Citat:
Ursprungligen postat av
theshade
Jag ber ju om hjälp men om jag inte kan tro på Gud (eftersom det strider mot mitt förstånd och bättre vetande)
Det är lite poängen med Gud, att det
ska övergå logik och förstånd. Om Gud kunde få plats i människans lilla sinne och falla under logik och reson, så vore det väl inte någon särskilt stor Gud, skulle du inte säga?
Gud är transcendent och kan i sitt väsen inte helt förstås. Däremot är det möjligt att uppleva...
Du kan alltid testa att förneka dig själv, ditt förnuft och ditt förstånd... för att uppgå i det som sträcker sig bortom alla skapade kategorier och allt förstånd. Skadar väl inte att prova? Men för att det ska vara möjligt förutsätter det ett ödmjukt tillvägagångssätt och att man lägger ner sin stolthet. Det är vad som krävs... kanske finner du då tro. Men det är svårt och går emot varje fiber inom oss, jag vet.
Hoppas du lyckas överkomma!