2024-07-11, 12:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anonym555
Klarna och Qliro har ju tidigare haft (antar att Qliro har kvar den?) en funktion man kunnat aktivera i inställningarna när man loggar in på deras hemsidor, som gjorde att man var tvungen att identifiera sig via bank-id för varenda köp man gör.

Jag tyckte detta var en bra funktion, eftersom det är idiotiskt att vem som helst ska kunna beställa grejer i mitt namn utan att ens behöva identifiera sig.

Idag beställde jag dock via faktura och behövde inte identifiera mig, loggade in på Klarna och det verkar som att de helt tagit bort detta alternativ? Såklart bara för att folk ska köpa och köpa än mer och Klarna ska tjäna mer, skit i säkerheten för kunderna.

Helt idiotiskt, eller vad anser ni? Om tillräckligt många klagar på detta kanske de tar tillbaka funktionen, eller är de alldeles för pengarkåta för att de ska backa?

Det var borta för mig också senaste jag använde Klarna. Utmärkt om de har tagit bort detta okynneskrav på identifiering. Jag undvek i möjligaste mån att använda tjänsten sedan man infört det onödiga och irriterande kravet på bankid men kan kanske börja använda den mer frekvent igen nu.
Citera
2024-07-11, 13:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jiiimbooh
Ja, ok det hade inte varit fel av dem att erbjuda det för er som vill ha extra säkerhet. Att de skiter i kunderna stämmer nog i andra sammanhang, men jag hade inte blivit förvånad om vissa kunder faktiskt tyckt det varit besvärligt att alltid behöva bank-id. Oavsett förutsätter jag att de kräver verifiering om någon försöker beställa till en annan adress än vanligt och det har redan skrivits i tråden att verifiering krävs vid köp över 1000 kr.

Men identifieringen via bank id användes ju bara för dom som självmant loggat in på Klarnas hemsida att aktiverat detta. Som standard var det inte ens aktiverat så hur kunde det vara jobbigt för dessa personer?
Citera
2024-07-11, 13:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stopp.Belagg
Det var borta för mig också senaste jag använde Klarna. Utmärkt om de har tagit bort detta okynneskrav på identifiering. Jag undvek i möjligaste mån att använda tjänsten sedan man infört det onödiga och irriterande kravet på bankid men kan kanske börja använda den mer frekvent igen nu.

Det var inget krav på bank id såvida du inte själv aktiverat detta krav. Grejen är man borde få välja själv huruvida man vill ha det. Vill du ha BankID vill köpa, aktivera det. Vill du inte ha bank id vid köp, fine, aktivera det inte. Men gnäll då inte sen när någon beställer massvis med grejer i ditt namn och du blir tvungen att betala allt trots att du inte gjort något.
Senast redigerad av Anonym555 2024-07-11 kl. 13:51.
Citera
2024-07-11, 13:56
Medlem
För att du har aktiverat "Kom ihåg den här enheten" på Klarna kanske? Gjorde ett köp för 5000kr med Klarna för någon vecka sedan och behövde då aldrig verifiera med bank-id dock gjorde jag det på en ny telefon för 2 månader sedan då för ett köp på 1000kr och då behövde jag logga in med bank id.
Citera
2024-07-11, 15:07
Medlem
Citat:
Det var inget krav på bank id såvida du inte själv aktiverat detta krav. Grejen är man borde få välja själv huruvida man vill ha det. Vill du ha BankID vill köpa, aktivera det. Vill du inte ha bank id vid köp, fine, aktivera det inte. Men gnäll då inte sen när någon beställer massvis med grejer i ditt namn och du blir tvungen att betala allt trots att du inte gjort något.

Jag hade inte aktiverat något dock.
Citera
2024-07-11, 16:28
Medlem
Citat:
Jag hade inte aktiverat något dock.

