2024-07-05, 21:44
  #49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av theshade
Jag försöker ännu en gång med 12-steg trots att jag alltid fastnat på att man måste "hitta en kraft starkare än sig själv" och jag har ingen aning om vad det ska vara för mig.

Andra verkar komma runt det hela ganska lätt genom att säga att de tror på "något" utan att veta vad det är. Andra tror på gemenskapen i NA t.ex. men de är inte en kraft, och inte starkare än mig heller om jag väl bestämt mig att gå till Systembolaget.

Solen, en gaffeltruck och Mike Tyson är krafter starkare än mig själv men vad fan hjälper det mig när jag vill supa?

Hur har ni andra icke-troende gjort när ni fått i uppgift att börja tro i syfte att bli nyktra? Har det fungerat?

OBS jag har bett om KBT-behandling men fick 12-steg för fjärde gången.
Ersätt punkten "hitta en kraft starkare än sig själv" med "jag vet att alkoholen förstör min lever och att jag kan dö av alkoholen". Problem solved. Det känns som att du fiskar efter dåliga ursäkter. Gör inte det.
Citera
2024-07-05, 21:49
  #50
Medlem
Har du bett om hjälp själv genom arbetsgivaren eller var det utifrån en händelse och du är tvingad dit då en arbetsgivare är skyldig att hjälpa?

För är det att du själv bett om hjälp är det din inre kraft! Det är ju det största hindret att be om hjälp!
Men man ska inte be om hjälp för nån anledning att ”komma undan”
Det är ju faktiskt såhär att vill DU sluta så gör du det!
Och nä inget annat hjälper , distraherar för stunden ja! Men har man inte bestämt sig på riktigt hamnar man där igen för du faller inte dit, du väljer att ta ett återfall!

Ingen ska inbilla mej annat, du väljer allt du gör! Utifrån där och då, det handlar inte om valen du gör utan det är hur du hantera efterspelet av valen du väljer!

Är det tufft att sluta med laster? Absolut! Och det är ju där hela tillfriskningen ligger, man måste igenom allt jobbigt med! Alla val har konsekvenser av olika slag!

Men att vara ateist och hitta en inte större kraft handlar ju inte om din tro på annat! Det är bara bs för ingen får enligt lag praka på dej det!

Det kan ju vara att springa 10 varv runt en fotbollsplan (idiotiskt) eller äta 200g marabo istället för att ta en sup! Men oavsett kan du aldrig ta till andra saker eller gå på möte om DU inte vill sluta!!
Citera
2024-07-05, 21:49
  #51
Medlem
Kraften i vetenskapen? Borde kanske funka när du vill supa till? Då kan du tänka på alla vetenskapligt belagda nackdelar alkoholen för med sig...?
Citera
2024-07-05, 21:58
  #52
Moderator
Morfar-52s avatar
Div. OT och tjafs raderat./mod
Citera
2024-07-05, 22:01
  #53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av theshade
Jag försöker ännu en gång med 12-steg trots att jag alltid fastnat på att man måste "hitta en kraft starkare än sig själv" och jag har ingen aning om vad det ska vara för mig.

Andra verkar komma runt det hela ganska lätt genom att säga att de tror på "något" utan att veta vad det är. Andra tror på gemenskapen i NA t.ex. men de är inte en kraft, och inte starkare än mig heller om jag väl bestämt mig att gå till Systembolaget.

Solen, en gaffeltruck och Mike Tyson är krafter starkare än mig själv men vad fan hjälper det mig när jag vill supa?

Hur har ni andra icke-troende gjort när ni fått i uppgift att börja tro i syfte att bli nyktra? Har det fungerat?

OBS jag har bett om KBT-behandling men fick 12-steg för fjärde gången.


Jag är icke troende (ateist) och för mig är en kraft starkare än mig själv tex när en medlem delar sånt som jag gått och funderat på. Eller säger sånt som jag verkligen behöver höra men kanske inte vill höra.
Min magkänsla eller intuition kan också vara en kraft starkare än mig själv. Ibland så funderar jag inte så mycket på ifall det är en specifik grej. Jag kallar den Gud för att göra det enkelt. Ibland är kraften att jag kan ta mig ur sängen, gå på en promenad, höra fåglarna kvittra och just för den stunden må helt okej. Min kraft som är starkare än jag själv är rent krasst den "goda" sidan av mig som vill mig väl. Den som tar mig framåt, det som får mig bli en bättre människa. Bara att vara snäll mot mig själv och andra. Krångla inte till det.

