Citat:
Ursprungligen postat av
Mia-Rovy
Jag är också lite nyfiken på detta. Jag känner till liknande situationer. En läkare som är precis på väg att gå i pension (eller borde ha gjort det för länge sen) skriver orimliga mängder narkotika (till högst olämpliga personer)
Jag har funderat på det länge, det är en tanke som dyker upp lite då och då (i och med att just detta fenomen haft en stor påverkan i mitt liv) Varför gör man så (skriver ut kopiösa mängder till patienter som garanterat kommer att bli beroende) strax innan man ska/bör gå i pension?
Pengar lär det väl knappast vara(?) Att få patienter beroende är väl ingen kortsiktig ”investering”
Vill man försöka se något gott kan ju ett motiv vara omtanke parat med naivitet. Den äldre läkaren vet att patienten kommer få ett helvete att hitta en ny yngre läkare som skriver ut samma mängd och typ av läkemedel och inbillar sig att patienten ska klara av att själv hushålla med sitt lager.
Ett annat kan ju vara att läkaren är halvt senil och blivit manipulerad.
Sen finns det så klart läkare man betalar under bordet som blir mer och mer benägna att ta större risker ju närmare dom kommer att dom ska sluta. Det finns någon inbillning att högutbildade akademiker skulle vara ärligare än genomsnittet men så är så klart inte fallet. Enda skälet till att vi inte ser mer av deras kriminalitet är naturligtvis att dom hålls om ryggen av andra högutbildade akademiker och att dom är profilerade som icke polisiärt intressanta och därför kan göra lite vad fan dom vill fram till att det når så extrema proportioner att man till slut måste reagera.