2025-02-19, 21:49
Medlem
Artsoppamedflasks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ski-entusiasten
Jeg bagateliserer ikke. Småbarnen i Trondheim buade ikke. Deres wiiiiyeaiiii er et hyllestrop, og så langt bra buande som det er mulig å komme, som også Maja D. korrekt oppfattet det.

Ungdommenes vårslipp på et begrenset område i Kollen, er en paralell tradisjon. De er altså ikke "kollen-publiken" som enkelte journalister ynder å kalle dem. Det ser faktisk lite mer enn bare lite dumt ut, når enkelte medier nesten flytter inn i ungdomscampen, og godt voksne journalister går mellom ungdommene med sine kameraer og mikrofoner hvert år for å få sin agenda. Og JA, det er de samme hvert eneste år.

Om enkelte andre i publiken skulle bete seg dumt, er det jo selvsagt ikke bra. Men i stort har alle selv gått på ski, og lar seg imponere av
store skiferdigheter uansett nation. ( inkl. meg selv. ref. Jonna-avataren ) Hun er ekstremt populær pga av det. Hun og de andre blir
for det mestet hyllet av den norske publiken.

Av alle gangene hun har gått i Norge, er det altså kun en eneste gang en eneste person av alle titusener på titusener som har sagt buhh til henne. Noe som var så utypisk og overraskende at hun nevnte denne ene personen specielt i Jonna-podden som Alki delte med oss.
Fast buandet i sig tyder ändå på skillnad i mentalitet mellan svenskar och norrmän, även om det bara är fulla ungdomar som gör det som du påstår. Sedan så tror jag inte att du har 100% koll på vilka det är som gör det, (vi kommer ihåg när den norska publiken buade på Hanna Öberg när hon råkade fälla Tandrevold). Vi har inte den mentaliteten i Sverige, svenskar skulle aldrig bua på Tandrevold om hon råkade fälla Öberg. Någonstans finns det nog ändå en liten underlägsenhetskänsla gentemot Sverige hos många norrmän
Citera
2025-02-19, 22:10
Medlem
Artsoppamedflasks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ezzelino
Skulle gissa att det är Island som tar allt Sverige gör med ro. De gränsar inte till det svenska offentliga dårhuset och behöver alltså inte oroa sig över att gängkriminellt slödder läcker in över gränsen, och vi har ingen krigisk historia med dem, som vi ju i överflöd har med danskarna:

https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_wars_between_Denmark_and_Sweden

Nu hoppas jag förstås att det inte dyker upp några rötägg som stör tävlingarna i Trondheim. Men klimathysteriker har lovat en aktion under femmilen, liksom de slog till i världscupen i Lillehammer 2022 och Trondheim 2023. Förhoppningsvis är arrangörerna väl förberedda:

https://www.svt.se/sport/langdskidor/aktivister-forsokte-ta-sig-in-i-sparet-pa-varldscupstavling-brottningsmatch--o4j3h9
Jo, Island är det nog, men jag tänkte mest på de nordiska länder som vi ändå interagerar med ibland när det är sport eller annat, känns som att vi väldigt sällan har något att göra med Island. Sedan är nog inte danskarna (eller norrmännen ) så nöjda med vår export av mentalt medeltida araber som inte kan bete sig i ett civiliserat samhälle. Jag har faktiskt själv funderat på att flytta till Norge på ålderns höst, vid nån liten fjord fjärran slöddret i Sverige, men nu verkar det ju som att slöddret börjar få fäste även där det kanske får bli Island istället då
Men blir intressant att se vad som händer i Trondheim, det var väl även klimataktioner mot vasaloppet om jag inte minns fel. Kunde de inte hitta något annat att göra en aktion mot än de harmlösa längdskidsåkarna, typ flygbolag eller nått.
Senast redigerad av Artsoppamedflask 2025-02-19 kl. 22:20.
Citera
2025-02-19, 22:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Johanhaa
Nog är Ebba klassen sämre stafettåkare än Kalla och även Stina, vet inte hur du ska förklara bort 2017 och 2018 som är en del under vad man kan förvänta sedan strula hon till det senast..

2019 då gjorde Ebba en väldigt bra första stäcka och grunda bra .
Förklara bort? Ebba var väl inte lika bra då som nu och norska skidorna 2018 var helt överjävliga.

Citat:
Ursprungligen postat av bcdefg
Började fundera kring mästerskapsstafetter genom åren och inser då vilken stafetthjälte Charlotte var, för ska jag lista tio bästa stafettinsatserna från 2009 och framåt blir det
Kalla 2014
Kalla 2019
Jonna 2022
Kalla 2015
Wikén 2014
Stina 2019
Kalla 2018
Kalla 2009
Kalla 2010

lämnar tiondeplatsen tom då jag misstänker att jag missat nån given, men som jag ser det har alltså Charlotte stått för sex av de nio bästa stafettinsatserna i alla mästerskap sen 2009
Sundling 2022 slår nog allt, förutom minus för att den inte var för guldet. Pärmvarianten anno 2022 var nog bättre än 2014. Haag 2013, Frida 2019 och Ebba 2022 är kanske kandidat för listan men Kalla var absolut bra.
Citera
2025-02-20, 00:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Finnvedssonen
Jag tror Frida kommer vinna alla distanslopp under VM. Bra, satsa på det!

