2024-07-05, 22:19
Avslutad
Citat:
1. https://en.wikipedia.org/wiki/Quetiapine#:~:text=Quetiapine%2C%20sold%20under%20 the%20brand,disorder%2C%20and%20major%20depressive %20disorder.
2. https://www.fass.se/LIF/product?userType=2&nplId=20080925000013&docType=3& scrollPosition=567.1751098632812
Despite being widely used as a sleep aid due to its sedating effect, the benefits of such use may not outweigh its undesirable side effects.
Quetiapine is a dopamine, serotonin, and adrenergic antagonist, and a potent antihistamine with some anticholinergic properties.
Serial PET scans evaluating the D2 receptor occupancy of quetiapine have demonstrated that quetiapine very rapidly disassociates from the D2 receptor.
Peak levels of quetiapine occur 1.5 hours after a dose. The major active metabolite of quetiapine is norquetiapine. Quetiapine has an elimination half-life of 6 or 7 hours. Its metabolite, norquetiapine, has a half-life of 9 to 12 hours.
At very low doses, quetiapine acts primarily as a histamine receptor blocker (antihistamine) and α1-adrenergic blocker.[/b]

It is on the World Health Organization's List of Essential Medicines. Doses of quetiapine used for insomnia have ranged from 12.5 to 800 mg, with low doses of 25 to 200 mg being the most typical.
Regardless of the dose used, some of the more serious adverse effects may still possibly occur at the lower dosing ranges, such as dyslipidemia and neutropenia.
Quetiapine is sometimes associated with drug misuse and abuse potential, for its hypnotic and sedative effects.
"Låga" off-label doser av kvetiapin för sömn brukar vara 25-50 mg. Den lägsta studien som har gjorts är på 12,5 mg.
Kvetiapin rekommenderas inte för sömn även om den används flitigt men på vilka doser grundas dessa rekommendationer, och gäller det oavsett hur låga doser som tas?
Vilka negativa biverkningar kan förväntas vid exempelvis en åttondel av en 25 mg tablett (ca 3 mg) per natt?
Citera
2024-07-05, 22:28
Avslutad
Med tanke på att den insättande effekten är snabb och halveringstiden kort så blir tiden kortare som medicinen är i kroppen/hjärnan jämfört med t.ex. Atarax/hydroxyzine med halveringstid runt 20 timmar för vuxna.
Även om Atarax m.fl. icke klassade mediciner säkert är potentiellt mindre farliga med färre biverkningar så är deras halveringstider oftast betydligt längre vilket leder till att de utövar SINA biverkningar under längre tid, och pga längre halveringstid successivt leder till tolerans och behov av att höja doserna.

Är kvetiapin/seroquel den bästa icke klassade medicinen för att somna och sova?
Citera
2024-07-06, 07:01
Medlem
Muppetys avatar
Jag kände inte ett dugg av den när jag fick den för sömn, 25-50 mg. Blev dock 5 kilo tjockare.

Jag föredrar Theralen för sömn. Den har jag tagit så länge jag kan minnas, sen mannaminne. Har inte utvecklat tolerans utan ligger på 2-3 ml, däremot får jag konstigt nog abstinenssyndrom om jag är utan den i 4-5 dygn. Viktigt att sköta sin tandhygien, då man blir lätt torr i munnen av den.

Har Imovane/Zopiklon också, men behöver inte alltid den. Propavan funkar också fint. Atarax var länge sen jag tog, så jag minns inte riktigt hur den var.
Citera
2024-07-06, 08:10
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Muppety
Jag kände inte ett dugg av den när jag fick den för sömn, 25-50 mg. Blev dock 5 kilo tjockare.

Jag föredrar Theralen för sömn. Den har jag tagit så länge jag kan minnas, sen mannaminne. Har inte utvecklat tolerans utan ligger på 2-3 ml, däremot får jag konstigt nog abstinenssyndrom om jag är utan den i 4-5 dygn. Viktigt att sköta sin tandhygien, då man blir lätt torr i munnen av den.

Har Imovane/Zopiklon också, men behöver inte alltid den. Propavan funkar också fint. Atarax var länge sen jag tog, så jag minns inte riktigt hur den var.
Propavan fungerar inte för någon utan Restless legs syndrome (RLS)/Willis-Ekbom Disease om man inte samtidigt tar t.ex. Tramadol.

