Jag minns inte vad det kallades, men en det har på senare tid dykt upp en ny autentieringsmetod (ofta med med biometrisk data) som är integrerad med operativsystemet. Flera tjänster jag använder stödjer eller till och med kräver det
Undrar om det kan ha något med det att göra?
Jag menar, om Bank-ID accepterar biometrisk data som OK, och din telefon också gör det, och om Klarna också gör det - kan det ha integrerats som ett enda steg? Du kanske redan har verifierat att du är du genom att ditt OS har identifierat dig?
Oavsett vad så kan man fundera på hur väl det lirar med detta kravet (från deras egna sida)
Citat:
Vad är PSD2?
EU:s andra direktiv om betaltjänster (PSD2) gör onlinebetalningar säkrare genom att kräva stark kundverifiering (SCA). På grund av direktivet måste du bekräfta din betalning med ett andra autentiseringssteg (tvåfaktorsautentisering). Till exempel med ett fingeravtryck i webbankens app.
https://www.klarna.com/se/kundservice/varfor-maste-jag-verifiera-mina-uppgifter-nar-jag-betalar/
Själv så kan jag ställa mig lite frågande till om det verkligen kan räknas som ett andra steg om det gjorts ”på förhand” genom blotta användningen av operativsystemet? (Om så nu är fallet)
Och om de bara skrotat en andra autentieringsmetod så låter det som ett självklart brott mot deras egna citat ovan
Och till Klarna:
Kunderna föredrar inte alltid per automatik att det är smidigare! Ibland vill kunderna faktiskt ha säkerhet (och kunna se det med sina egna ögon) — även om det innebär 2 sekunder extra.
Om man som kund inte kan skilja osäkert från säkert, varför skulle man tänka att ni var säkra?