2024-07-05, 16:53
Medlem
DragforADHDs avatar
Hej

som rubriken lyder så undrar jag "vad händer om en frisk människa äter olanzapin?"
finns det några risker med det?

får en frisk människa psykos ifall en frisk människa har tagit olanzapin under en lång tid eller händer inget alls?
Citera
2024-07-05, 16:58
Medlem
BewilderedHulders avatar
Olanzapin blockerar signalsubstansen dopamin i hjärnan och personen blir aldrig mätt, och bara äter och äter.
Citera
2024-07-05, 17:02
Medlem
DragforADHDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BewilderedHulder
Olanzapin blockerar signalsubstansen dopamin i hjärnan och personen blir aldrig mätt, och bara äter och äter.
Ja tänkte mer på att olanzapin är ju ett antipsykotiskt läkelmedel.
så den blockar ju vissa receptorer i hjärnan.

vad händer ifall en frisk människa tar olanzapin under lång tid? skadar det hjärnan på något sätt eller vad händer?
Citera
2024-07-05, 17:03
Medlem
daf66s avatar
16 receptorer blockeras, man upplever verkligheten lite lite annorlunda.
Citera
2024-07-05, 17:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DragforADHD
Hej

som rubriken lyder så undrar jag "vad händer om en frisk människa äter olanzapin?"
finns det några risker med det?

får en frisk människa psykos ifall en frisk människa har tagit olanzapin under en lång tid eller händer inget alls?

Finns en del biverkningarna med medicinen men framförallt på långsikt skulle jag påstå.

På kortsikt är mest trötthet/seghet som det handlar om. Skyddar mot psykos så lär ej få psykos om du äter medicinen visst slutar du kan det finnas själv till viss uppvarvning. Vilken dos tar du?

Har själv slutat med 10mg och det gick i det stora hela bra åtminstone någon månad men då finns det en hel del som talar för att jag behöver olanzapin eller annan neuroleptika i någon omfattning.
Citera
2024-07-05, 17:07
Medlem
DragforADHDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av daf66
16 receptorer blockeras, man upplever verkligheten lite lite annorlunda.
sker det om en frisk människa skulle ta olanzapin under lång tid?
Citera
2024-07-05, 17:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BewilderedHulder

Bra påpekat med dopamin och hunger. Hunger kan bromsas men är svårt att motstå den känslan.

Samt ofta vid lite högre doser kan det skapa en del skakningar, tycks vara kopplat till dopamin blockering.
Citera
2024-07-05, 17:09
Medlem
zombie-nations avatar
Jag är ingen frisk människa men inte psykotisk. Har inte tagit just den medicinen, men andra psykosmediciner jag har tagit har gett mig stark ångest.

Tror det vanligaste är att man blir trött.
Citera
2024-07-05, 17:10
Medlem
DragforADHDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kattenmedhatt1
Finns en del biverkningarna med medicinen men framförallt på långsikt skulle jag påstå.

På kortsikt är mest trötthet/seghet som det handlar om. Skyddar mot psykos så lär ej få psykos om du äter medicinen visst slutar du kan det finnas själv till viss uppvarvning. Vilken dos tar du?

Har själv slutat med 10mg och det gick i det stora hela bra åtminstone någon månad men då finns det en hel del som talar för att jag behöver olanzapin eller annan neuroleptika i någon omfattning.
det förstår jag. äter själv olanzapin för att minska risken för att få psykos igen.

men blev lite nyfiken bara på frågan, vad som skulle hända ifall en frisk människa tar olanzapin då antipsykotiskt läkelmedel blockar vissa receptorer i hjärnan. skadar det hjärnan på en frisk människa om man säger så?
Citera
Medlem
daf66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DragforADHD
sker det om en frisk människa skulle ta olanzapin under lång tid?
Det är den farmakodynamiska effekt som olanzapin gör. Ja.
Senast redigerad av daf66 2024-07-05 kl. 17:12.
Citera
Medlem
DragforADHDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Jag är ingen frisk människa men inte psykotisk. Har inte tagit just den medicinen, men andra psykosmediciner jag har tagit har gett mig stark ångest.

Tror det vanligaste är att man blir trött.
okej förstår
Citera
2024-07-05, 17:11
Medlem
DragforADHDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av daf66
Det är den farmakodynamiska effekt som olanzapin gör. Ja.
på vilket sätt?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in