2024-07-10, 20:17
Medlem
Klarna och Qliro har ju tidigare haft (antar att Qliro har kvar den?) en funktion man kunnat aktivera i inställningarna när man loggar in på deras hemsidor, som gjorde att man var tvungen att identifiera sig via bank-id för varenda köp man gör.

Jag tyckte detta var en bra funktion, eftersom det är idiotiskt att vem som helst ska kunna beställa grejer i mitt namn utan att ens behöva identifiera sig.

Idag beställde jag dock via faktura och behövde inte identifiera mig, loggade in på Klarna och det verkar som att de helt tagit bort detta alternativ? Såklart bara för att folk ska köpa och köpa än mer och Klarna ska tjäna mer, skit i säkerheten för kunderna.

Helt idiotiskt, eller vad anser ni? Om tillräckligt många klagar på detta kanske de tar tillbaka funktionen, eller är de alldeles för pengarkåta för att de ska backa?
Senast redigerad av Anonym555 2024-07-10 kl. 20:22.
Citera
2024-07-10, 20:42
Medlem
Om de har tagit bort BankID-kravet för att göra inköp på nätet så verkar det konstigt. Jag har inga problem med att identifiera mig med med BankID och har sett det som ett bra sätt att förhindra att andra gör inköp i mitt namn. Återinför detta genast om det har tagits bort!
Citera
2024-07-10, 20:48
Avslutad
Jag beställde från en sida häromdagen(minns inte var nu)och reagerade på att köpet gick igenom utan krav på identifiering med bankid. Jag blev väldigt förvånad då jag trodde kravet på bankid vid beställningar på nätet ska ha utökats.
Det är nästan fullständigt omöjligt att skydda sig från bedrägerier så givetvis är det idiotiskt om de nu har försämrat det som nyss förbättrats.
Citera
2024-07-10, 21:14
Medlem
Glits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotper
Jag beställde från en sida häromdagen(minns inte var nu)och reagerade på att köpet gick igenom utan krav på identifiering med bankid. Jag blev väldigt förvånad då jag trodde kravet på bankid vid beställningar på nätet ska ha utökats.
Det är nästan fullständigt omöjligt att skydda sig från bedrägerier så givetvis är det idiotiskt om de nu har försämrat det som nyss förbättrats.

Klarna ser till att andra parametrar stämmer in istället för krav på bank ID, så som plats, IP adress, vilken webbläsare du använder, vilken adress du skickar till osv... De är säkra på att det är du.
Citera
2024-07-10, 21:27
Medlem
Upplyftens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anonym555

Helt idiotiskt, eller vad anser ni? Om tillräckligt många klagar på detta kanske de tar tillbaka funktionen, eller är de alldeles för pengarkåta för att de ska backa?

Gå in på klarna´s webbplats logga in med Bank Id , klicka på kugghjulet, scrolla ner till "bank ID vid köp" och aktivera funktionen "kräv BankID" klart
Citera
2024-07-10, 21:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Upplyften
Gå in på klarna´s webbplats logga in med Bank Id , klicka på kugghjulet, scrolla ner till "bank ID vid köp" och aktivera funktionen "kräv BankID" klart

Finns inte för mig i alla fall.
Senast redigerad av Hominem 2024-07-10 kl. 21:37.
Citera
2024-07-10, 21:57
Medlem
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av Hominem
Finns inte för mig i alla fall.

Finns inte för mig längre heller, det fanns förr men de verkar ju ha tagit bort det.. Som jag ju beskrev i trådstarten.
Senast redigerad av Anonym555 2024-07-10 kl. 21:59.
Citera
2024-07-10, 22:15
Medlem
Studsbolls avatar
De kriminella kroknäsorna som äger Klarna har bara gjort det de brukar. De tjänar pengar på transaktioner. När någon annan kriminell handlar med dina uppgifter är det ditt problem.
Citera
2024-07-10, 22:16
Medlem
LupusLupuss avatar
Samma här, den funktionen finns inte längre, reagerade också på detta fenomen igår när jag lade ett köp på nätet som bara rann igenom utan id krav
Citera
2024-07-11, 00:00
Medlem
Mia-Rovys avatar
Jag minns inte vad det kallades, men en det har på senare tid dykt upp en ny autentieringsmetod (ofta med med biometrisk data) som är integrerad med operativsystemet. Flera tjänster jag använder stödjer eller till och med kräver det

Undrar om det kan ha något med det att göra?

Jag menar, om Bank-ID accepterar biometrisk data som OK, och din telefon också gör det, och om Klarna också gör det - kan det ha integrerats som ett enda steg? Du kanske redan har verifierat att du är du genom att ditt OS har identifierat dig?

Oavsett vad så kan man fundera på hur väl det lirar med detta kravet (från deras egna sida)
Citat:
Vad är PSD2?
EU:s andra direktiv om betaltjänster (PSD2) gör onlinebetalningar säkrare genom att kräva stark kundverifiering (SCA). På grund av direktivet måste du bekräfta din betalning med ett andra autentiseringssteg (tvåfaktorsautentisering). Till exempel med ett fingeravtryck i webbankens app.
https://www.klarna.com/se/kundservice/varfor-maste-jag-verifiera-mina-uppgifter-nar-jag-betalar/

Själv så kan jag ställa mig lite frågande till om det verkligen kan räknas som ett andra steg om det gjorts ”på förhand” genom blotta användningen av operativsystemet? (Om så nu är fallet)

Och om de bara skrotat en andra autentieringsmetod så låter det som ett självklart brott mot deras egna citat ovan

Och till Klarna:
Kunderna föredrar inte alltid per automatik att det är smidigare! Ibland vill kunderna faktiskt ha säkerhet (och kunna se det med sina egna ögon) — även om det innebär 2 sekunder extra.

Om man som kund inte kan skilja osäkert från säkert, varför skulle man tänka att ni var säkra?
Senast redigerad av Mia-Rovy 2024-07-11 kl. 00:15.
Citera
2024-07-11, 02:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anonym555
Klarna och Qliro har ju tidigare haft (antar att Qliro har kvar den?) en funktion man kunnat aktivera i inställningarna när man loggar in på deras hemsidor, som gjorde att man var tvungen att identifiera sig via bank-id för varenda köp man gör.

Jag tyckte detta var en bra funktion, eftersom det är idiotiskt att vem som helst ska kunna beställa grejer i mitt namn utan att ens behöva identifiera sig.

Idag beställde jag dock via faktura och behövde inte identifiera mig, loggade in på Klarna och det verkar som att de helt tagit bort detta alternativ? Såklart bara för att folk ska köpa och köpa än mer och Klarna ska tjäna mer, skit i säkerheten för kunderna.

Får man fråga vilken sida du handla från och om du betalade som privat person eller företag på klarna?
Citera
2024-07-11, 03:43
Medlem
GilGrissom82s avatar
Citat:

Har du själv varit inne och kollat där? För precis som flera i tråden skrivit - den funktionen finns inte längre.

Ett klart dåligt beslut av Klarna att ta bort den funktionen. Och inte verkar de ha gått ut med någon information om det heller. Mycket oproffessionellt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in