Citat:
Ursprungligen postat av
alleyezonme
Sens när tar vårdcentral betalt för telefonsamtal ?
Hade telefontid med min läkare gällande recept förnyelse. Efter en vecka kommer en faktura på 250kr i brevlådan för telefontiden??
Jaha?
Och?
Du har gjort ett telefonbesök stället för ett videosamtal eller ett fysiskt besök?
Du menar att du tog upp mindre av läkarens tid genom att svamla i telefon än om du hade svamlat i videosamtal eller på vårdcentralen?
Och varför pratade du med en läkare och inte en sjuksköterska?
I mitt landsting kostar receptförnyelse inget om den går via 1177 eller en sjuksköterska.
Om du tycker det är så viktigt att belasta vården genom att prata med läkaren så är det antingen för att du behöver diskutera dosering och då är det att jämföra med ett läkarbesök eller så vill du bara slösa läkarens dyrbara tid och då borde du egentligen fått betala en tusenlapp.
Citat:
Ursprungligen postat av
Sam.Lagman
Ett tips är att förnya via 1177.se
Jag har inte blivit fakturerad för det, dock så kanske det skilljer mellan vårdcentraler.
Det skiljer sig knappast mellan vårdcentraler. Du är medveten om att det är Regionerna som bestämmer patientavgifterna?
I alla fall. Min kära moder bor i region där förnyelse av recept via webb eller telefon kostar 100 kronor så att receptförnyelse över webb är gratis är inte givet.