jag hittade ingen pick-up som man kunde köpa löst till just T-Rex.. jag köpte en pick-up från "kinesen" för 30kr.. nu startar moppen, men den går riktigt dåligt.. jag tror att det är felaktig resistans på pick-up/spolen.. den trasiga var 97.5 ohm, jag mätte 154ohm på den nya.. möjligt att jag behöver välja en pick-up som ligger runt 200ohm.. skulle varit super om man kunde komma över informationen vad orginal-pick-up:en har för resistans..
jag testar/spanar vidare.. återkommer..
jag hittade ingen pick-up som man kunde köpa löst till just T-Rex.. jag köpte en pick-up från "kinesen" för 30kr.. nu startar moppen, men den går riktigt dåligt.. jag tror att det är felaktig resistans på pick-up/spolen.. den trasiga var 97.5 ohm, jag mätte 154ohm på den nya.. möjligt att jag behöver välja en pick-up som ligger runt 200ohm.. skulle varit super om man kunde komma över informationen vad orginal-pick-up:en har för resistans..
jag testar/spanar vidare.. återkommer..
Stor risk att pickup:en (egentligen den lilla runda "pluppen" på den) sitter en aning annorlunda på den nya än på din gamla pickup.
Då ändras tändläget och moppen kommer gå illa i bästa fall.
okey.. jag hittade ett forum igår där en tråd handlade om pgo/pickup.. ska vara 500ohm helst lite över om det nu stämmer.. beställer nog en på 200ohm och en på 500..
ang resistansen i spolen så har väl det att göra med att tyristorn som sitter i cdin behöver rätt ström för att öppna och stänga rätt så att kondensatorn hinner ladda ur sig genom tyristorn.. som det är nu, öppnar eller stänger tyristorn/cdin felaktigt då spolens resistans inte är korrekt då tyristorn inte får rätt ström för att betee sig som den ska.. tändstiftet får alltså inte rätt kräm..
tänker jag rätt ?
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!