Citat:
Ursprungligen postat av
RealTide
Haha, jadu lilla du.
Vi refererar till Hitler för han var den siste i Europa som använde samma taktik som din putin.
Putin har faktiskt väldigt mycket gemensamt med Hitler,
revanschism
dolkstötslegenden
känslan av att ha blivit lurad
mindervärdeskomplex
fantasier om folk och historia..
listan är mycket lång.
Okej. Han var den siste i Europa som använde samma taktik som Putin, dvs att invadera ett land i Europa. Men Europa är en ganska liten del av världen, även om Europa har väldigt mycket inflytande. Saddam Hussein invaderade tex Kuwait på 90-talet. Jag är övertygad om att många andra invasioner också har ägt rum (utöver USA:s, men jag väljer att i detta inlägg ignorera dem då jag tydligen tar upp det för ofta). Jag vet inte exakt vad som skedde under Balkan-krigen, men Milosevic var väl också lite åt det hållet?
Enligt många källor vill Kina ta över Taiwan. Jag vet inte om det bara är propaganda, men det skulle inte förvåna mig det minsta lilla om det stämmer. Om de då invaderar Taiwan, är Xi Jinping då också en "kopia av Hitler" enligt dig, eller gäller det endast ledare med vit hudfärg?
Du skrev 5 likheter mellan Putin och Hitler, vilka kanske stämmer. Men det är ju i så fall endast Putin och hans närmaste som i så fall vet det. Hur som helst, jag ska gå igenom dem en i taget.
1. Revanschism. Detta är första gången jag har hört (eller sett) detta ord. Jag utgår ifrån att det betyder "en person som drivs av att vilja ha revansch (eller en slags hämnd). Vad är det han vill hämnas för? Är det upplösningen av Soviet du tänker på? Hur som helst, det är fullt möjligt att han drivs av det, absolut. Men detta är inget unikt för vare sig Hitler eller Putin. När Mao Zedong kom till makten, drevs han av att avsluta det som kineserna kallar "the century of humiliation". Kina var en gång i tiden ett mycket civiliserat och framgångsrikt rike, som gick under mycket tack vare att UK såg till att en stor del av deras befolkning (mer än en tredjedel) blev beroende av opium. Det skulle inte förvåna mig det minsta lilla om Xi Jinping och resten av CCP än idag vill hämnas för detta. De säljer nämligen massor av olika "ingredienser" till de mexikanska kartellerna, som sedan fyller USA med narkotika. Amerikaner dör som flugor av olika typer av opioider, som tex fentanyl. USA är inte UK. Men det tillhörde tidigare det brittiska imperiet, och är idag basen för väst. Det jag försöker säga är att detta absolut inte är något unikt.
2. Känslan av att ha blivit lurad. Jag vet inte alls vad du grundar detta på. Men om det stämmer att USA/väst/NATO lovade att NATO inte skulle expandera mer åt öst efter det att Berlin-muren föll, har jag full förståelse för att han och andra ryssar känner sig lurade. Däremot vet jag inte vad som är sant när det kommer till detta. Jag trodde från början att kontrakt hade skrivits under, så att det fanns någon form av bevis. Men jag har också hört från vissa källor (som absolut inte hatar Putin/Ryssland) att inga kontrakt skrevs, utan att det var ett muntligt avtal. Men återigen, "känslan av att ha blivit lurad" är inte heller något unikt för Hitler eller Putin. Jag skulle vilja påstå att detta är en känsla de allra flesta människor någon gång under sina liv har känt.
3. Dolkstötslegenden. What??? Dolkstötslegenden handlade om att många tyskar ansåg att en hel del tyska judar hade förrått dem under första världskriget, vilket ledde till att de förlorade. Jag har aldrig hört eller ens hört talas om att Putin ska ha sagt eller skrivit ett enda ord om judar. Dessutom har Putin aldrig deltagit i något krig så vitt jag vet. Jag har ingen som helst aning om hur du kopplar detta till Putin. Förklara gärna för mig vad du menar med detta.
4. Mindervärdighetskomplex. Utgår du ifrån att han är kort, och därmed måste ha ett mindervärdighetskomplex? Det är mycket möjligt att Hitler hade det, och att Putin har det. Absolut. Men jag skulle vilja påstå att detta gäller i princip alla människor som väldigt gärna vill ha mycket makt. Inte bara politiker, utan även många poliser, chefer på företag osv.
5. Fantasier om folk och historia. Jag tvivlar inte en sekund på att Putin bryr sig mycket om det ryska folket och rysk historia. Men jag vet inte vad du menar med "fantasier". Vad har han sagt som inte stämmer? Under intervjun med Tucker Carlson upplevde jag att han hade väldigt mycket kunskap om rysk historia. Hitler ansåg att det tyska folket var ett "mycket speciellt folk som var totalt överlägsna alla andra", vilket givetvis var fantasier. Men Putin har aldrig uttryckt något ens i närheten av det. Om vi pratar om "patrioter" är detta heller inget unikt. De flesta patrioter är givetvis intresserade av sina länders historia, och känner nostalgi gällande många historiska händelser. Deras land och folk är deras passion. Svenskar som tycker om fotboll och är runt 40+, känner nostalgi kopplat till VM 1994 i USA.
Men även om vi utgår ifrån att Hitler och Putin har de 5 sakerna gemensamt, stämmer en del av dessa saker in på många olika ledare/människor med makt idag och genom hela historien. Djengis Khan, Alexander, Napoleon osv, ville givetvis "ta över" och "bli mäktiga" av en anledning. De allra flesta människor som vill ha mycket makt, vill inte ha det pga av någon "nobel" anledning. De vill oftast ha det pga av deras ego, osäkerhet, mindervärdighetskomplex osv. Donald Trump har vid flera tillfällen (ända sedan han var 30 år) fått frågan "skulle du i framtiden vilja bli president?" Han har varenda gång svarat att han inte vill det, men att han i framtiden kanske kommer att ställa upp ifall han anser att andra presidenter inte gör ett bra jobb. Detta tyder på att han inte är besatt av makt. Men det faktum att han under hela sitt liv har drivits av att tjäna mycket pengar, tyder på att han vill ha makt, och att Trump har ett stort ego är uppenbart även för hans supportrar. Anledningen till att jag tar upp Trump, är bara för att visa att alla människor som under hela sina liv drivs av att bli mäktiga (att vara rik är att vara mäktig) gör det av en anledning, och den anledningen är oftast ego, narcissism, mindervärdighetskomplex osv. Det är inte unikt för Hitler och Putin.
Dessutom är inte Hitler den mest ondskefulla människan genom hela historien. Däremot är han den som det har skrivits mest om. Om du frågar mig beror det på att det folk han utförde ett folkmord på, är ett folk som är kraftigt överrepresenterade inom media. Om vi endast utgår ifrån ondska, på vilket sätt var Hitler mer ondskefull än tex Leopold, Stalin, Kim Jong-Il, Pol Pot osv? Det enda som skiljer Hitler från dem, var att han lyckades med mycket mer, och att han förlorade kriget. Vinnarna skriver historien, och Stalin befann sin på vinnar-sidan tillsammans med Churchill och Roosevelt. Men Stalin var precis lika ondskefull som Hitler, och utförde mer eller mindre exakt samma saker.