2025-02-19, 20:14
Medlem
katws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Borgunda
Är det verkligen ingen som frågar sig var Frida hållt hus hela säsongen? Nåväl skada och rehabilitering på det menar någon. Är alla okej med att Frida i princip "vilar sig" i form hela säsongen inför ett mästerskap? Om ja, hur skulle det se ut om hela vårt svenska landslag gjorde likadant? Eller har vissa frikort på det argumentet?

Ni som ger Frida gröna signaler, då borde ni ge grönt ljus för samma Frida-upplägg kommande OS-säsong också? Varför inte lägga ner hela världscupen och ta en redig Mallorca-semester som sunt upplägg till kommande OS-et när vi ändå håller på? Eller är det att ta i?

Eftersom Frida troligen ska operera sin fot efter säsongen är det knappast aktuellt med liknande upplägg nästa säsong (förutsatt att operationen går enligt plan vill säga)
Citera
2025-02-19, 20:15
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Borgunda
Är det verkligen ingen som frågar sig var Frida hållt hus hela säsongen? Nåväl skada och rehabilitering på det menar någon. Är alla okej med att Frida i princip "vilar sig" i form hela säsongen inför ett mästerskap? Om ja, hur skulle det se ut om hela vårt svenska landslag gjorde likadant? Eller har vissa frikort på det argumentet?

Ni som ger Frida gröna signaler, då borde ni ge grönt ljus för samma Frida-upplägg kommande OS-säsong också? Varför inte lägga ner hela världscupen och ta en redig Mallorca-semester som sunt upplägg till kommande OS-et när vi ändå håller på? Eller är det att ta i?

Nej, förhoppningsvis har hon ingen efterhängsen skada som kräver rehabilitering i flera perioder nästa säsong.
Citera
2025-02-19, 20:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Johanhaa
Hennes sträcktid överlag var inte bra att finskan var katastrof är en annan sak men tappa så mycket 45 sek och ha åttonde tid är inte bra hur man än vänder på det

2018 visst Haga var brutalt bra så klart men önskvärt några sekunder bättre så Stina fått trolla bort lite mera visst bra stäcka men för att nå upp till just det där lilla extra som Kalla ofta levererade blir blev det inte

senat tror ändå inte Ebba kunnat göra något större mot just dom på 5 km men det som hände på slutet blir ändå inget plus i kanten Frida fick jaga läge istället för att ta giva ryggar

vi jämför alltså bla. mot Kalla ja bara titta på hennes första stafett som junior om man ska ha junior som någon förklaring..

du är alltså också inne på att Ebba är lika bra som Kalla i stafetter i mästerskap?

Nej, jag hävdar inte att Ebba hitills i sin karriär har presterat lika bra som Kalla i stafetter.

Men du har orealistiska förväntningar om du tycker Ebba underpresterade 2017 och 2018.

Att stirra sig blind på Ebbas sträcktid 2017 blir missvisande. Det är stor skillnad på att göra allt jobb själv, jämfört med att kunna gå i rygg.

Med tanke på hur långt efter Haga, Ebba var på 10 km fristil på OS 2018, så var avståndet snarare klart bättre än förväntat. Ebba slår också flera åkare som var bättre än henne på 10 km.
Citera
2025-02-19, 20:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rainbowia
Fick mig en tankeställare vem som är den bäste resp sämste stafettåkaren någonsin? Där får man nog jämföra med åkarens potential. Diggins har väl underpresterat många gånger?

kommer inte ihåg på raka hand hennes CV just i stafett och väl ofta från tuffa lägen och när dom väl fick chansen till medalj var det 2021 då förlorade hon spruten mot Pärmä

Björgen är naturligtvis en bra stafettåkare men även Kalla Kowalczyk hade en del extremt bra sträckor också..

Jacobsen hade väl ofta tufft i stafetter förutom 2017 har jag för mig stora tapp en del gånger
Citera
2025-02-19, 20:20
Medlem
Ski-entusiastens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades
Nej, förhoppningsvis har hon ingen efterhängsen skada som kräver rehabilitering i flera perioder nästa säsong.
Min "känsla" er at hun kommer til Trondheim fullt ut rehabilitert i begge stilarter, og at uttrycket "silver-Frida" aldri kommer att bli anvendt mer. Aldri noensinne.
Citera
2025-02-19, 20:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Impact21
Nej, jag hävdar inte att Ebba hitills i sin karriär har presterat lika bra som Kalla i stafetter.

Men du har orealistiska förväntningar om du tycker Ebba underpresterade 2017 och 2018.

Att stirra sig blind på Ebbas sträcktid 2017 blir missvisande. Det är stor skillnad på att göra allt jobb själv, jämfört med att kunna gå i rygg.

