2024-07-09, 01:42
Moderator
Parongatans avatar
GP-artikel: Göteborgsläkare mister legitimation – skrev ut opioider på ”fritidspraktik”

Citat:
En läkare med över 50 års erfarenhet i branschen har fråntagits sin läkarlegitimation. Detta efter att Inspektionen för vård och omsorg (Ivo) anmält läkaren till Hälso- och sjukvårdens ansvarsnämnd (HSAN), som bedömt läkaren som ”uppenbart olämplig” att utföra sitt yrke. Anledningen till beslutet är att läkaren, enligt Ivo, har skrivit ut höga doser narkotiska läkemedel till sina patienter via sin ”fritidspraktik”.

Citat:
Bland annat har läkaren skrivit ut 3 200 tabletter Tramadol i ett enda recept till en enskild patient. Samma patient har på ett år fått 12 600 tabletter av läkemedlet utskrivet. Läkaren har alltså möjliggjort en förbrukning på 35 kapslar per dygn, en siffra som är fyra gånger så hög som den maximala rekommenderade dosen (8 kapslar per dygn).

Vem är denne läkare som ska vara i 80-årsåldern? Finns det någon mer information om honom och hans "fritidspraktik"?
Citera
2024-07-09, 01:52
Medlem
Mia-Rovys avatar
Jag är också lite nyfiken på detta. Jag känner till liknande situationer. En läkare som är precis på väg att gå i pension (eller borde ha gjort det för länge sen) skriver orimliga mängder narkotika (till högst olämpliga personer)

Jag har funderat på det länge, det är en tanke som dyker upp lite då och då (i och med att just detta fenomen haft en stor påverkan i mitt liv) Varför gör man så (skriver ut kopiösa mängder till patienter som garanterat kommer att bli beroende) strax innan man ska/bör gå i pension?

Pengar lär det väl knappast vara(?) Att få patienter beroende är väl ingen kortsiktig ”investering”
Senast redigerad av Mia-Rovy 2024-07-09 kl. 01:59.
Citera
2024-07-09, 03:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mia-Rovy
Jag är också lite nyfiken på detta. Jag känner till liknande situationer. En läkare som är precis på väg att gå i pension (eller borde ha gjort det för länge sen) skriver orimliga mängder narkotika (till högst olämpliga personer)

Jag har funderat på det länge, det är en tanke som dyker upp lite då och då (i och med att just detta fenomen haft en stor påverkan i mitt liv) Varför gör man så (skriver ut kopiösa mängder till patienter som garanterat kommer att bli beroende) strax innan man ska/bör gå i pension?

Pengar lär det väl knappast vara(?) Att få patienter beroende är väl ingen kortsiktig ”investering”

Vill man försöka se något gott kan ju ett motiv vara omtanke parat med naivitet. Den äldre läkaren vet att patienten kommer få ett helvete att hitta en ny yngre läkare som skriver ut samma mängd och typ av läkemedel och inbillar sig att patienten ska klara av att själv hushålla med sitt lager.

Ett annat kan ju vara att läkaren är halvt senil och blivit manipulerad.

Sen finns det så klart läkare man betalar under bordet som blir mer och mer benägna att ta större risker ju närmare dom kommer att dom ska sluta. Det finns någon inbillning att högutbildade akademiker skulle vara ärligare än genomsnittet men så är så klart inte fallet. Enda skälet till att vi inte ser mer av deras kriminalitet är naturligtvis att dom hålls om ryggen av andra högutbildade akademiker och att dom är profilerade som icke polisiärt intressanta och därför kan göra lite vad fan dom vill fram till att det når så extrema proportioner att man till slut måste reagera.
Citera
2024-07-09, 09:59
Medlem
Cakewets avatar
Är nästan helt säker på vem denna är då min kompis far samt jag själv träffat denne på dess "fritidspraktik". Detta var dock 9-10 år sedan. Då kändes det som att han var typ 70 ja. Vill dock inte ge ut nåt halvmaskerat namn då jag inte är 100% säker.
Citera
2024-07-09, 13:00
Medlem
Citat:
När GP når läkaren har han ingen aning om att han mist sin läkarlegitimation.

– Det är ju väldigt intressant att en gammal läkare får reda på något sådant här via en journalist på Göteborgs-Posten.

Kollar han inte sin post?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in