2024-07-10, 06:58
Moderator
T-80Us avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krigge92
Troligtvis för att deras uttalade MÅL är att Demilitärisera Ukrania men det vet du nog inte vad det betyder.
Ryssland vill INTE gränsa till NATO, dom har varnat för detta ett antal gånger. Titta på Putins tal i München men du kanske inte förstår så svårt språk.

Så...

Man vill inte gränsa till NATO, och startar då ett krig vars direkta resultat är att man förlänger sin redan befintliga gräns mot NATO med 1340 km?

Det låter dumt.
Citera
2024-07-10, 08:08
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av T-80U
Man vill inte gränsa till NATO, och startar då ett krig vars direkta resultat är att man förlänger sin redan befintliga gräns mot NATO med 1340 km?
Problemet ur ryskt perspektiv var ju att även om man backade efter Sovjets fall så flyttade Nato steg för steg närmare.
Citera
2024-07-10, 08:18
Moderator
T-80Us avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Problemet ur ryskt perspektiv var ju att även om man backade efter Sovjets fall så flyttade Nato steg för steg närmare.

Jag kan förstå och också delvis acceptera ett sådant argument. Grejen är bara den att en blind och dövstum jubelidiot till GRU eller FSB-analytiker borde ha kunnat förutse ett finskt och svenskt NATO-medlemskap givet ett nytt storkrig i Europa.

Faktum kvarstår ju: För att undvika att få ca 1900 km ytterligare landgräns mot NATO, så startade man ett krig som varit katastrofalt för den ryska försvarsförmågan och utöver det har man fått 1340 km ytterligare gräns mot NATO på köpet.

Det hela är, på kärnfullt skånskt bonnaspråk "hål i huet".
Citera
2024-07-10, 08:27
Avstängd
Citat:
Faktum kvarstår ju: För att undvika att få ca 1900 km ytterligare landgräns mot NATO, så startade man ett krig som varit katastrofalt för den ryska försvarsförmågan och utöver det har man fått 1340 km ytterligare gräns mot NATO på köpet.
Du tror väl inte ryssarna tänkte sig att kriget i Ukraina skulle dra ut så här? Det skulle vara ett blixtanfall mot Kiev där ukrainska ledningen skulle falla och ersättas av en mer lydig på några dagar.

De skulle bara lärt sig av USA att inleda med en "shock and awe" där de skoningslöst bombade sönder Ukrainas försvarsförmåga innan de var redo snarare än att skicka in markstyrkor utan skydd.
Citera
2024-07-10, 08:33
Moderator
T-80Us avatar
Citat:
Du tror väl inte ryssarna tänkte sig att kriget i Ukraina skulle dra ut så här? Det skulle vara ett blixtanfall mot Kiev där ukrainska ledningen skulle falla och ersättas av en mer lydig på några dagar.

De skulle bara lärt sig av USA att inleda med en "shock and awe" där de skoningslöst bombade sönder Ukrainas försvarsförmåga innan de var redo snarare än att skicka in markstyrkor utan skydd.

Nej, det tror jag inte, så där är vi helt eniga. Resultatet med Sverige och Finland i NATO hade dock med största sannolikhet blivit detsamma, med de nya 1340 km landgräns mot NATO.

Ryssland har inte den tekniska, strategiska eller taktiska förmågan att genomföra den typen av ihållande luftkampanj, så där hade det inte hjälpt om de försökt ta efter USA.
Citera
2024-07-10, 08:49
Avstängd
Citat:
Nej, det tror jag inte, så där är vi helt eniga. Resultatet med Sverige och Finland i NATO hade dock med största sannolikhet blivit detsamma, med de nya 1340 km landgräns mot NATO.
Och? Gränsen mellan Ryssland och Finland må vara långt men det finns inte mycket till vägar för att föra fram någon invasionsarmé till skillnad från Ukraina där det är raka spåret till Moskva.
Citat:
Ryssland har inte den tekniska, strategiska eller taktiska förmågan att genomföra den typen av ihållande luftkampanj, så där hade det inte hjälpt om de försökt ta efter USA.
Kanske inte. Det är onekligen välbelagt att USA är de oöverträffade slaktarna från luften.
Senast redigerad av Xenonen 2024-07-10 kl. 08:51.
Citera
2024-07-10, 10:34
Medlem
Krigge92s avatar
Citat:
Så...

