2024-07-09, 09:57
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av dwon
Under måndagen (2024-07-08) har flera flygattacker rapporterats i Ukraina. Det största barnsjukhuset, Okhmatdyt, har träffats, vilket har resulterat i minst 20 döda och 50 skadade. Bland de döda finns barn och civila. Kiev och flera andra städer har också drabbats av de ryska attackerna.

Aftonbladet artikel

Står ni bakom detta? Är det acceptabelt att ett barnsjukhus träffas av bomber?
Hur kan man rättfärdiga dessa handlingar mot oskyldiga barn och civila?
Kan någon längre se Ryssland som annat än ett hot mot Europa och mänskligheten?
Det är tragiskt.

Men ser man till historien och vad terrorregimen utsatte den rysktalande befolkningen i östra Ukraina för så blir ju bilden annorlunda.

Nu är ju det något vi i väst blivit förbjudna att ens yppa något om.

Så nu väntar jag med "spänning" på vad det vänsterliberala kollektivet här på fb kommer kalla mig idag...
Citera
2024-07-09, 09:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MuscleShark
Men nu har man kunnat verifierat roboten genom det videoklipp som fångade upp attacken.
Detta va Kh-101 typ som Ukraina inte har.
Denys Davydov nämner det här https://www.youtube.com/watch?v=6kf0yjbsfh4

Ställ dig i skamvrån nu.

Ja då kanske det alltså fanns något under sjukhuset… typ som Israel sa om Al shifa sjukhuset i Gaza. Kommandocentral eller vapen .. Nato? Eller så var det tänkt att träffa militära byggnaden som låg 300 m bort.
Citera
2024-07-09, 10:10
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Menea
Ja då kanske det alltså fanns något under sjukhuset… typ som Israel sa om Al shifa sjukhuset i Gaza. Kommandocentral eller vapen .. Nato? Eller så var det tänkt att träffa militära byggnaden som låg 300 m bort.
Det finns ingenting under sjukhuset.

Vilken militär byggnad ligger 300m bort menar du? Källa på den tack.

Om du sitter och försvarar detta....
Citera
2024-07-09, 10:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnoughisEnough
Inget tyder på att det fanns militära mål i närheten av dessa 3 civila vårdinrättningar(varav 2 barnsjukhus) och det är extra försvårande att man väljer att utföra en ”double tap” för att döda så många räddningsarbetare som möjligt.

Ryssland är dock en terror-stat som utfört mängder av brott mot mänskligheten genom åren.. inte minst i Ukraina, Syrien, Tjetjenien, Georgien, Mali osv.

Så det är inget som förvånar eller väcker den minsta tvivel om att det verkligen har skett.

Vi vet sedan tidigare att Ukraina placerar militära mål så att civila utsätts för stor fara.
Citera
2024-07-09, 10:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chillgren
Ryssen tänker inte som vi. Människoliv verkar ha extremt lågt värde i det landet.

De slaktar gärna kvinnor och barn bara för att få jävlas med ukrainarna och peka långfinger mot omvärlden. Russia strongk.

För att inte tala om vilken relation till sanningen ryssarna har. Ganska tydligt även i detta forum där det finns många ryska troll.
Att argumentera med en protestantisk värde grund mot ryssarna som inte förstår värdet av ord, på annat sätt än att man kan attackera med dem, är poänglöst.

Ryssland är en aggressiv fascistisk stat där målen helgar medlen. Ett av målen är att invadera europa. Ett annat är att slåsönder protestantiska värderingar som vi byggt upp under 500år.

Alla får sen dra sina egna slutsatser vad som behöver göras.
Citera
2024-07-09, 10:16
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av izquierda
Vi vet sedan tidigare att Ukraina placerar militära mål så att civila utsätts för stor fara.
Vilka mål tänker du på då?

Ge ett exempel på ditt påstående.
Citera
2024-07-09, 10:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Vilka mål tänker du på då?

