2024-07-08, 21:23
Medlem
Vaktankans avatar
Okej bil men ganska slö när man behöver köra om någon på motorvägen annars känns den stabil i drift och säkerhet.
Jag tycker även att halvlyset är lite klent.
Jag har en av 2014 år modell med manuell växellåda och bensindriven
Citera
2024-07-08, 22:14
Medlem
ReijoHervonens avatar
Yay. Driftsäker evighetsmaskin och inte "tråkigare" än någon annan bruksbil.
Citera
2024-07-08, 22:16
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Bland de mest krångelfria bilar man kan köpa.
Citera
2024-07-08, 22:19
Medlem
IceEyess avatar
Prioriterar man driftsäkerhet så är det ett utmärkt val.

Vill man ha snarlik driftsäkerhet, men mer körglädje så är Honda ett bättre val.

Hade undvikit bilar från VAG.
Citera
2024-07-09, 00:09
Medlem
Mycket bra beg-köp. Ett av de bästa som finns faktiskt, jag brukar alltid rekommendera Avensis till alla som söker en vettig familjebil.

Observera att Toyota erbjuder 10 års garanti (eller 20,000 mil) om den servats hos Toyota, så välj en sån.
Citera
2024-07-09, 00:17
Medlem
Freebops avatar
Har en manuell 2011 bensin, funkar utmärkt. Haft den i 10 år, trevlig bil och driftsäker som tidigare nämnts. Rekommenderas.
Citera
2024-07-10, 13:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vaktankan
Okej bil men ganska slö när man behöver köra om någon på motorvägen annars känns den stabil i drift och säkerhet.
Jag tycker även att halvlyset är lite klent.
Jag har en av 2014 år modell med manuell växellåda och bensindriven

Att den är klen är inga som helst problem, det som körs i dagsläget är en v70 bensinare med minsta motorn haha
Citera
2024-07-11, 02:14
Medlem
Vaktankans avatar
Glömde nämna att det är bra ljud i sterion också
Citera
2024-07-11, 16:29
Medlem
BeHPNemesis12345.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mtflash
En beg. Mercedes E-klass skulle jag kikat på om jag var dig. Underbara kombi. Slitstarka och körs långt, och många ett hårt liv som Taxi. Väldigt bekväma för långfärdsresor med packning. E-klass och Skoda Superb är de kombi med störst lastutrymme (som ni verkar prioritera).
Elektroniken i Mercorna är tyvärr inte något vidare. Alltid nån sensor eller assistent som strular
Citera
2024-07-11, 16:39
Medlem
Avensis är kombin du ska ha om du vill ha en bil som i princip aldrig går sönder. Du får dock acceptera att det är en av de tråkigaste alternativen, men det kan man leva med. Den största nackdelen är infotainment som har låg skärmupplösning och är seg.

Andra alternativ som jag kan tipsa om är:
Hyundai i40, dock endast med CRDi-motorer. Undvik GDI (bensin med direktinsprutning). Bensinmotorer kan bli en tickande bomb i värsta fall.

Opel Insignia facelift - Snygg, bekväm och välutrustad. Dieselmotorer är riktigt bra!

Peugeot 508 SW 2.0 HDI - Snålare diesel i detta segment går inte att hitta. En av de bästa dieselmotorer som tillverkades, mycket utrustning som ingår om du satsar på en GT-version. RXH (diesel+hybrid) med 2.2 HDI kan vara värt att kika på. Dock ska du kontrollera skicket på batterier eller om det inte finns felkoder i hybridsystemet.
508ans syskon Citroen C5 är ännu bekvämare, speciellt om den har hydrofjädring, men den känns betydligt mer plastig inifrån än 508:an
Citera
2024-07-11, 16:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BeHPNemesis12345.
Elektroniken i Mercorna är tyvärr inte något vidare. Alltid nån sensor eller assistent som strular

Har du själv ägt många moderna E-klass?

Tycker moderna E-klass diesel är enormt tillförlitliga maskiner. Har haft extremt få problem. Nu har vi ingen E-klass just nu (utbytt mot en BMW 5-serie Touring sedan ett år tillbaka), men vi har haft en fyra E-klass diesel på raden i 15 års ride utan några stora problem. De flesta av våra E-klass har inte haft problem alls förutom att de måste in på service för olje/filterbyte (men det går ju inte att skippa om man inte har en ren elbil). Finns ju en orsak till att Taxi och annan yrkestrafik gillar E-klass.
Citera
2024-07-11, 17:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mtflash
Har du själv ägt många moderna E-klass?

Tycker moderna E-klass diesel är enormt tillförlitliga maskiner. Har haft extremt få problem. Nu har vi ingen E-klass just nu (utbytt mot en BMW 5-serie Touring sedan ett år tillbaka), men vi har haft en fyra E-klass diesel på raden i 15 års ride utan några stora problem. De flesta av våra E-klass har inte haft problem alls förutom att de måste in på service för olje/filterbyte (men det går ju inte att skippa om man inte har en ren elbil). Finns ju en orsak till att Taxi och annan yrkestrafik gillar E-klass.

Hade en sista W211. Välskött men ändå har den börjat käka min plånbok pga Airmatic, ABS pumpen och andra sensorer som bara slängde upp alla möjliga fel på displayen.

Dagens Mercor har fortfarande mycket strul med elektroniken. Finns hur många trådar som helst på Mercedesforum där folk får problem med Airmatic, DISTRONIC, dödavinkelnsvarnare och den aktiva bromsassistenten.

Jag hade en A-Klass på reparation där den aktiva bromsassistenten slutade fungera. Det behövdes en ny Mercedes-stjärna och radar som sitter bakom, plus programmering och kalibrering.

Jag går inte ens in på interiören och kvaliteten som är minst sagt kass!

Det enda positiva med Mercedes är sätena, automatlådor och CDI-motorer, och såklart att de ser eleganta ut
Senast redigerad av BeHPNemesis12345. 2024-07-11 kl. 17:07.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in