2024-07-06, 20:24
Medlem
Va fan, var ute och klippte det decimeterlånga gräset i regnet idag. Började bra om än lite kämpigt för klipparen, en klippo.
Plötsligt går det riktigt trögt i det höga gräset och klipparen stannar. Är sen lite svårstartad och det känns annorlunda när jag drar i snöret.
Maskinen drar igång tillslut men den klipper inte längre, fan tänker jag.
Stänger av skiten och kollar under och märker att kniven liksom glappar men muttern känns ordentligt åtdragen.

Va fan har hänt?
Citera
2024-07-06, 20:52
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
Ja, det låter ju som att kniven slirar, du får dra åt bulten.
Citera
2024-07-06, 20:57
Medlem
Strychnos avatar
Krysskilen kan ha gått av, det är den som ser till att kniven snurrar, det är inget svårt att fixa, det är en liten metallbit på axeln.
Citera
2024-07-06, 22:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Strychno
Krysskilen kan ha gått av, det är den som ser till att kniven snurrar, det är inget svårt att fixa, det är en liten metallbit på axeln.

Är det en reservdel som finns att köpa? Jag har läst att nån tipsade om fiberskiva också.
Citera
2024-07-06, 22:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ulrik.Agren
Ja, det låter ju som att kniven slirar, du får dra åt bulten.

Bulten är åtdragen konstigt nog
Citera
2024-07-06, 22:51
Medlem
Strychnos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Itoy
Är det en reservdel som finns att köpa? Jag har läst att nån tipsade om fiberskiva också.

Det är en liten halvmåneformad metallbit som sitter i axeln, mellan axeln och kniven, det är en reservdel, och du kan även tillverka en egen om du inte heittar någon.
Skruva av kniven så ser du om det sitter en krysskil där, den är liten som en "tumnagel".
En gräsklipparservice kan iaf beställa en.
Citera
2024-07-06, 23:50
Medlem
Du kan ju skriva vilken modell det är. Det ska finnas något som "ger med sig" om det blir tvärstopp, kanske en "fiberbricka" eller "tappar" på knivfästet. I så fall ska den delen bytas ut och då kommer maskinen att klippa fint igen.
Citera
2024-07-07, 08:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av alamos
Du kan ju skriva vilken modell det är. Det ska finnas något som "ger med sig" om det blir tvärstopp, kanske en "fiberbricka" eller "tappar" på knivfästet. I så fall ska den delen bytas ut och då kommer maskinen att klippa fint igen.

Husqvarna LB 553SQe KLIPPO
Citera
2024-07-07, 10:10
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Itoy
Bulten är åtdragen konstigt nog
Då får du kolla att fiberbrickan och spännbrickan är ok, och att knivfästet sitter som det ska.
Citera
2024-07-07, 10:20
Medlem
8xxSeriess avatar
knivfästet har väl gått av alternativt krysskilen. skruva isär och undersök om du är uns händig. Men eftersom du frågar här är du antagligen inte det, lämna in klipparen på service eller köp en ny.
Citera
2024-07-07, 10:23
Medlem
Hamleyss avatar
har du klippt gräset i regnet?
Om du väntar på att allt torkar så går det lättare.

Hur ser kniven ut?
ÄR det en rund skiva med fyra monterade knivar som kan rotera fritt?
Om det är på det viset så kan blött gräs lägga sig ovanför den roterande skivan och hindra fri rörlighet.

Plocka isär allt och rengör.

OBS! glöm inte att ta av tändhatten på tändstiftet så att gräsklipparen inte startas av misstag när du fixar med knivarna
Citera
2024-07-07, 12:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 8xxSeries
knivfästet har väl gått av alternativt krysskilen. skruva isär och undersök om du är uns händig. Men eftersom du frågar här är du antagligen inte det, lämna in klipparen på service eller köp en ny.

Jag är inte händig så lite tips vill jag ha innan jag kör igång att skruva isär.
Gräsklipparen gick på 15000kr och det är inte bara att köpa en ny hur som helst då jag bara haft den ett år.
Det växer som fan och bara halva gräsmattan är klippt så det är bråttom. Serviceverkstaden har ca 3 veckors kö på att fixa skiten så man får väl ta och mecka lite själv :-)
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in