Det låter dumt.

Eh ja det låter dumt så dom har inte tagit hela Ukraina. Som det ser ut nu finns det en frizon.
Citera
2024-07-10, 11:37
Moderator
T-80Us avatar
Citat:
Eh ja det låter dumt så dom har inte tagit hela Ukraina. Som det ser ut nu finns det en frizon.

Jaha...

Fråga: Oaktat allt annat, har Ryssland längre gräns mot NATO idag än de hade i februari 2022?
Citera
2024-07-10, 13:41
Medlem
Krigge92s avatar
Citat:
Jaha...

Fråga: Oaktat allt annat, har Ryssland längre gräns mot NATO idag än de hade i februari 2022?

Ja
Citera
2024-07-10, 13:44
Avstängd
Citat:
Hur lång landgräns mot Nato skulle Ryssland ha den dag Ukraina gick med i Nato som de fått löfte om?
Citera
2024-07-10, 13:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rumpkorven
Källor från "väst" är fri media. Det vill säga; Alla kan starta upp en tidning och skriva vad man vill. Det finns media i väst som är vinklade åt vänster och det finns media som är vinklade åt höger. I Ryssland eller för all del Nordkorea så är det staten som bestämmer vad som ska stå. Detta borde väl ändå du förstå? Kan du bemöta detta sakligt nu?
Fri media? Skojar du eller? Givetvis finns det idag en väldigt stark koppling mellan staten och media. Den är betydligt friare än i Nordkorea givetvis. I Ryssland vet jag inte hur det ser ut, men det är fullt möjligt att du har rätt.

Vem som helst kan inte starta en media som når ut till folk. Det krävs en hel del pengar för att göra det. Dessutom tvingas svenskar att betala för media, då de alla får statliga bidrag.

Om den nu är så fri, varför blev Tucker Carlson sparkad? Han var den mest framgångsrika journalisten i USA, och idag i hela väst. Han sa lite för mycket sanning, och då får man sparken. Visst, du kan hävda "de är ett privat företag och får lov att göra det". Absolut får de det. Jag har aldrig påstått att media bryter mot lagen. Jag påstår däremot att när det kommer till mass-media i väst idag, driver de alla i princip samma narrativ. De är som papegojor som bara rablar samma vinklade partiska saker. De berättar ingen sanning. CNN och MSNBC har i flera år hävdat att Joe Biden är hur frisk som helst, och har ingen demens eller någonting. Hur ska jag kunna ta sådana källor seriöst? Innan invasionen av Irak sa CNN, MSNBC, FOX och i princip alla andra att "Saddam hade massförstörelsevapen, och låg bakom 9/11". Jag minns detta mycket väl.

Dessutom, bara för att du får lov att säga vad du vill, betyder inte det att du talar sanning. De flesta människor är inte som Elon Musk, och kan gå in och köpa en stor sajt. Det är absolut inte olagligt att ljuga eller vinkla saker. Det enda jag säger är att mass-media betyder ingenting för mig. Jag litar inte på dem. Detta betyder givetvis inte att jag litar på media från Nordkorea eller Ryssland. Men med tanke på att de flesta västerlänningar utgår ifrån att det som "journalisterna" säger stämmer, blir jag tvungen att ta upp det varenda gång jag debatterar något.
Citera
2024-07-10, 14:04
Moderator
T-80Us avatar
Citat:
Ja

Dåså.

Citat:
Hur lång landgräns mot Nato skulle Ryssland ha den dag Ukraina gick med i Nato som de fått löfte om?

Ungefär 400 km längre än idag, då Finland förmodligen inte gått med.

Allt detta alltså för 40 mil.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in