2024-07-11, 15:17
Avslutad
Hej!

Jag undrar om Hamster combat kommer bli värdefull om 10 år och ge bra utdelning som Bitcoin/Ethereum?
Vad säger ni?
är det ens möjligt att ett mobilspel blir det riktiga pengar?

Källa:
https://hamsterkombat.io/
Citera
2024-07-11, 15:25
Avstängd
Negreritvs avatar
Ytterst tveksamt med tanke på hur många krypto valutor som redan existerar i dagsläget.
Citera
2024-07-11, 15:36
Medlem
Ser inte ut som nått speciellt, lär falla bort i mängden och glömmas bort
Citera
2024-07-11, 21:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svensson1970
Hej!

Jag undrar om Hamster combat kommer bli värdefull om 10 år och ge bra utdelning som Bitcoin/Ethereum?
Vad säger ni?

Källa:

Har du skapat den själv?

Hur många olika kryptovalutor finns det nu? 1-2-3 miljoner?
Fan jag har själv startat säkert 5 olika.
Vem som helst kan starta en.
Totalt meningslöst.
Citera
2024-07-12, 10:03
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av 45Lokar
Har du skapat den själv?

Hur många olika kryptovalutor finns det nu? 1-2-3 miljoner?
Fan jag har själv startat säkert 5 olika.
Vem som helst kan starta en.
Totalt meningslöst.

Har du skapat den själv?nej

återigen till frågan: hur kan fiktiva pengar i ett mobilspel blir till riktiga pengar? är det ens möjligt? finns det någon kryptovaluta som har startat så?
Citera
2024-07-12, 10:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svensson1970
Hej!

Vad säger ni?

Källa:
Det finns 10 000 olika kryptovalutor och det skapas 10 nya varje dag. I en framtid så är det kanske fem valutor som kommer dominera världen och övriga kommer att vara helt ointressanta. Att just den valuta som du nämner skulle överleva är alltså väldigt liten.

En valuta bygger på förtroende. Det centrala för mottagaren är att man på förhand vet att man kan använda sig av valutan på ett enkelt sätt och att man vet hur mycket som man kan köpa för den, det vill säga värdet.
Om du ska sälja en cykel och köparen vill betala med Hamster combat, skulle du då acceptera detta? Du måste känna dig trygg att du kan använda valutan för att själv kunna köpa något som du vill ha och du behöver veta hur mycket det faktiska värdet är. Inte hur mycket som den är värd på en växlingssite utan faktiskt hur mycket som de där skorna som du vill köpa kostar. Om du inte är helt säker på att du kan använda valutan för att köpa skor så kommer du aldrig att våga sälja din cykel...
Citera
2024-07-12, 11:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mynicname
Det finns 10 000 olika kryptovalutor och det skapas 10 nya varje dag. I en framtid så är det kanske fem valutor som kommer dominera världen och övriga kommer att vara helt ointressanta. Att just den valuta som du nämner skulle överleva är alltså väldigt liten.

En valuta bygger på förtroende. Det centrala för mottagaren är att man på förhand vet att man kan använda sig av valutan på ett enkelt sätt och att man vet hur mycket som man kan köpa för den, det vill säga värdet.
Om du ska sälja en cykel och köparen vill betala med Hamster combat, skulle du då acceptera detta? Du måste känna dig trygg att du kan använda valutan för att själv kunna köpa något som du vill ha och du behöver veta hur mycket det faktiska värdet är. Inte hur mycket som den är värd på en växlingssite utan faktiskt hur mycket som de där skorna som du vill köpa kostar. Om du inte är helt säker på att du kan använda valutan för att köpa skor så kommer du aldrig att våga sälja din cykel...

Det kommer finnas betydligt fler än fem, varje centralbank kommer ha en egen crypto som dom kontrollerar istället för dagens pengar. När det är infört kommer alla andra crypto att försvinna om de inte redan gjort det.
Citera
2024-07-12, 11:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fletchman
Det kommer finnas betydligt fler än fem, varje centralbank kommer ha en egen crypto som dom kontrollerar istället för dagens pengar. När det är infört kommer alla andra crypto att försvinna om de inte redan gjort det.
Jag skrev att fem kryptovalutor kommer att dominera världen och det är ungefär lika många valutor som dominerar världen idag. USD, EUR, GBP, CNY och JPY men listan kanske skulle vara lite längre men jag tror inte att vi kommer att ha lika många nationella valutor som idag. Även om Riksbanken tittar på att skapa en E-krona så tror jag snarare att vi kommer att använda E-EUR som huvudvaluta eller en Nordisk E-krona som huvudvaluta i Danmark, Norge, Island och Sverige.

OT. Jag sökte på en lista över världens viktigaste valutor och det verkar som att SEK faktiskt är en av världens 10 viktigaste valutor. Det trodde jag aldrig!
Senast redigerad av Mynicname 2024-07-12 kl. 11:59.
Citera
2024-07-12, 12:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mynicname
Jag skrev att fem kryptovalutor kommer att dominera världen och det är ungefär lika många valutor som dominerar världen idag. USD, EUR, GBP, CNY och JPY men listan kanske skulle vara lite längre men jag tror inte att vi kommer att ha lika många nationella valutor som idag. Även om Riksbanken tittar på att skapa en E-krona så tror jag snarare att vi kommer att använda E-EUR som huvudvaluta eller en Nordisk E-krona som huvudvaluta i Danmark, Norge, Island och Sverige.

Ja det stämmer nog, små valutor kommer antagligen konsolideras.
Citera
2024-07-12, 19:15
Medlem
Citat:
Haha. Det du beskriver finns redan, de heter saker som svenska kronor, dollar osv.
Citera
2024-07-12, 23:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sebastianlarsson2
Haha. Det du beskriver finns redan, de heter saker som svenska kronor, dollar osv.
Det är rätt stor skillnad på dagens kronor/dollar och en crypto som enkelt kan spåras och blockas. Kontrollen över framtidens pengar kommer att vara total.
Citera
2024-07-13, 04:40
Medlem
Citat:
Det är rätt stor skillnad på dagens kronor/dollar och en crypto som enkelt kan spåras och blockas. Kontrollen över framtidens pengar kommer att vara total.
Nej det är det inte. Skillnaden är cash, men det stryps redan.

Det speciella - det enda speciella - med crypto är just att det inte kan kontrolleras av en eller ett par parter. Din ide är alltså förvirrad och kommer inte att hända.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in