2024-07-04, 11:14
Medlem
Detta hände några dar sen och jag tänkte inte mer förrän nu, nere i gallerian på väg från Hemköp stannade jag till nån utställning med "visste du att"-fakta om stan som stod på planscher.

Medan jag håller på och läser dyker nån typ upp bakom mig och beter sig (för mig) extremt påfluget. Bla ställer sig störande nära, sträcker sen fram handen (nästan i ansiktet på mig) som i att han vill skaka hand.

Jag vägrar detta och frågar han vad han vill så tar han bort handen och sätter igång en monolog om hur många som har tillgång till rent vatten. Frågar mig hur många barn som har det, sen frågar hur gammal jag är bara sådär. Jag har iof den tiden på mig så jag påpekar för han hur han beter sig, går till nån fullständig främmande person, nästan kräver skaka hand, frågar ålder, inget av detta tycks sjunka in i han att han beter sig arrogant. Han bara fortsätter babbla som en maskin att han kommer till det strax, han var ca 35 år, pratade med iransk svensk dialekt men framför allt märkte jag att hans hans sätt var pressande. Som i att man känner sig fångad i ett tvång ge lite pengar.

Hans argument var att jag kan hjälpa alla dessa miljontals stackars barn med bara 5 kronor , bara då slog det mig hur vill han ha 5 kronor ? en peng ? swish, han ville egentligen inte säga utan ville att jag skulle följa med han (såg inte ens var han kom ifrån, han hade nåt billigt halsband med orden 'water aid'). Men jag fick ur han att det gäller autogiro, jag får då nog och avslutar (varpå han återigen kräver skaka hand vilket jag vägrar) och han försvinner.

Nu sådär i efterhand dök tanken upp , brukar ens välgörenhet fråga efter autogiro ? för fem kronor ? Antag att det var en bedragare, han ville ha mitt bankkonto nr isåfall - vad kunde han gjort ?
Senast redigerad av dself 2024-07-04 kl. 11:17.
Citera
2024-07-04, 11:40
Medlem
Farbaute666s avatar
Water Aid ska ju vara en seriös organisation med -90 konto.

https://www.wateraid.org/se/wateraid-i-sverige

Personen du träffade lät skum. Kanske hoppas han få lite pengar av Water Aid om han rekryterar bidragsgivare, så jobbar ju många organisationer nuförtiden, till skillnad från förr när det mesta var ideellt.

Fem kronor skulle nog bara vara ett exempel på hur lite pengar kan räcka förvånansvärt långt, antar jag. Har inget med ditt möjliga bidrag att göra.
Citera
2024-07-04, 11:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Farbaute666
Fem kronor skulle nog bara vara ett exempel på hur lite pengar kan räcka förvånansvärt långt
Tack för info, visste inte de fanns till. Men autogiro ? det är väl isf inte en betalning utan regelbundna ? Jag hann inte få mer detaljer, han var väldigt återhållsam där och då.
Citera
2024-07-04, 17:27
Medlem
ReflektivInsikts avatar
Enligt hemsidan kan man bli antingen månadsgivare eller ge en engångsgåva. Månadsgivare verkar kräva att man uppger kontodetaljer, bank osv. Engångsgåvor går att skicka med swish.

Det genomfördes ett omfattande bedrägeri med autogiro för några år sedan (https://www.aftonbladet.se/minekonomi/a/pA7V6j/kanda-foretagsledare-utsatta-for-jattebedrageri). Då med annan metod. Jag har inte hört att det gjorts bedrägerier där man utger sig representera välgörenhet för att få tillgång till någons bankonto.
Senast redigerad av ReflektivInsikt 2024-07-04 kl. 17:31.
Citera
2024-07-04, 17:35
Medlem
zombie-nations avatar
Det är svårare nu att tigga pengar för bra ändamål, har de inte Swish så är det kört, eller om givaren inte har det. Man kan inte ta emot kontanter för då räknas det som penningtvätt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in