Ge ett exempel på ditt påstående.

Military bases set up in residential areas including schools and hospitals

Attacks launched from populated civilian areas

https://www.amnesty.org/en/latest/news/2022/08/ukraine-ukrainian-fighting-tactics-endanger-civilians/
Citera
2024-07-09, 10:19
Medlem
Galejans avatar
Mycket skrik för lite ull här i tråden. Enligt artikeln i TS har tjugo personer dödats men det framgår inte om det var på barnsjukhuset eller eller totalt under bombningen. Dog ens någon av missilen vid sjukhuset eller handlar det om collateral damage? Jag får intrycket att artikeln uppdaterats rejält sedan trådstarten igår eftermiddag och därmed premisserna för er offerkofta.

Människor dör i krig. Det är oturligt men så är det. Om Zelensky sätter sig ner vid förhandlingsbordet så är chansen hög att människor slutar dö. Det är Zelenskys ansvar att sluta kämpa emot det oundvikliga.
Senast redigerad av Galejan 2024-07-09 kl. 10:25.
Citera
2024-07-09, 10:22
Medlem
Snubchurps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Menea
Well, förra gången när det hände på marknaden i Donbas hade Ryssland rätt redan från början. Jag går efter det denna gång också. Även då var det falska nyheter i västmedia på grund av dom förlita sig på ukrainska källor.

Hur många bevisade övergrepp ska Ryssland genomföra innan det är tillräckligt med underlag för att fördöma Ryssland enligt dig och alla andra här på Flashback som inte kan ta in nyheterna?
Citera
2024-07-09, 10:30
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av izquierda
Military bases set up in residential areas including schools and hospitals

Attacks launched from populated civilian areas

https://www.amnesty.org/en/latest/news/2022/08/ukraine-ukrainian-fighting-tactics-endanger-civilians/
Jo, dessa känner jag till. Men det handlar om ukrainska förband som sätter upp förläggningar och baser utmed frontlinjen och använder skolor och sjukhus som blivit övergivna. Dock har de satt upp förläggningar i civila bostadsområden. men som sagt, mindre ukrainska förband. Inga större baser.

Att de skulle sätta upp en bas eller kommandocentral i det största aktiva barnsjukhuset i Kyiv ser jag som en omöjlighet. Jag har väldigt svårt att se att personalen på sjukhuset hade accepterat det och att hålla en militär bas/kommandocentral aktiv i ett sånt område gör man inte i hemlighet. Kyiv är heller ingen stängd stad. Journalister och utländska observatörer är fria att röra sig hur de vill i de områdena. Det går inte att hålla en bas hemlig där.

Men jag undrar varför Ryssland omgående gick ut med att det var delar av luftvärnet som fallit över sjukhuset. Nu ser vi en rysk Kh-101. Varför?
Senast redigerad av Conception 2024-07-09 kl. 10:32.
Citera
2024-07-09, 10:31
Medlem
Grontarskonts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hanenhen
Det är tragiskt.

Men ser man till historien och vad terrorregimen utsatte den rysktalande befolkningen i östra Ukraina för så blir ju bilden annorlunda.

Nu är ju det något vi i väst blivit förbjudna att ens yppa något om.

Så nu väntar jag med "spänning" på vad det vänsterliberala kollektivet här på fb kommer kalla mig idag...

Vad ni vatniks har gått på Putins propaganda för det stämmer ju inte! Bara hittepå en annat trams. De på.östsidan med stöd av Putin gjorde väpnat uppror. Det klart några dog men kalla det terorregim är bara nått som hjärndöda vatniks kör med!
Citera
2024-07-09, 10:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Det finns ingenting under sjukhuset.

Vilken militär byggnad ligger 300m bort menar du? Källa på den tack.

Om du sitter och försvarar detta....

Vad vet du vad som fanns under sjukhuset?

Kolla Military summery på youtube han visar byggnaden på kartan där…
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in