Ge det tid, villighet och en massa tålamod. Lycka till hoppas du hittar det som får dig sluta dricka. Det är vad min kraft gör med mig. Den får mig att inte vilja hamna där igen.
Citera
2024-07-05, 22:33
  #54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av theshade
Du låter precis som en frälst terapeut jag hade. Jag ber ju om hjälp men om jag inte kan tro på Gud (eftersom det strider mot mitt förstånd och bättre vetande) då kan jag lika gärna dö?

Man kan ju börja med att försiktigt ifrågasätta sitt förstånd och bättre vetande. Kanske finner du något helt oväntat om du vågar släppa lite på fasta övertygelser.

Jag önskar dig all lycka med din strävan.
Citera
2024-07-05, 22:43
  #55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av theshade
Jag ber ju om hjälp men om jag inte kan tro på Gud (eftersom det strider mot mitt förstånd och bättre vetande)

Det är lite poängen med Gud, att det ska övergå logik och förstånd. Om Gud kunde få plats i människans lilla sinne och falla under logik och reson, så vore det väl inte någon särskilt stor Gud, skulle du inte säga?

Gud är transcendent och kan i sitt väsen inte helt förstås. Däremot är det möjligt att uppleva...

Du kan alltid testa att förneka dig själv, ditt förnuft och ditt förstånd... för att uppgå i det som sträcker sig bortom alla skapade kategorier och allt förstånd. Skadar väl inte att prova? Men för att det ska vara möjligt förutsätter det ett ödmjukt tillvägagångssätt och att man lägger ner sin stolthet. Det är vad som krävs... kanske finner du då tro. Men det är svårt och går emot varje fiber inom oss, jag vet.

Hoppas du lyckas överkomma!
Citera
2024-07-05, 22:58
  #56
Medlem
Belters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av theshade
Du låter precis som en frälst terapeut jag hade. Jag ber ju om hjälp men om jag inte kan tro på Gud (eftersom det strider mot mitt förstånd och bättre vetande) då kan jag lika gärna dö?

Ni troende gör knappast bra reklam för religion.
Du känns redan körd. Supit bort för mycket hjärna. Det vi försöker säga är att ”Gud”= viljan.
Citera
2024-07-05, 23:35
  #57
Medlem
theshades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Binary
Ersätt punkten "hitta en kraft starkare än sig själv" med "jag vet att alkoholen förstör min lever och att jag kan dö av alkoholen". Problem solved. Det känns som att du fiskar efter dåliga ursäkter. Gör inte det.

Du blandar ihop steg 1 och 2.
Citera
2024-07-05, 23:45
  #58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av theshade
Du blandar ihop steg 1 och 2.
Poängen är att du kan ersätta den punkten med något annat. Eller, välja hur du tolkar den.
Citera
2024-07-05, 23:47
  #59
Medlem
zombie-nations avatar
AA är ju dumma i huvudet men det är bra att de kan hjälpa andra som är dumma i huvudet genom att sitta och lura dem. Sedan dricker de kaffe och röker och det är OK. Och man får inte tro på sig själv, gud i hans äcklighet är den ende som kan rädda dig, du måste erkänna dig vek.

Visst är alkisar vekare än alkoholism, men det betyder inte att det finns en gud.

De uppmuntrar varandra och de blir dopaminberoende av sina knappar. Man ersätter ett beroende med ett annat. Hur skulle vissa annars orka gå varje dag?

AA passar verkligen inte alla.
Citera
2024-07-05, 23:49
  #60
Medlem
bortmedfifittors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av theshade
Då formar jag programmet efter egna önskemål och det får jag inte säger de.
Jag måste komma till tro på en kraft starkare än mig själv.

Det som skapat naturen, universum och celler. En universell, intelligent kraft, som också vibrerar i dig. Be till den och tacka den för livet, och du kommer börja tillfriskna.

För du tror väl inte att allt i naturen och i kosmos kan ha skapats slumpmässigt?

P.S. det är inte en gubbe i himlen som gjorde det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in