Atarax har en onödigt lång halveringstid för att vara optimal att sova på. Ju längre halveringstider i modersubstanserna och ev. verksamma metaboliter desto mer dåsighet under dagen efter, och desto snabbare tolerans/mindre verkan.

Theralen har en kort halveringstid på ca 5 timmar (aktiva metaboliter fann jag inget om) men det är en en vidrig fentiazine.

Om du fick 25-50 mg Seroquel, särskilt som depot, så förstör du för lång tid möjligheterna att därefter kunna använda precis under minimalt verksamma doser för sömn, och det utan att 50 mg tom 100 mg ger antipsykotisk verkan.

Feltänkt att ge Seroquel, särskilt som depot, i något syfte i doser understigande ca 150 mg per dag och överstigande ca 12,5 mg då det bara förstör medicinen utan att tillföra något positivt för någon i något avseende.
https://www.tldrpharmacy.com/content/rebalancing-with-antipsychotics

Citat:
https://en.wikipedia.org/wiki/Doxylamine
https://en.wikipedia.org/wiki/Diphenhydramine
https://en.wikipedia.org/wiki/H1_antagonist#First-generation_(unselective)

Antihistamine Dosea Time to peak Half-lifeb Metabolism Anticholinergic
Diphenhydramine 50 mg 2–3 hours 2–9 hours CYP2D6, others Yes
Doxylamine 25 mg 2–3 hours 10–12 hours CYP2D6, others Yes
Hydroxyzine 25–100 mg 2 hours 20 hours ADH, CYP3A4, others No
Doxepin 3–6 mg 2–3 hours 17 hoursc CYP2D6, others No (at low doses)
Mirtazapine 7.5–15 mg 2 hours 20–40 hours CYP2D6, others No
Quetiapinee 25–200 mg 1.5 hours 7 hoursd CYP3A4 No (at low doses)

https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1939455119305915
Antihistamin med kort halveringstid och få/inga aktiva metaboliter med antiadrenergic verkan sökes men sådana mediciner mer lika kvetiapin kanske inte finns.
Citera
2024-07-06, 08:19
Medlem
Muppetys avatar
Jo, jag vet att sådana här mediciner verkar väldigt individuellt. Det som funkar bra för dig kanske inte funkar alls eller ger obehagliga biverkningar på mig.

Jag fick Quetiapin för att sova på. Då hade jag även Haldol mot psykos o paranoia. Men kände inte ett dugg av Quetiapinet, men än de 5 extra kilona.

Men jodå, Propavan ger inte myrkrypningar på mig, inte ens när jag var uppe i två tabletter. Men jag vet att det är en mycket vanlig biverkan.
Citera
2024-08-26, 17:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Muppety
Jo, jag vet att sådana här mediciner verkar väldigt individuellt. Det som funkar bra för dig kanske inte funkar alls eller ger obehagliga biverkningar på mig.

Jag fick Quetiapin för att sova på. Då hade jag även Haldol mot psykos o paranoia. Men kände inte ett dugg av Quetiapinet, men än de 5 extra kilona.

Men jodå, Propavan ger inte myrkrypningar på mig, inte ens när jag var uppe i två tabletter. Men jag vet att det är en mycket vanlig biverkan.

Skippa dessa kemikalier, biverkningarna är inte å leka med. Ta apigenin + tetanin + magnesium så kommer du sova som en stock.
Citera
2025-01-14, 08:35
Medlem
En av de bästa iallafall
Citera
2025-07-17, 15:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KevinFrom
Skippa dessa kemikalier, biverkningarna är inte å leka med. Ta apigenin + tetanin + magnesium så kommer du sova som en stock.

Verkar vara två läger, de som bestämt avråder för låg dos av Kvetiapin (Quetiapin) och de som rekommenderar. Kan ge kraftiga biverkningar på sikt. Förknippas med blodproppsbildning.

Igår kväll tog jag utan någon som helst effekt:
2 kapslar Apigenin (totalt 100 mg)
+
3 kapslar ZMA + L-Theanin (totalt 250 mg magnesium + 20 mg zink + 9 mg B6 + 25 ug D3 + 250 mg L-Theanin + 150 mg kamomill + 150 mg Citronmeliss).

Sova som en stock vet jag inte ;-)
Efter två timmar blev det lite zopiklon, som jag somnade på.
Tog jag fel dos?
Senast redigerad av ano123 2025-07-17 kl. 15:43.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in