Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-07-07, 22:42
Medlem
Mohaves avatar
Nu under sommarmånader äts det massor av räkor i Smögen och liknande ställen på Västkusten. Men är det verkligen en bra tid för att äta räkor? Är de inte både dåliga och dyra så här års?

Jag mejlade min fiskhandlare och frågade. Han svarade så här:

I oktober börjar Räkan att producera rom, den börjar produceras i huvudet som en fast klump (Fantastiskt god, min favorit) November, December början rommen utvecklas ordentligt och skjuts bakåt till stjärten. Romen färdigutvecklas hängande på stjärten och släpps Februari och Mars.

Allmänt så är räkan som ”sämst” maj-augusti.
- Dyrare
- Svårskalad
- mindre

Räkan är väldigt speciell!
Första levnadsåren är ALLA räkor han-kön., därefter blir ALLA Räkor honor. Små räkor, hanar, här så små så att de åker igenom fiskarens redskap och därmed fångas aldrig..
Citera
2024-07-08, 00:58
Medlem
olasvenssons avatar
Under vinter smakar räkor bäst tack vare det är kallare i vattnet.
Citera
2024-07-20, 20:32
Bannlyst
Är nog bäst att äta på vintern. Jag blev magsjuk förra sommaren
Citera
2024-07-20, 20:46
Medlem
bobovikings avatar
Förr sades det (och kanske även nu i fiskekretsar?) att man inte ska äta skaldjur under månader som saknar bokstaven R. Det vill säga, undvik att äta färska skaldjur under maj, juni, juli samt augusti.
Men det där ska nog ta med en nypa (havs)salt. En fiskare intervjuades angående det där och han åt gladeligen färska skaldjur hela sommaren.
Blåmusslor i nät i fiskdisken köper jag dock aldrig under sommaren.
Citera
2024-07-21, 11:13
Medlem
Sladdarens avatar
Räkmacka äter man i tid och otid .. finns inga speciella tider för det ;-)
Många räkor smakar inte så mycket, men norska räkor minsann ä grejer
Citera
2024-07-23, 19:19
Medlem
Vem0ths avatar
Innan temperaturen i våra anknutna hav tillåter badande så är räkorna riktigt bra. Midsommar är typ höjden av när den är som bäst då havsvattnet är fortfarande kallt. Sen efter kräftskivan typ vecka 35-36 så blir räkorna bättre igen då temperaturen i haven sjunker.
Citera
2024-07-23, 21:38
Medlem
448s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boboviking
Förr sades det (och kanske även nu i fiskekretsar?) att man inte ska äta skaldjur under månader som saknar bokstaven R. Det vill säga, undvik att äta färska skaldjur under maj, juni, juli samt augusti.
Men det där ska nog ta med en nypa (havs)salt. En fiskare intervjuades angående det där och han åt gladeligen färska skaldjur hela sommaren.
Blåmusslor i nät i fiskdisken köper jag dock aldrig under sommaren.

Gäller ju mest i insjöar o slippa den i vissa fall ruggiga dysmaken
Citera
2024-10-11, 20:09
Medlem
Mohaves avatar
PM idag från min fiskhandlare:

Hej!
Räkorna börjar att producera rommen i huvudet nu i vissa områden.
De börjar komma igång ordentligt i mitten slutet oktober och är som allra bäst Dec-Feb.
Citera
2024-10-12, 04:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av olasvensson
Under vinter smakar räkor bäst tack vare det är kallare i vattnet.

Har du mätt havstemperaturen på de djup räkor fiskas? Hur mycket varierar den, om alls under året?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in