2024-07-04, 22:01
Medlem
Varför fortsätter svenska rättsverket att behandla struntsaker och ickeproblem ?
Trafik förseelser typ "stannade inte tillräckligt länge vid stopptecken",
'"körde lite för fort" , och andra struntsaker i trafiken.
Hantverkare och andra arbetare som hade samma "redskap" i privatabilen som i arbetet,
samma "arbetskniv" i fickan efter arbetet, osv.
Ja typ struntsaker och ickeproblem.
Sverige är numera ett land med verkliga problem.
Vad tycker ni ?
Ge andra exempel på småsaker, strunt och andra ickeproblem som svenska rättsväsendet bör lägga åt sidan och istället fokusera på de allvarliga verkliga problem som finns.
Citera
2024-07-04, 22:23
Medlem
franges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Obdiplostemonous
Hur tänker du? Hur snabbt kan världen glömma ukronaziernas brott?
Vi bryr oss inte, så länge RyZZland existerar.
Citera
2024-07-04, 22:43
Medlem
Skulle tro dom tar "småsakerna" när det är framför ögonen, och inte direkt så att dom jagar efter folk som råkar köra 5 km/h för fort. Eller om dom kontrollerar en bil, så lär nog inte misstanken vara "han kan ha arbetskniven i baksätet".
Citera
2024-07-04, 23:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arnbar
Varför fortsätter svenska rättsverket att behandla struntsaker och ickeproblem ?
Hantverkare och andra arbetare som hade samma "redskap" i privatabilen som i arbetet,
Vad tycker ni ?
Ge andra exempel på småsaker, strunt och andra ickeproblem som svenska rättsväsendet bör lägga åt sidan och istället fokusera på de allvarliga verkliga problem som finns.
Det finns inget rättsverk utan jag tror du syftar på rättsvårdande myndigheter. Rättsvårdande myndigheter bedrivs i enlighet med gällande lagstiftning. Det är klart att polisen inte stoppar dig om du kör för fort om det är på väg mot ett prio-larm. Där i mellan så ska du bli rapporterad om du har begått brott.
Citera
2024-07-05, 01:25
Medlem
sykkelpumps avatar
Citat:
Vad tycker ni ?

Jag tycker så klart att Polisen ska lagföra ALLA brott som dom kommer i kontakt med (om det inte finns VÄLDIGT förmildrande omständigheter). Vi har lagar och regler som ska följas så länge dom finns och är i bruk, vill man ändra på något så är det lagändringar som gäller, inte att Polisen godtyckligt ska sluta bry sig i vissa "mindre" brott.

Sedan kan man så klart ha synpunkter på var dom mesta spaningsresurserna ska användas, men det tror jag nog att Polisen själva också har. Måste dom välja mellan två pågående brott, så är jag övertygad om att dom prioriterar det som dom upplever som mest allvarligt eller kan orsaka mest skada.

Jag upplever till exempel att det är betydligt färre trafikkontroller (körkort och nykterhet) efter vägarna nu, än innan gängvåldet eskalerade. Det är också mycket länge sedan jag såg en hastighetskontroll efter vägarna där jag kör regelbundet. Så ja, dom gör nog prioriteringar som är vettiga så gott det går...
Citera
2024-07-05, 05:57
Medlem
Det är otroligt hur rättsväsendet har resurser för att lagföra över 100k fall av ringa narkotikabrott per år och sedan står där oförmögna att hantera gängvåldet. Snacka om kortslutning i huvet.
Citera
2024-07-05, 21:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av noprivacyinSweden
Skulle tro dom tar "småsakerna" när det är framför ögonen, och inte direkt så att dom jagar efter folk som råkar köra 5 km/h för fort. Eller om dom kontrollerar en bil, så lär nog inte misstanken vara "han kan ha arbetskniven i baksätet".
Så är det nog, men det tar tid, pengar och resurser att processa småsakerna.
Men idioterna kan ändå inte släppa det.
Citera
2024-07-05, 22:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sykkelpump
Jag tycker så klart att Polisen ska lagföra ALLA brott som dom kommer i kontakt med (om det inte finns VÄLDIGT förmildrande omständigheter). Vi har lagar och regler som ska följas så länge dom finns och är i bruk, vill man ändra på något så är det lagändringar som gäller, inte att Polisen godtyckligt ska sluta bry sig i vissa "mindre" brott.

