brukaren. Om det är en brukare som inte klarar sig själv så ringer då ledsagarna polisen (och de bör ju givetvis meddela chefen) och väntar till polisen kommit. Brukaren är vuxen - över 18 år - och klarar sig själv hyfsat annars skulle det stå förmyndare i artikeln. Brukaren har lyckats kontakta föräldrarna själv. Jag tror dock att ledsagarna har gjort fel i detta fall även om de ev har en överenskommelse om att de "ska" lämna brukaren under vissa omständigheter. De är trots allt i en annan stad där brukaren förmodligen inte hittar.
Citera
2024-07-13, 09:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av L.o.a
Det är snarare fel åt båda hållet. Delvis mamman, men också delvis kommunen/ledsagarna som kollat upp om Liseberg var öppet eller inte.

Man är inte fastanställd som ledsagare. Det beror i och för sig vad för typ av ledsagare det rör sig om. Men oftast är det personer som söker uppdrag, det kan i princip vem som helst göra. Många oansvariga personer som tar sådana uppdrag, för att det är enkelt att få och ses så ''enkelt'' ut att utföra.

Det som jag tycker är konstigt är varför man fortsätter åka när man fick reda på att Liseberg inte var öppet. Eftersom man förstod att det var stängt. Varför tvingar man personen att åka? Skulle man själv åkt, om man endast hade Liseberg som fokus, även om man har bokat. Det är brukaren som bestämmer trots allt.

Fastanställda ledsagare inom kommunen finns allt
Citera
2024-07-13, 09:35
Medlem
Timothy.McVeighs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Larsa.Andersson
Exakt var i Aftonbladet artikel står det att "Anna" slog eller misshandlade sina ledsagare?
Det nämns givetvis inte då det är en snyftartikel menad att få läsarna att sympatisera med Anna.
Exakt vad som skett kan vi ju inte veta eftersom den är en ratsinlaga där enbart Annas mammas åsikter tas upp medan ledsagarnas inte får an chans att bemöta det, lite märkligt kan jag tycka.
[/quote]Varför är du en nazist som ser ner på funktionsvarierade?[/quote]
Varför är du fascist som ser ner på dom stackars ledsagarna och vill tvinga dom att uthärda saker du aldrig hade accepterat?
Citera
2024-07-13, 09:54
Medlem
Xeliouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aprak69
Jag har vuxna barn och känner mig i allra högsta grad ansvarig. Vore de handikappade skulle jag garanterat vara ännu mer engagerad. Trots att jag har jobbat inom LSS och vet hur lagen fungerar.
Föräldrar kan vara helknäppa sossehjärnor som tycker att kommunanställda är mindre värda än deras våldsamma funktionsvarierade inavlade telningar. Föräldrar tycker anställda ska tåla bli sönderslagna.
Citera
2024-07-13, 09:57
Medlem
Hur var bråket? Ord? Slag?
Lite bristande info i mitt tycke men sen har vi tyvärr hamnat i en situation i samhället där det aldrig är några krav eller konsekvenser där personalen inte har några rättigheter och bara ska acceptera allt.
Sen tror chefer och andra högre upp att allt löser sig för man skriver en avvikelserapport och har lite samtal, och så sitter man där och undrar varför man inte får in någon personal som vill jobba.
Citera
2024-07-13, 10:02
Medlem
Aprak69s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xelious
Föräldrar kan vara helknäppa sossehjärnor som tycker att kommunanställda är mindre värda än deras våldsamma funktionsvarierade inavlade telningar. Föräldrar tycker anställda ska tåla bli sönderslagna.

Ja. Det funkade på min tid. Vi var inte så känsliga. Gilla läget, lös uppgiften etc. Man lämnar inte en ung handikappad i en främmande stad och hoppar på tåget. Jag bryr mig inte om hon attackerade dem med yxa och eldkastare. Det är helt sinnessjukt
agerande. Eller kränkt nysvenskt agerande.
Citera
2024-07-13, 10:16
Medlem
baron-brazils avatar
Det är helt absurt att lämna en mongis vind för våg för att den beter sig dåligt. Det finns ju en anledning till att dom är med henne från första början...
Oavsett vad så ligger det här ansvaret på det berörda assistansföretaget eller kommunen samt de vårdare som var på plats innan dom drog som avlöningar.

Om det eskalerat så till den milda grad att våld kommit in i bilden är det väl bara att backa undan och tillkalla en överordnad och/eller polis?

Inte sticka därifrån och lämna en sjuk människa själv.
Det är det absolut sista man ska göra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in