2024-07-08, 19:16
Medlem
Jag är vuxen, frisk och välartad. Jag går därför inte omkring och hostar eller harklar mig eller på annat sätt äcklar mig när jag är bland folk.

Det går inte att sitta på en buss eller på ett cafe utan att tämligen omgående höra någon hosta, nysa, harkla sig eller på annat sätt med munnen, hals- eller näsregionen bete sig på ett sätt som på samma gång skapar obehag och äckel hos omgivningen, som det visar att personen ifråga helt saknar kunskap om de sociala koder som gäller för den som vistas i det offentliga rummet.

Det handlar nästan aldrig om folk som är sjuka. Nej, det handlar om folk som lagt sig till med detta beteende. De låter när de existerar. Det spottas saliv ut munnen bara av att de sitter och sköter sitt. Det sprids snorpartiklar ut näsan och slem ur halsen hej vilt eftersom de bara låter sina kroppsöppningar löpa amok på egen hand utan att på något sätt försöka använda sina händer och armar för att dölja det som händer eller sin hals för att vrida huvudet åt lämpligt håll.

Vad är det för fel på dessa människor? Hur kan de sitta på t ex ett cafe och mer eller mindre non stop hosta och harkla sig som om de har något slags tics?

Om personen ifråga lider av ett akut medicinskt tillstånd av infektionskaraktär skall de överhuvudtaget inte vistas bland folk så det behöver vi inte ens diskutera lösningar för. Nej, det jag undrar är vilka medicinska och eller psykologiska/psykiatriska tillstånd och eller sociala beteendestörningar de personer som uppför sig enligt ovan beskrivning kan lida av? Jag är också intresserad av hur beteendet kan korrigeras, antingen via medicinska lösningar eller psykologisk behandling eller kanske social feedback från personer i omgivningen som finner beteendet äckligt och stötande.
Citera
2024-07-08, 19:40
Medlem
Något som är riktigt äckligt är dessa gubbharklingar som de verkar dra upp från nedre delen av halsen. Och efter det en rejäl spottloska och det ligger en snorpöl på backen. Eller när de fräser ut snoret. Spyr nästan bara jag tänker på det.
Citera
2024-07-08, 19:44
Medlem
MarcoStars avatar
Håller med om att det är oförskämt.

Men folk är faktiskt oftare småsjuka nu. Jag jobbar med att tillsätta vikarier vid sjukdom på en större arbetsplats och kan säga att personal som tidigare var hemma för småförkylningar och liknande max 1 gång om året nu är det 4-5 gånger om året - och däremellan hostas och snörvlas det om vartannat. Vissa tror att det upprepade covidvaccinerandet har försvagat folks immunförsvar. Jag vet inte. Men det är då betydligt mer sjukt än innan.

Själv har jag inte haft så mycket som en förkylning på fem år, men det är alltså ovanligt.
Citera
2024-07-08, 20:05
Avstängd
Fyrfaldets avatar
Jag skiter i töntar som tycker att det är jobbigt att höra mänskliga ljud så därför tar jag inte hänsyn till det när jag hostar.
Citera
2024-07-08, 20:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fyrfaldet
Jag skiter i töntar som tycker att det är jobbigt att höra mänskliga ljud så därför tar jag inte hänsyn till det när jag hostar.

Jag antar att du även hostar rakt ut i luften. Vi känner din typ alltför väl.
Citera
2024-07-08, 20:15
Avstängd
Fyrfaldets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Petronius
Jag antar att du även hostar rakt ut i luften. Vi känner din typ alltför väl.
Nej, det gör jag inte om det finns folk i närheten som kan träffas av eller inhalera något från min kropp.
Citera
2024-07-08, 20:33
Medlem
Bartman777s avatar
Att hosta, harkla sig eller nysa känns ju som saker man inte riktigt kan rå för. Det är så kroppen fungerar.

Då tycker jag det är jobbigare med idioter som ska nynna, vissla, trumma på saker med händerna etc. för att göra massa ljud. Det är något man bör låta bli i det offentliga rummet. Men det fattar inte vissa muppar, de håller på i oändlighet med det otyget.

Det blir speciellt jobbigt för oss med misofoni. Då kan även harklingar bli jobbigt, men det går att förstå på ett annat sätt än någon idiot som bara sitter och visslar.
Citera
2024-07-08, 23:17
Medlem
talcsofts avatar
Detta + folk som har eviga telefonsamtal / videochattande är det värsta när man måste vistas i kollektivtrafiken. Kroppsodörer märker jag av mindre numer, den stinkande befolkningen kanske inte överlevde covid.
Citera
2024-07-09, 01:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Petronius
Jag är vuxen, frisk och välartad. Jag går därför inte omkring och hostar eller harklar mig eller på annat sätt äcklar mig när jag är bland folk.

Det går inte att sitta på en buss eller på ett cafe utan att tämligen omgående höra någon hosta, nysa, harkla sig eller på annat sätt med munnen, hals- eller näsregionen bete sig på ett sätt som på samma gång skapar obehag och äckel hos omgivningen, som det visar att personen ifråga helt saknar kunskap om de sociala koder som gäller för den som vistas i det offentliga rummet.

