2024-07-11, 18:54
Medlem
Sens när tar vårdcentral betalt för telefonsamtal ?

Hade telefontid med min läkare gällande recept förnyelse. Efter en vecka kommer en faktura på 250kr i brevlådan för telefontiden??
Citera
2024-07-11, 18:58
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av alleyezonme

Hade telefontid med min läkare gällande recept förnyelse. Efter en vecka kommer en faktura på 250kr i brevlådan för telefontiden??
Så har det varit en längre tid
Citera
2024-07-11, 19:02
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
Citat:

Det beror på vilken vårdgivare du pratar om.
Citera
2024-07-11, 19:04
Medlem
Citat:

Ett tips är att förnya via 1177.se
Jag har inte blivit fakturerad för det, dock så kanske det skilljer mellan vårdcentraler.
Citera
2024-07-11, 19:19
Medlem
Citat:

Jaha?
Och?
Du har gjort ett telefonbesök stället för ett videosamtal eller ett fysiskt besök?
Du menar att du tog upp mindre av läkarens tid genom att svamla i telefon än om du hade svamlat i videosamtal eller på vårdcentralen?

Och varför pratade du med en läkare och inte en sjuksköterska?
I mitt landsting kostar receptförnyelse inget om den går via 1177 eller en sjuksköterska.
Om du tycker det är så viktigt att belasta vården genom att prata med läkaren så är det antingen för att du behöver diskutera dosering och då är det att jämföra med ett läkarbesök eller så vill du bara slösa läkarens dyrbara tid och då borde du egentligen fått betala en tusenlapp.

Citat:
Ursprungligen postat av Sam.Lagman
Ett tips är att förnya via 1177.se
Jag har inte blivit fakturerad för det, dock så kanske det skilljer mellan vårdcentraler.

Det skiljer sig knappast mellan vårdcentraler. Du är medveten om att det är Regionerna som bestämmer patientavgifterna?

I alla fall. Min kära moder bor i region där förnyelse av recept via webb eller telefon kostar 100 kronor så att receptförnyelse över webb är gratis är inte givet.
Citera
2024-07-11, 19:21
Bannlyst
Tror du att de ska jobba gratis eller?
Citera
2024-07-11, 20:03
Medlem
C.B.G.s avatar
Att ringa upp en läkare för receptförnyelse låter osannolikt antikt. Jag kör min via en chattfunktion. Det kostar ingenting.
Citera
2024-07-11, 20:07
Medlem
CaptainInsane-os avatar
Citat:
Ursprungligen postat av C.B.G.
Att ringa upp en läkare för receptförnyelse låter osannolikt antikt. Jag kör min via en chattfunktion. Det kostar ingenting.

Samma här. Förnyade innan lunch via chatten, kunde hämta det på väg hem från jobbet
Citera
2024-07-11, 20:32
Medlem
Fyrfaldets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Larsa.Andersson
Jaha?
Och?
Du har gjort ett telefonbesök stället för ett videosamtal eller ett fysiskt besök?
Du menar att du tog upp mindre av läkarens tid genom att svamla i telefon än om du hade svamlat i videosamtal eller på vårdcentralen?

Och varför pratade du med en läkare och inte en sjuksköterska?
I mitt landsting kostar receptförnyelse inget om den går via 1177 eller en sjuksköterska.
Om du tycker det är så viktigt att belasta vården genom att prata med läkaren så är det antingen för att du behöver diskutera dosering och då är det att jämföra med ett läkarbesök eller så vill du bara slösa läkarens dyrbara tid och då borde du egentligen fått betala en tusenlapp.

Det skiljer sig knappast mellan vårdcentraler. Du är medveten om att det är Regionerna som bestämmer patientavgifterna?

I alla fall. Min kära moder bor i region där förnyelse av recept via webb eller telefon kostar 100 kronor så att receptförnyelse över webb är gratis är inte givet.
Att förnya ett recept ska naturligtvis inte kosta pengar. Där jag bor kostar det ingenting, precis som i alla andra normala länder. Svennar och era jävla komplex.
Citera
2024-07-11, 20:48
Medlem
Citat:

Visst är det härligt när de 21 regionerna hittar på lite egna metoder att dra in extra/spara pengar ?

Om du inte hade nya åsikter om läkemedel eller dosen är rådet om att begära förnyelse via 1177 appen bra.
Det fungerade inom två dagar när mitt recept hade gått ut.
Citera
2024-07-11, 21:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fyrfaldet
Att förnya ett recept ska naturligtvis inte kosta pengar. Där jag bor kostar det ingenting, precis som i alla andra normala länder. Svennar och era jävla komplex.

Är du läskunnig?
Jag skrev att i min region så kostar det ingenting om du använder 1177 eller ringer sjuksköterska men att det finns regioner där samma sak kostar.
Du kan läsa om så kanske du fattar.

Att du bara orkar vara så korkad som du är.
Varför är sommarlovet så långt?
Citera
2024-07-11, 21:11
Medlem
Fyrfaldets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Larsa.Andersson
Är du läskunnig?
Jag skrev att i min region så kostar det ingenting om du använder 1177 eller ringer sjuksköterska men att det finns regioner där samma sak kostar.
Du kan läsa om så kanske du fattar.

Att du bara orkar vara så korkad som du är.
Varför är sommarlovet så långt?
Var någonstans har jag sagt emot att du sa så? Du själv kanske ska jobba på läsförståelsen.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in