Nu under sommarmånader äts det massor av räkor i Smögen och liknande ställen på Västkusten. Men är det verkligen en bra tid för att äta räkor? Är de inte både dåliga och dyra så här års?
Jag mejlade min fiskhandlare och frågade. Han svarade så här:
I oktober börjar Räkan att producera rom, den börjar produceras i huvudet som en fast klump (Fantastiskt god, min favorit) November, December början rommen utvecklas ordentligt och skjuts bakåt till stjärten. Romen färdigutvecklas hängande på stjärten och släpps Februari och Mars.
Allmänt så är räkan som ”sämst” maj-augusti.
- Dyrare
- Svårskalad
- mindre
Räkan är väldigt speciell!
Första levnadsåren är ALLA räkor han-kön., därefter blir ALLA Räkor honor. Små räkor, hanar, här så små så att de åker igenom fiskarens redskap och därmed fångas aldrig..
Förr sades det (och kanske även nu i fiskekretsar?) att man inte ska äta skaldjur under månader som saknar bokstaven R. Det vill säga, undvik att äta färska skaldjur under maj, juni, juli samt augusti.
Men det där ska nog ta med en nypa (havs)salt. En fiskare intervjuades angående det där och han åt gladeligen färska skaldjur hela sommaren.
Blåmusslor i nät i fiskdisken köper jag dock aldrig under sommaren.
Innan temperaturen i våra anknutna hav tillåter badande så är räkorna riktigt bra. Midsommar är typ höjden av när den är som bäst då havsvattnet är fortfarande kallt. Sen efter kräftskivan typ vecka 35-36 så blir räkorna bättre igen då temperaturen i haven sjunker.
Förr sades det (och kanske även nu i fiskekretsar?) att man inte ska äta skaldjur under månader som saknar bokstaven R. Det vill säga, undvik att äta färska skaldjur under maj, juni, juli samt augusti.
Men det där ska nog ta med en nypa (havs)salt. En fiskare intervjuades angående det där och han åt gladeligen färska skaldjur hela sommaren.
Blåmusslor i nät i fiskdisken köper jag dock aldrig under sommaren.
Gäller ju mest i insjöar o slippa den i vissa fall ruggiga dysmaken
Hej!
Räkorna börjar att producera rommen i huvudet nu i vissa områden.
De börjar komma igång ordentligt i mitten slutet oktober och är som allra bäst Dec-Feb.