Med tanke på hur långt efter Haga, Ebba var på 10 km fristil på OS 2018, så var avståndet snarare klart bättre än förväntat. Ebba slår också flera åkare som var bättre än henne på 10 km.

tiden är en del av prestationen på den sträckan var ingen taktik alls som gällde kan förstå svagare tider när det kommer till taktiskt spel... alltid en fördel att åka i ryggar och slippa göra allt själv så klart det är jag medveten om...

visst kanske jag har höga krav men det mesta bygger på att jag ska argumenterar mot att hon är lika bra som Kalla ... men ett topp på 45 sek för det inte på något sätt till en bra stäcka hur jag än vrider och vänder på det
Citera
2025-02-19, 20:29
Medlem
Ezzelinos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Artsoppamedflask
Det där skulle aldrig hända i Sverige, det är ett väldigt talande fenomen som understryker skillnaden mellan norsk mentalitet och svensk. Då menar jag så klart inte att alla norrmän grisar runt och buar på svenskarna, men själva tendensen och den oerhörda mindervärdeskänslan som förmodligen ligger bakom kan nog mer eller mindre finnas i den norska folksjälen Det är ju som finnarna i hockeyforumet som förvandlas till ynkliga sadister som gör allt för att hävda sig gentemot svensken. Är det kanske Danmark som är det nordiska landet som är mest avslappnat i relation till Sverige?

Skulle gissa att det är Island som tar allt Sverige gör med ro. De gränsar inte till det svenska offentliga dårhuset och behöver alltså inte oroa sig över att gängkriminellt slödder läcker in över gränsen, och vi har ingen krigisk historia med dem, som vi ju i överflöd har med danskarna:

https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_wars_between_Denmark_and_Sweden

Nu hoppas jag förstås att det inte dyker upp några rötägg som stör tävlingarna i Trondheim. Men klimathysteriker har lovat en aktion under femmilen, liksom de slog till i världscupen i Lillehammer 2022 och Trondheim 2023. Förhoppningsvis är arrangörerna väl förberedda:

https://www.svt.se/sport/langdskidor/aktivister-forsokte-ta-sig-in-i-sparet-pa-varldscupstavling-brottningsmatch--o4j3h9
Citera
2025-02-19, 20:56
Medlem
Ski-entusiastens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ezzelino
Skulle gissa att det är Island som tar allt Sverige gör med ro. De gränsar inte till det svenska offentliga dårhuset och behöver alltså inte oroa sig över att gängkriminellt slödder läcker in över gränsen, och vi har ingen krigisk historia med dem, som vi ju i överflöd har med danskarna:

https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_wars_between_Denmark_and_Sweden

Nu hoppas jag förstås att det inte dyker upp några rötägg som stör tävlingarna i Trondheim. Men klimathysteriker har lovat en aktion under femmilen, liksom de slog till i världscupen i Lillehammer 2022 och Trondheim 2023. Förhoppningsvis är arrangörerna väl förberedda:

https://www.svt.se/sport/langdskidor/aktivister-forsokte-ta-sig-in-i-sparet-pa-varldscupstavling-brottningsmatch--o4j3h9
Ja, det går å være bekymret over at kan skje, men at nordmenn flest er så usle og forskrekkelige som noen medier ønsker å framstille det,
tror jeg vi kan ta med stor ro. Her en av deres egnes opplevelser av dette "skitlandet" så langt. Først intervju SVT, så NA.

"Maja Dahlqvist har lämnat Sverige för Norge.
Och trots att rivaliteten mellan längdskidornas två stormakter är stor har hon fått ett bra mottagande i sitt nya hemland.
– Det har varit mycket mer positivt än jag trott, säger hon.

Se hur en norsk supporter stannar till och berömmer henne i klippet här ovanför.

I slutet av april flyttade Maja Dahlqvist till Trondheim för att maximera sin satsning mot VM 2025 som arrangeras i den norska staden.
Flytten från Falun har gått bra, och när SVT Sport träffar henne knappt fyra månader senare berättar hon att hon har fått ett
fint välkomnande i Norge.

– Det är faktiskt mycket mer positivt än vad jag trott. Jag tänkte att ”nu ska jag hit och utnyttja deras banor och deras hemmaarena,
men det är väldigt många som är väldigt positiva, säger hon."

"I løpet av tiden i Trondheim har hun også lagt merke til noen store forskjeller på Norge og Sverige.

Som langrennsløper er hun ofte rundt omkring i byen og trener, og da har hun lagt merke til at det kryr av andre som også trener
for å bli gode på ski, eller bare tar seg en litt roligere søndagstur.

– Det er flere mosjonister og barn over alt, og mer normalt at alle har gått på ski en gang eller faktisk kan gå på ski, sier Dahlqvist.
Den langrennskulturen har de ikke i Falun, hvor hun har bodd de ti siste årene, forteller hun.

– Der var det litt sånn at enten går man på ski eller ikke. Og det er ikke gitt at alle faktisk har gått på ski. I Trondheim virker det
som man går på tur, selv om man går fort eller ikke. Det er litt kult å se, sier 30-åringen.

