• 1
  • 2
2024-09-30, 16:03
Medlem
jag hittade ingen pick-up som man kunde köpa löst till just T-Rex.. jag köpte en pick-up från "kinesen" för 30kr.. nu startar moppen, men den går riktigt dåligt.. jag tror att det är felaktig resistans på pick-up/spolen.. den trasiga var 97.5 ohm, jag mätte 154ohm på den nya.. möjligt att jag behöver välja en pick-up som ligger runt 200ohm.. skulle varit super om man kunde komma över informationen vad orginal-pick-up:en har för resistans..
jag testar/spanar vidare.. återkommer..
Citera
2024-10-01, 08:58
Medlem
xcb567s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tillroberth
jag hittade ingen pick-up som man kunde köpa löst till just T-Rex.. jag köpte en pick-up från "kinesen" för 30kr.. nu startar moppen, men den går riktigt dåligt.. jag tror att det är felaktig resistans på pick-up/spolen.. den trasiga var 97.5 ohm, jag mätte 154ohm på den nya.. möjligt att jag behöver välja en pick-up som ligger runt 200ohm.. skulle varit super om man kunde komma över informationen vad orginal-pick-up:en har för resistans..
jag testar/spanar vidare.. återkommer..
Stor risk att pickup:en (egentligen den lilla runda "pluppen" på den) sitter en aning annorlunda på den nya än på din gamla pickup.
Då ändras tändläget och moppen kommer gå illa i bästa fall.
Citera
2024-10-01, 10:07
Medlem
okey.. jag hittade ett forum igår där en tråd handlade om pgo/pickup.. ska vara 500ohm helst lite över om det nu stämmer.. beställer nog en på 200ohm och en på 500..
Citera
2024-10-01, 10:35
Medlem
ang resistansen i spolen så har väl det att göra med att tyristorn som sitter i cdin behöver rätt ström för att öppna och stänga rätt så att kondensatorn hinner ladda ur sig genom tyristorn.. som det är nu, öppnar eller stänger tyristorn/cdin felaktigt då spolens resistans inte är korrekt då tyristorn inte får rätt ström för att betee sig som den ska.. tändstiftet får alltså inte rätt kräm..
tänker jag rätt ?
Citera
2024-10-01, 20:42
Medlem
PGO Comet hette tydligen modellen (500ohm).. äldre modell, troligtvis inte samma som min..
Citera
2025-02-19, 18:23
Medlem
uppdatering.. scootern funkar fint nu.. 140ohm var det på pickupen som satt på den nya statorns kablage..
Citera
2025-02-20, 13:09
Medlem
TinFoilHats avatar
Fan vad kung du är x 2!111!!!

Inte bara löste du problemet utan du uppdaterade oss om det oxå!

Yes box, då kan man stänga ner den här fliken som legat uppe sedan du startade tråden.

Snyggt jobbat!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in