Sedan kan man så klart ha synpunkter på var dom mesta spaningsresurserna ska användas, men det tror jag nog att Polisen själva också har. Måste dom välja mellan två pågående brott, så är jag övertygad om att dom prioriterar det som dom upplever som mest allvarligt eller kan orsaka mest skada.

Jag upplever till exempel att det är betydligt färre trafikkontroller (körkort och nykterhet) efter vägarna nu, än innan gängvåldet eskalerade. Det är också mycket länge sedan jag såg en hastighetskontroll efter vägarna där jag kör regelbundet. Så ja, dom gör nog prioriteringar som är vettiga så gott det går...
Du är naiv.
Självklart behöver polisen inte lägga resurser på skitsaker i dessa tider.
Citera
2024-07-05, 22:28
Medlem
sykkelpumps avatar
Citat:
Du är naiv.
Självklart behöver polisen inte lägga resurser på skitsaker i dessa tider.

Nej jag är inte naiv, så länge vår lagstiftning säger att något är ett brott så är det det och då ska det lagföras om det upptäcks.

Sedan skrev jag faktiskt inte att polisen skulle lägga stora resurser på att spana och utreda det som du kallar "skitsaker".

Allt som inte hålls efter kommer att öka och bli ett större problem i framtiden, små bedrägerier mot privatpersoner är väl ett exempel på ett litet brott som idag ökar och mer eller mindre är riskfritt att hålla på med.

Grova brottslingar begår också små brott och kan i bästa fall avslöjas tack vare ett sånt som blir utrett.
Citera
2024-07-06, 10:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sykkelpump
Nej jag är inte naiv, så länge vår lagstiftning säger att något är ett brott så är det det och då ska det lagföras om det upptäcks.

Sedan skrev jag faktiskt inte att polisen skulle lägga stora resurser på att spana och utreda det som du kallar "skitsaker".

Allt som inte hålls efter kommer att öka och bli ett större problem i framtiden, små bedrägerier mot privatpersoner är väl ett exempel på ett litet brott som idag ökar och mer eller mindre är riskfritt att hålla på med.

Grova brottslingar begår också små brott och kan i bästa fall avslöjas tack vare ett sånt som blir utrett.
Nu låter du faktiskt paranoid och allmänt obehaglig här.
Du vill alltså att Sverige ska bli som Nord Korea.

Med tanke på att polisen är överbelastad och ärenden läggs på hög för att senare skrivas av så finns det ingen mening med att ägna tid åt struntsaker.
Polisen behöver prioritera verkliga problem i stället.
Citera
2024-07-06, 14:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av andy2132
Det finns inget rättsverk utan jag tror du syftar på rättsvårdande myndigheter. Rättsvårdande myndigheter bedrivs i enlighet med gällande lagstiftning. Det är klart att polisen inte stoppar dig om du kör för fort om det är på väg mot ett prio-larm. Där i mellan så ska du bli rapporterad om du har begått brott.
Så här står det ang rättsväsendet.
Med rättsväsendets myndigheter menar man vanligtvis Polismyndigheten, Säkerhetspolisen, Åklagarmyndigheten, Rättsmedicinalverket, Ekobrottsmyndigheten, Sveriges Domstolar, Kriminalvården liksom Brottsförebyggande rådet och Brottsoffermyndigheten. Justitiedepartementet ansvarar för rättsväsendets myndigheter.
Och det är även vad jag syftar på.
Citera
2024-07-06, 20:20
Medlem
Vissa vilsna individer här och där ser lagar som något okränkbart, något bestående och
som något som fanatiskt måste följas oavsett.
Men lagar kommer och går.
Dåliga lagar uppmärksammas och de förändras eller byts ut
Ett allmänt känt problem här i vårt land är ju hur ineffektivt och trögt det svenska rättssystemet fungerar när någonting ska beslutas.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in