Det handlar nästan aldrig om folk som är sjuka. Nej, det handlar om folk som lagt sig till med detta beteende. De låter när de existerar. Det spottas saliv ut munnen bara av att de sitter och sköter sitt. Det sprids snorpartiklar ut näsan och slem ur halsen hej vilt eftersom de bara låter sina kroppsöppningar löpa amok på egen hand utan att på något sätt försöka använda sina händer och armar för att dölja det som händer eller sin hals för att vrida huvudet åt lämpligt håll.

Vad är det för fel på dessa människor? Hur kan de sitta på t ex ett cafe och mer eller mindre non stop hosta och harkla sig som om de har något slags tics?

Om personen ifråga lider av ett akut medicinskt tillstånd av infektionskaraktär skall de överhuvudtaget inte vistas bland folk så det behöver vi inte ens diskutera lösningar för. Nej, det jag undrar är vilka medicinska och eller psykologiska/psykiatriska tillstånd och eller sociala beteendestörningar de personer som uppför sig enligt ovan beskrivning kan lida av? Jag är också intresserad av hur beteendet kan korrigeras, antingen via medicinska lösningar eller psykologisk behandling eller kanske social feedback från personer i omgivningen som finner beteendet äckligt och stötande.

Jag undrar också hur ditt tänkande kan korrigeras. Vilken psykologisk behandling eller feedback från din omgivning som kan få dig att förstå att det är något överdrivet kring din relation till omgivningen.

Antingen åker du på fel bussar och fikar på fel caféer eller så är det helt enkelt så att du har en osund fixering kring vissa företeelser som gör att din vardag blir lidande. Det är alltså inte omgivningen det är fel på, det är dig det är fel på.

Citat:
Ursprungligen postat av MarcoStar
Håller med om att det är oförskämt.

Men folk är faktiskt oftare småsjuka nu. Jag jobbar med att tillsätta vikarier vid sjukdom på en större arbetsplats och kan säga att personal som tidigare var hemma för småförkylningar och liknande max 1 gång om året nu är det 4-5 gånger om året - och däremellan hostas och snörvlas det om vartannat. Vissa tror att det upprepade covidvaccinerandet har försvagat folks immunförsvar. Jag vet inte. Men det är då betydligt mer sjukt än innan.

Själv har jag inte haft så mycket som en förkylning på fem år, men det är alltså ovanligt.

Covidtjafset och att gömma sig bakom "jag vet inte". Så vackert. Inte alls.

Själv är jag kroniskt förkyld sedan 30 år tillbaka, men det är alltså ovanligt.
Citera
2024-07-09, 02:50
Medlem
Tror du de gör detta för att vara påflugna eller för att skapa otrevnad? Det går mer eller mindre per automatik pga sjukdom. Har man t.ex. astma och/eller allergi så påverkas man av omgivningen och medicin hjälper bara delvis. Hur tänker du att sjuka ska komma till läkare om de inte får resa?
Citera
2024-07-09, 03:47
Medlem
blibbottczkhentzhks avatar
Ja vidrigt beteende verkligen. Om man går in i en butik och någon i kassa kön bara hostar och nyser kraftigt utan att ha armen eller nåt framför sig. Har ibland fått vända mig om snabbt. Jag brukar också i såna situationer hålla andan. Om det t ex råder stor smittspridning osv.
Citera
2024-07-09, 14:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bartman777
Att hosta, harkla sig eller nysa känns ju som saker man inte riktigt kan rå för. Det är så kroppen fungerar.

En rejäl överraskande hostning tar normalt folk i armhålan samtidigt som huvudet vänds bort från folk. Jag tänker mer på folk som sitter på ett cafe och småhostar och harklar sig hela tiden. Sånt beteende är oacceptabelt. Så sent som igår satt jag på ett cafe där en yngre man satt framför sin laptop en bit bort. Han hävde ur sig en hostning cirka en gång per minut. Rakt ut i luften bara.

Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Tror du de gör detta för att vara påflugna eller för att skapa otrevnad? Det går mer eller mindre per automatik pga sjukdom. Har man t.ex. astma och/eller allergi så påverkas man av omgivningen och medicin hjälper bara delvis. Hur tänker du att sjuka ska komma till läkare om de inte får resa?

Jag stör mig inte alls på äldre härvidlag. Jag känner till att med ålderdom kommer ständigt rinnande näsor och problem med slemhinnor både här och där. Äldre brukar dessutom ha mer folkvett än yngre och sitter inte och äcklar sig utan att tänka på vad de gör. När en äldre slänger iväg en fasansfull hosta bredvid mig varvid jag omedelbart reser mig och går får jag ofta höra att det inte är smittsamt. Detsamma händer aldrig med yngre.

Citat:
Ursprungligen postat av blibbottczkhentzhk
Ja vidrigt beteende verkligen. Om man går in i en butik och någon i kassa kön bara hostar och nyser kraftigt utan att ha armen eller nåt framför sig. Har ibland fått vända mig om snabbt. Jag brukar också i såna situationer hålla andan. Om det t ex råder stor smittspridning osv.

Smitta är en sak. Det stör jag mig också på. Men det som framförallt föranledde denna trådstart har inte med smitsamma sjukdomar att göra utan mer med det sinnessjuka beteende hos vissa människor som yttrar sig genom att de sitter i offentliga miljöer och harklar sig, snörar, hostar och håller på, till synes helt omedvetna om att den typen av beteende bland folk i allmänhet ses som oacceptabelt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in