Jag tror även att William kommer ta medalj i alla distanslopp under VM. Ett brons, ett silver och ett guld. Norge.

Jag tror Ebba kommer ta två individuella medaljer. 4:a i allt. Silver i stafett.

Jag tror Jonna, Maja och Linn kommer stå på pallen i sprinten. 1-7-5.

Jag tror Sverige vinner damstafetten och damernas sprintstafett. Norge vinner damstafetten.

Jag tror herrarna tar brons i bägge stafetter. Inte i teamsprinten.

Jag tror inte Edvin eller Calle tar individuell medalj. Nä, inte jag heller.
....
Senast redigerad av ccnut 2025-02-20 kl. 00:46.
Citera
2025-02-20, 06:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hjv9
Det viktigaste för det svenska stafettlaget nu är att vi hittar en trygg och stabil uppställning som alla känner sig nöjda med. Har varit alldeles för mycket hattande med olika åkare på olika sträckor och personer in och ut i laget senaste fem åren. Laget i Trondheim bör optimalt vara detsamma i nästa OS och i VM 2027.
Jag tror inte det är så viktigt, även om guldlaget 2014 var samma som silver laget 2013. Men 2019 körde:
- Andersson första för enda gången
- Karlsson sin första stafett
- Kalla tredje för första gången sedan Vancouver
- Nilsson tog guld på fjärde försöket som ankare.

Norge slängde in fossesholm på sista 2021 och kalvå 2023 för första gången vilket också gav guld.

Stafett är inget lagarbete som fotboll eller curling utan summan av fyra indivuduella prestationer.
Citera
2025-02-20, 07:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ccnut
....

😂🤣😂
Citera
2025-02-20, 08:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svamp7
Stafett är inget lagarbete som fotboll eller curling utan summan av fyra indivuduella prestationer.
Exakt. Kändes som denna förklaringsmodell fick spel efter förra VM då folk upprördes av Sundlings petning istället för att fokusera på det verkliga problemet som var vallningen.

Det man möjligen behöver ta hänsyn till är vissa åkares individuella idéer, som att vissa inte vill köra sista sträckan eller åka en stil (som de sedan gladeligen åker i individuella lopp)
Citera
2025-02-20, 09:03
Medlem
Ser att Elin Näslund ska göra säsongsdebut imorgon i Bollnäs. Förhoppningsvis har hon fått ordning på sina ryggproblem. Inga höga förväntningar på henne men kul att hon nu är tillbaks i spåren. Hon åker dock bara sprinten, inte distansloppet, så hon ligger väl långt efter med träningen.
Citera
2025-02-20, 10:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ms-X
Ser att Elin Näslund ska göra säsongsdebut imorgon i Bollnäs. Förhoppningsvis har hon fått ordning på sina ryggproblem. Inga höga förväntningar på henne men kul att hon nu är tillbaks i spåren. Hon åker dock bara sprinten, inte distansloppet, så hon ligger väl långt efter med träningen.

Jag tror hon når en final på ren speed. Men jag hoppas att andra är så bra att hennes bristande förberedelser inte räcker till. Vi har haft en liten diskussion om detta i tråden om mindre tävlingar
Citera
2025-02-20, 10:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Finnvedssonen
Jag tror Frida kommer vinna alla distanslopp under VM.

Jag tror även att William kommer ta medalj i alla distanslopp under VM. Ett brons, ett silver och ett guld

Jag tror Ebba kommer ta två individuella medaljer

Jag tror Jonna, Maja och Linn kommer stå på pallen i sprinten

Jag tror Sverige vinner damstafetten och damernas sprintstafett

Jag tror herrarna tar brons i bägge stafetter

Jag tror inte Edvin eller Calle tar individuell medalj

Kul att det finns optimister men det här är nog på gränsen till verklighetsflykt. Det är realistiskt och tom bra om dom tar 6-8 medaljer totalt.
Citera
2025-02-20, 11:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Challe321
Kul att det finns optimister men det här är nog på gränsen till verklighetsflykt. Det är realistiskt och tom bra om dom tar 6-8 medaljer totalt.

Vem vill leva livet så? Vem vill inte att William får ett mega-genombrott och kliva rakt in i världseliten med en vinst i 5-milen? Vem vill inte se Frida bli VM-drottning? Vem vill inte se Jonna, Maja och Linn besegra KSS på hennes hemmaplan? Lev lite för h-lvete 😅😉
Citera
2025-02-20, 11:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Johanhaa
tiden är en del av prestationen på den sträckan var ingen taktik alls som gällde kan förstå svagare tider när det kommer till taktiskt spel... alltid en fördel att åka i ryggar och slippa göra allt själv så klart det är jag medveten om...

visst kanske jag har höga krav men det mesta bygger på att jag ska argumenterar mot att hon är lika bra som Kalla ... men ett topp på 45 sek för det inte på något sätt till en bra stäcka hur jag än vrider och vänder på det

Avståndet till Jacobsen saknar fullständigt relevans. Ebba går ut som trea och växlar som tvåa efter att ha passerat Finland och kört jämnt med jagande USA. På vilket sätt är det sämre än förväntat?

En svensk herråkare hade bombat på från start för att sedan stumna och tappa så mycket tid att medalj hade varit otänkbart.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in