2024-07-10, 14:54
Medlem
Smekarn87s avatar
Vi asatroende ska bara dö på ett sätt! I våldsam strid. Dör Jag inte i våldsam strid i exempelvis storbritanien efter jag plundrat en by så spelar det inte så stor roll vart jag begravs.
Citera
2024-07-10, 14:57
Medlem
Knotknets avatar
Vi får hoppas Sverige har en lagstiftning som kan säga nej till detta. Dessa vuxenbebisar behöver skaffa sig en utbildning och börja arbeta.
Citera
2024-07-10, 17:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SithMaster
Asatroende kan få sin första gravplats i Sverige:

https://www.msn.com/sv-se/nyheter/in...ge/ar-BB1pHWFG

Judar, muslimer och kristna har redan egna gravplatser (kanske även andra grupper) så varför inte också asatroende, och kanske i sin förlängning .. så småningom, även satanister, wicca, etc?

Tankar om detta?

Jag personligen tänker nog det som många tänker inon sej .jag säger det med orden : " kul jul med staffan och bengt - vicka löjlpellar"

Det jag förlöjligar är det omogna inslaget av
Viktigpetter och Romantiserande
samt det element av "empty stunts" som alltid ingår i såna här trosfrihets-manifestationer eller handlingar om man så vill,

Dom som är satanister vikingatroende wicca etc romatiserar alltid "sin nya tro" mycket.

både dom och samhället skapar tillsammans ett starkt element av "empty stunt" av hela uppvisandet av dessa trosformer
Senast redigerad av HazeCrace 2024-07-10 kl. 17:13.
Citera
2024-07-10, 17:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smekarn87
Vi asatroende ska bara dö på ett sätt! I våldsam strid. Dör Jag inte i våldsam strid i exempelvis storbritanien efter jag plundrat en by så spelar det inte så stor roll vart jag begravs.

Låter som ett perfekt forim för att ge gangsters en djup mening med livet ha!
Citera
2024-07-10, 18:36
Medlem
halvtomts avatar
Jag önskar att vi anlade en enorm kommunal/statlig stenkammargrav där man kan sätta liken i sittande ställning. Så kan man hänga med alla andra döingar och slipper ligga ensam. Den kan vara formad som en stor amfiteater.

Gravgåvor är schysst också. Det är ju ett plus med de här asatro-gravarna. Men jag undrar hur det rimmar med arvsrätten
Citera
2024-07-10, 18:58
Medlem
SwizzerNöts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Religion är mycket; djupt troende religiösa människor men även personer som vill ha en social och moralisk gemenskap, och ja även läsa och sjunga tillsammans. Många är idag "sekulära judar", "kulturellt kristna", eller "moderata muslimer", eller "agnostiker". Så nej det är inte svart eller vitt mellan militant ateist och religiös fanatiker.

Så du tycker det är helt okej att ansluta till en religiös rörelse trots att man inte tror på något av det som sägs där? Att allt bygger på lögn?
Citera
2024-07-10, 18:59
Medlem
SwizzerNöts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SithMaster
Nej man kan vara kulturellt kristen agnostiker/ateist och vilja bli begravd i kristna sammanhang, och man kan vara något annat och vilja bli begravd i ett sådant sammanhang. Det behöver inte vara kopplat till religiös övertygelse.

Jag kan köpa att man gör det för andras skull, man är ju död själv så det spelar ju liksom ingen roll för personen själv.
Citera
2024-07-10, 19:12
Citat:
Ursprungligen postat av SwizzerNöt
Jag kan köpa att man gör det för andras skull, man är ju död själv så det spelar ju liksom ingen roll för personen själv.

Hur relaterar detta till Topic?
Citera
2024-07-10, 19:37
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smekarn87

Det gäller bara om man vill komma till Valhall och supa och slåss i eviga tider ända tills man skall dö en gång till i Ragnarök. För oss andra kan vi hamna hos Freja eller Tor istället.
Citera
2024-07-10, 19:40
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Så du tycker det är helt okej att ansluta till en religiös rörelse trots att man inte tror på något av det som sägs där? Att allt bygger på lögn?

Jag har ingen bestämd åsikt om det. Varför frågar du mig? Är det ett misslyckat försök till halmgubbe att jag skulle påstått något du skriver?
Citera
2024-07-10, 19:44
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av halvtomt
Jag önskar att vi anlade en enorm kommunal/statlig stenkammargrav där man kan sätta liken i sittande ställning. Så kan man hänga med alla andra döingar och slipper ligga ensam. Den kan vara formad som en stor amfiteater.

Gravgåvor är schysst också. Det är ju ett plus med de här asatro-gravarna. Men jag undrar hur det rimmar med arvsrätten

Ändå en intressant tanke att få kontemplera meningen med livet och döden i närvaro av sina förfäder. Man avdramatiserar också döden och den blir en naturlig del av tillvaron. Och man kan minnas sina släktingar, ha med en liten picknick och symboliskt dela måltid med dem. Om man vet att morfar älskade äppelkaka så kan man baka en äppelkaka och lämna till hans mumifierade kropp.
Citera
2024-07-10, 19:46
Medlem
Citat:
I princip bygger ju alla religioner på sagor för bronsåldersfolk, den ena lika så god eller lika så ond
som den andra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in