Inte jag heller.
Citera
2024-07-11, 16:53
Medlem
Stark-Senaps avatar
Ja, den finns kvar.
Har i flera dagar diskuterat med DNs kundtjänst om hur man tecknar ett abonnemang om man bor i utlandet och inget bank-id kan få.

Slutsats: enbart boende i Sverige kan ha en DN-prenumeration.

Tidigare kunde man betala direkt med kort.

Kuk-Wolodarski!
Citera
2024-07-11, 16:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stark-Senap
Ja, den finns kvar.
Har i flera dagar diskuterat med DNs kundtjänst om hur man tecknar ett abonnemang om man bor i utlandet och inget bank-id kan få.

Kuk-Wolodarski!

Inget ont som inte har något gott med sig

Skicka pengarna till några alternativmedier i stället.
Citera
2024-07-11, 17:00
Medlem
Fyrfaldets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Glit
Klarna ser till att andra parametrar stämmer in istället för krav på bank ID, så som plats, IP adress, vilken webbläsare du använder, vilken adress du skickar till osv... De är säkra på att det är du.
VPN fixar det skitenkelt.
Citera
2024-07-11, 17:18
Medlem
Stark-Senaps avatar
Citat:
Inget ont som inte har något gott med sig

Skicka pengarna till några alternativmedier i stället.

Hade tänkt teckna gratis prenumeration (som kräver man betalar 1 kr)

Du menar jag skall skicka min krona till Apixlat, eller vad nu Jimmys bruna media idag kallar sig? Då slänger jag hellre bort den.
Citera
2024-07-11, 18:00
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Jag handlade så sent som igår. Jag har inte bank-ID men den krävde det eller personlig kod som jag har inställd från banken.

Konstigt. Jag försökte köpa något för en tid sedan och betala direkt med bankdosa. men Klarna vägrade att släppa fram mig till direktbetalningssidan utan bankid.

Undrar om det ens finns med i villkoren för avtalen de har med VISA och Mastercard, att Klarna för sin del enbart godkänner köp med VISA eller Mastercard om man först verifierar sig med bankid hos dem. Det går långt utöver två-faktors-autentiseringskravet och handlar enbart om Klarnas önskan att registrera.

Citat:
Men identifieringen via bank id användes ju bara för dom som självmant loggat in på Klarnas hemsida att aktiverat detta. Som standard var det inte ens aktiverat så hur kunde det vara jobbigt för dessa personer?

Stämmer som sagt inte. De nekar att släppa fram till bankens sida med vanlig 2-faktorsautentisering utan verifiering med bankid (mot Klarna) först.

Citat:
Ursprungligen postat av Stark-Senap
Ja, den finns kvar.

Kuk-Wolodarski!

Ja det är uppenbart att det inte är kommersiella överväganden som styr, utan de har inga problem med lite kundsvinn, bara de får registrera och övervaka.

Inget bankid? No soup for you!!
Senast redigerad av GreffueAnthonius 2024-07-11 kl. 18:10.
Citera
2024-07-11, 18:01
Avslutad
Citat:
Klarna och Qliro har ju tidigare haft (antar att Qliro har kvar den?) en funktion man kunnat aktivera i inställningarna när man loggar in på deras hemsidor, som gjorde att man var tvungen att identifiera sig via bank-id för varenda köp man gör.

Jag tyckte detta var en bra funktion, eftersom det är idiotiskt att vem som helst ska kunna beställa grejer i mitt namn utan att ens behöva identifiera sig.

Idag beställde jag dock via faktura och behövde inte identifiera mig, loggade in på Klarna och det verkar som att de helt tagit bort detta alternativ? Såklart bara för att folk ska köpa och köpa än mer och Klarna ska tjäna mer, skit i säkerheten för kunderna.

Helt idiotiskt, eller vad anser ni? Om tillräckligt många klagar på detta kanske de tar tillbaka funktionen, eller är de alldeles för pengarkåta för att de ska backa?

Säker på det? Då lär de inte få fortsätta med tjänsten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in