2024-07-10, 15:20
Medlem
ManicToos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SwizzerNöt
Nån dag kommer man inse att det "värde" man refererar till bara är påhittade siffror i ett komplext system man tappat kontrollen över.

För övrigt finns säkert en dag då guld tappar i värde. Kanske genom att man kan skapa det eller ersätta dess användning. Själv äger jag inte en enda pinal av guld och känner inget begär alls efter att äga dylikt (bortser från guldpläterade kontakter och smått skit).
Om du vill bli avtänd på guld så köpte jag guldmynt Sovereigns ca 1985? Det tog 15 år innan jag fick tillbaka pengarna. Nästan ingen stor investerare bryr sig om guld, aktier ge så mycket mer vinst.
Citera
2024-07-10, 19:00
Medlem
SwizzerNöts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ManicToo
Om du vill bli avtänd på guld så köpte jag guldmynt Sovereigns ca 1985? Det tog 15 år innan jag fick tillbaka pengarna. Nästan ingen stor investerare bryr sig om guld, aktier ge så mycket mer vinst.

Jag var mest inne på att alla investeringar kan få stora tapp. Guldet har historiskt hållit bra. Men det är ingen garant för framtiden.
Citera
2024-07-13, 23:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trottwell
"Vinst på en bostadsrätt ska ske ned 22 % om du behåller den tre år eller längre."
Vad menar du med detta, ange trovärdig källa.

Skatteverket är en hyfsat trovärdig källa!

https://www.skatteverket.se/privat/f...800033595.html

"Sedan kan du inte äga en bostadsrätt."
Det är precis det man gör, man äger bostadsrätten, rätten att bo det vill säga nyttjanderätten. Däremot äger man inte lägenheten.

Du äger inte bostadsrätten som saknar lagfart vilket ägarlägenheter och fastigheter har. Du äger andel i förening/nyttjanderätt. Kursar föreningen så får du ut 0 kr.

"locka med lägre hyra"
En bostadsrätt har ingen hyra.
Du betalar en avgift som i grunden baserar sig på föreningens lån i kr och procent. Därav kan man laborera med hyran/avgiften beroende på hur man gör med amorteringen. Äldre föreningar har oftast bättre ekonomi för att man amorterar linjärt från start. Många nya föreningar skjuter på amorteringen och kan därmed hålla nere avgiften.
Citera
2024-07-21, 21:36
Medlem
ingetbranicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ManicToo
En kul anekdot är att NVIDIA ensamt, med 40000 anställda, är värt med än Canada med 40M invånare. Om NVIDIA ska växa 5-7% per år i 35 år till så får de samma värde som hela världen.

Nvidia är även större än hela Frankfurtbörsen (Tyskland: 84 miljoner invånare). Microsoft också. Inte heller Londonbörsen klarar av att mäta sig med dessa båda kolosser (Storbritannien: 68 miljoner invånare). Helt rimligt, antar jag att alla som satsar sitt sparkapital i globala indexfonder resonerar
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in