Citat:
Ursprungligen postat av
arnbar
Varför fortsätter svenska rättsverket att behandla struntsaker och ickeproblem ?
Trafik förseelser typ "stannade inte tillräckligt länge vid stopptecken",
'"körde lite för fort" , och andra struntsaker i trafiken.
Hantverkare och andra arbetare som hade samma "redskap" i privatabilen som i arbetet,
samma "arbetskniv" i fickan efter arbetet, osv.
Ja typ struntsaker och ickeproblem.
Sverige är numera ett land med verkliga problem.
Vad tycker ni ?
Ge andra exempel på småsaker, strunt och andra ickeproblem som svenska rättsväsendet bör lägga åt sidan och istället fokusera på de allvarliga verkliga problem som finns.
Jag tycker så klart att Polisen ska lagföra ALLA brott som dom kommer i kontakt med (om det inte finns VÄLDIGT förmildrande omständigheter). Vi har lagar och regler som ska följas så länge dom finns och är i bruk, vill man ändra på något så är det lagändringar som gäller, inte att Polisen godtyckligt ska sluta bry sig i vissa "mindre" brott.
Sedan kan man så klart ha synpunkter på var dom mesta spaningsresurserna ska användas, men det tror jag nog att Polisen själva också har. Måste dom välja mellan två pågående brott, så är jag övertygad om att dom prioriterar det som dom upplever som mest allvarligt eller kan orsaka mest skada.
Jag upplever till exempel att det är betydligt färre trafikkontroller (körkort och nykterhet) efter vägarna nu, än innan gängvåldet eskalerade. Det är också mycket länge sedan jag såg en hastighetskontroll efter vägarna där jag kör regelbundet. Så ja, dom gör nog prioriteringar som är vettiga så gott det går...