Svensken blir også forbauset over hvor mange folk som tar turen ut i marka i helgene for å trene.

– Å løpe på en søndag, det har virkelig vært … man må jo løpe slalåm, for det er så mange ute i Bymarka. Det er heftig å se, sier hun."

https://www.svt.se/sport/langdskidor/maja-dahlqvist-om-mottagandet-i-norge-mycket-mer-positivt-an-jag-trott

https://www.nettavisen.no/sport/svenske-maja-dahlqvist-flyttet-til-norge-la-merke-til-enorm-forskjell/s/5-95-2114801
Citera
2025-02-19, 20:58
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av katw
Eftersom Frida troligen ska operera sin fot efter säsongen är det knappast aktuellt med liknande upplägg nästa säsong (förutsatt att operationen går enligt plan vill säga)

https://www.aftonbladet.se/senastenytt/ttsport/sport/a/yEGe3R/sundling-skippar-tour-de-ski-huvudmalet-ar-vm

Sundling då? Är det också operationer det handlar om när hon ställer över Touren och blickar mot VM redan från första veckan i december? Det har ingenting med inställning och approach till tävlandet att göra? Ska touren också tas och ställas in helt rentav? Den verkar ju inte betyda något längre för våra aktiva? Teamkänslan finns inte längre. Allt har blivit individuellt. Och alla rycker plötsligt på axlarna åt denna utveckling.

Tycker det klingar märkligt att så få är så obrydda givet frånvaron av vissas deltagande hittills den här säsongen. Det jag trycker på är inte fria viljan att få delta, de får banne mig göra det som passar de bäst då de uppenbarligen kvalificerar sig (utan krav på deltagande vill säga-till skillnad från skidskyttet där det råder ständig konkurrens vill säga), men de ska banne mig nte underminera tävlingarnas egentliga betydelse med den här inställningen de uppvisar. Man får nog av dessa divalater. För väldigt många därute från mindre nationer betyder just ex. touren väldigt mycket. Sätter man de här divalaterna i paritet så förstår man att det i slutändan inte blir så snyggt till sist. Bättre att gå ut och vara transparent och säga att man inte vill åka någonting under säsongerna när större mästerskap vankas. Det de gör just nu är inte bara ett hån mot Diggins med flera som fullföljer allt under säsongerna, utan även ett hån mot den breda massan som faktiskt undrat vad som hänt den här säsongen med våra aktiva och när det gäller deras konstanta frånvaromönster.
Senast redigerad av Borgunda 2025-02-19 kl. 21:04.
Citera
2025-02-19, 21:08
Medlem
Ezzelinos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ski-entusiasten
Ja, det går å være bekymret over at kan skje, men at nordmenn flest er så usle og forskrekkelige som noen medier ønsker å framstille det,
tror jeg vi kan ta med stor ro.---

Äsch, det är inga svenska journalister som sammansvurit sig för att måla upp en bild där "alla norrmän"
är onda och hemska. De artiklar jag citerar innehåller ju bara svenska skidåkares egna ord om upplevelser under tävlingar i Norge där vissa norrmän, i Holmenkollen förvisso tusentals, betett sig på ett mindre trevligt sätt, som skidåkarna inte upplever i andra länder. Det är fakta.
Det är nog få som tycker att Norge är "ett skitland" och att norrmän generellt skulle vara avskum. Snarare tycker nog de flesta svenskar bra om norrmän, uppfattar dem som ett broderfolk med delat ursprung och förflutet, och landskapen i Norge är ofta väldigt vackra och spektakulära.

Vi får hoppas på spännande tävlingar i Trondheim, det ska bli intressant att följa även de grenar där Sverige inte har någon representation, backhoppning och nordisk kombination. VM-guld väger tungt.
Citera
2025-02-19, 21:22
Medlem
bcdefgs avatar
Började fundera kring mästerskapsstafetter genom åren och inser då vilken stafetthjälte Charlotte var, för ska jag lista tio bästa stafettinsatserna från 2009 och framåt blir det
Kalla 2014
Kalla 2019
Jonna 2022
Kalla 2015
Wikén 2014
Stina 2019
Kalla 2018
Kalla 2009
Kalla 2010

lämnar tiondeplatsen tom då jag misstänker att jag missat nån given, men som jag ser det har alltså Charlotte stått för sex av de nio bästa stafettinsatserna i alla mästerskap sen 2009
Citera
2025-02-19, 21:26
Medlem
Jag tror Frida kommer vinna alla distanslopp under VM.

Jag tror även att William kommer ta medalj i alla distanslopp under VM. Ett brons, ett silver och ett guld

Jag tror Ebba kommer ta två individuella medaljer

Jag tror Jonna, Maja och Linn kommer stå på pallen i sprinten

Jag tror Sverige vinner damstafetten och damernas sprintstafett

Jag tror herrarna tar brons i bägge stafetter

Jag tror inte Edvin eller Calle tar individuell medalj
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in