2024-07-09, 20:24
Medlem
I fredags kväll var jag och bowlade, nu är det tisdag. Dagen efter hade jag ont på handen på samma sida som pekfinger och tumme sitter på. Idag gör det fortfarande ont. Även om jag nuddar extremt löst med bara toppen av ett finger så gör det ont. I vanliga fall bowlar jag inte överhuvudtaget. Kan tillägga att jag även var full, så kasten kanske inte var de mest ansvarfulla.

Efter lite snabb research fann jag att symptomen från karpaltunnelsyndrom var väldigt likt. Är det detta jag har eller finns det andra alternativ? Och vad skiljer dessa åt?
Citera
2024-07-09, 21:24
Medlem
Kapten-Kepss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JoelTuff12
I fredags kväll var jag och bowlade, nu är det tisdag. Dagen efter hade jag ont på handen på samma sida som pekfinger och tumme sitter på. Idag gör det fortfarande ont. Även om jag nuddar extremt löst med bara toppen av ett finger så gör det ont. I vanliga fall bowlar jag inte överhuvudtaget. Kan tillägga att jag även var full, så kasten kanske inte var de mest ansvarfulla.

Efter lite snabb research fann jag att symptomen från karpaltunnelsyndrom var väldigt likt. Är det detta jag har eller finns det andra alternativ? Och vad skiljer dessa åt?

Karpaltunnelsyndrom kan vara en möjlighet, men oftast får man också domningar och stickningar i fingrarna, inte bara smärta. Det kan också vara en nerv som hamnat i kläm eller en lätt stukning. Oavsett vad, ta det lugnt med handen ett tag, använd kanske en ispack och håll koll på om det blir bättre. Blir det inte det, så kanske det är läge att kolla med en läkare.
Citera
2024-07-09, 23:21
Medlem
Tack för svar. Har faktiskt lite svårt att avgöra om det är bara smärta eller om det faktiskt sticker. Vad gäller domningar så hade den delen av handen domnat imorse när jag vaknade. Sen har jag inte haft problem när jag vaknat på natten. Tvärtom har jag inte känt någon smärta när jag vaknat. Har du själv haft skadan?
Citera
2024-07-10, 00:02
Medlem
Loreias avatar
Oftast är det bara någon nerv som kommit i kläm och det kan sitta i även om det gått ett par dagar. Har du tagit någon anti-inflammatoriskt och kanske lindat med någon sporttejp?
Har själv karpaltunnel syndrom i båda händerna och när var illa tappade jag saker för att jag helt enkelt inte kände ordentligt om jag hade ordentligt grepp samt att jag kunde inte t.ex. dra upp dragkedjor.
I mitt fall var det repetitiva rörelser som utlöste det. Om det fortfarande sitter i om några dagar och inte ger sig så kan det vara karpaltunnel men nu har det ju inte gått många dagar sedan du belastade handleden
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in