2024-07-07, 19:54
Medlem
Jag vet inte riktigt var min frågeställning borde postas.

Vad händer om man begår förtal här på flashback, i en skvallertråd om en person? Kommer ens inlägg tas bort? Vad händer om man lägger ut massvis med material gällande förtalet? Kommer det också tas bort?
Citera
2024-07-07, 20:02
Medlem
Sillfabrikorens avatar
Hade man brytt sig om förtal på flashback hade halva forumet lagförts
Citera
2024-07-07, 20:05
Medlem
diseuses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tummelisas

Vad händer om man begår förtal här på flashback, i en skvallertråd om en person? Kommer ens inlägg tas bort? Vad händer om man lägger ut massvis med material gällande förtalet? Kommer det också tas bort?
Om någon begår förtal via Flashback så kan den personen, i teorin, straffas för det (enligt 5 kap. 1 § brottsbalken). Frågan är bara: vem är det som ska straffas? Så länge användarna är anonyma är det inte så mycket att gå på.

För flesta brott gäller det som kallas allmänt åtal. Det betyder att åklagaren leder åtalet å allmänhetens vägnar. Brott som hör under allmänt åtal är polisen skyldig att utreda. Men förtal är ett undantag. Normalt hör inte förtal under allmänt åtal, utan det som heter enskilt åtal. Det betyder att personerna som anser sig vara förtalade får helt enkelt försöka sköta allting själv. Inklusive insamlingen av bevis. Då gör Flashbacks anonymitet det väldigt svårt att få reda på vem det är som begått förtalet. Utan att veta förövarens identitet blir det inget åtal.

Flashbacks regler har inget uttalat förbud mot förtal. Så ett inlägg kommer typiskt sett inte raderas enbart för att det utgör förtal. Den så kallade BBS-lagen innebär visserligen ett krav på Flashbacks administratörer att ta bort inlägg som är uppenbara instanser av vissa slags brott, men förtal är inte ett av dessa brott.

Kort sagt: när någon begår förtal via Flashback händer för det mesta ingenting, rent juridiskt.
Citera
2024-07-07, 20:22
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av tummelisas

Jag vet inte, men jag tror att forumet skiljer på allmänintresse och skvaller. Skvallret av allmänintresse rör offentliga personer. Så om en privatperson vill starta en skvallertråd om en annan privatperson i syfte att skada denne, vilket säkert har hänt en och annan gång genom åren, lär det plockas ned och den som postat det blir avstängd en längre eller kortare tid beroende på graden i förtalet.
Citera
2024-07-11, 18:26
Moderator
sm910difs avatar
Juridik --> Flashback
/Moderator
Citera
2024-07-12, 08:58
Medlem
crocodilelilos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ConvoPost
Jag vet inte, men jag tror att forumet skiljer på allmänintresse och skvaller. Skvallret av allmänintresse rör offentliga personer. Så om en privatperson vill starta en skvallertråd om en annan privatperson i syfte att skada denne, vilket säkert har hänt en och annan gång genom åren, lär det plockas ned och den som postat det blir avstängd en längre eller kortare tid beroende på graden i förtalet.
Och så här säger "lagen":
Citat:
0.10. Personuppgifter
Var försiktig med personuppgifter. Gör en balanserad avvägning där den enskildes intresse av en fredad privat sfär vägs mot grundläggande rättigheter som informations- och yttrandefrihet.
Personuppgifter som riskerar att utsätta någon för andras missaktning kräver ett beaktansvärt allmänintresse samt att spridningen sker i ett granskande syfte och att uppgifterna är av central betydelse. Om uppgiften är en gissning, spekulation eller ett antagande ska det framgå. När icke offentlig person diskuteras ska personuppgifter, när så är lämpligt, helt eller delvis maskeras. Om en moderator anser att de publicerade personuppgifterna utgör ett omotiverat stort intrång i den personliga integriteten kan inlägget komma att raderas eller redigeras.

Och
Citat:
Den som bryter mot någon av reglerna riskerar varning, avstängning eller permanent bannlysning.
Vid första avstängningen blir man avstängd en vecka, vid andra en månad och vid tredje i sex månader. En varning eller avstängning preskriberas ett år efter att den började verkställas.
Användare som begår särskilt allvarliga regelbrott kan bli avstängda från forumet i sex månader utan föregående avstängning. De kan även bli permanent bannlysta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in