2024-07-04, 09:15
Medlem
Tidigare hade jag en teori om att allt som någon glömt kan kommas åt genom hypnos. Nu är jag dock inte lika säker men har en känsla det är möjligt...

En liknande teknik har dock stort sett missbrukats, då hypnos använts för att komma åt "glömda minnen" hos barn och annat. Anledningen sägs vara att hjärnan har väldigt lätt att fabulera i ett hypnotiskt tillstånd, och vad terapeuten frågar kan starkt påverka vad patienten säger...

Det motbevisar förstås inte att hypnos rätt använt, skulle kunna användas för att få fram saker som folk har glömt...

Det finns dock vissa personer som ibland lider av autism, ocd och annat som hävdar de kommer ihåg allt från en viss dag. Typ personen kan få frågan hur vädret var den 17:e April 1992 eller vad som spelades på radion. En del tror dock detta är bluff...

Fast dessa människor som "kommer ihåg allt" kanske kan ge en insikt i hur minnet fungerar även hos normala personer? Typ att vi egentligen kommer ihåg allt, men att det finns en mekanism som gör "onödiga" minnen åtkomliga. Detta för att det är lite jobbigt att "komma ihåg allt" och inget som tjänar oss på daglig basis...

Fast denna "mekanism" kan kanske förbigås och vilka minnen som helst kan återkallas?

Eller vad tror ni?
Senast redigerad av Snobird 2024-07-04 kl. 09:17.
Citera
2024-07-04, 09:24
Medlem
Har en person glömt koden till sitt kassaskåp kan det vara mycket lämpligt om den går att återhämta via hypnos. Är det möjligt? Jag vet inte men har en känsla det skulle kunna vara det...
Citera
2024-07-04, 09:36
Medlem
Funkar det med dementa?
Citera
2024-07-04, 09:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Funkar det med dementa?

Beror minnesförlusten på fysiska skador på hjärnan är det kanske inte möjligt. Demens har väl ibland fysiska orsaker?
Citera
2024-07-04, 09:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snobird
Beror minnesförlusten på fysiska skador på hjärnan är det kanske inte möjligt. Demens har väl ibland fysiska orsaker?

Jag är osäker om alzheimer ger fysiska skador men tror det ja...
Citera
2024-07-04, 14:29
Medlem
Varför har så få svarat på detta ämne? Anser ni det vara ointressant? Det skulle väl vara ganska bra om man kan få tillbaka vilket minne som helst vid behov?

Anser ni er inte kompetenta att svara? Detta är nog ett ämne t.o.m. en hjärnforskare inte är helt säker på så bara kör... Dessutom kan vilken åsikt som helst vara relevant...

Tycker ni ämnet på något sätt är skrämmande? Visst kan jag förstå om någon tycker det men kom igen... Det finns mycket mer skrämmande ämnen postade på denna sajt...
Citera
2024-07-04, 14:33
Medlem
sommarlovs avatar
Citat:
Varför har så få svarat på detta ämne? Anser ni det vara ointressant? Det skulle väl vara ganska bra om man kan få tillbaka vilket minne som helst vid behov?

Anser ni er inte kompetenta att svara? Detta är nog ett ämne t.o.m. en hjärnforskare inte är helt säker på så bara kör... Dessutom kan vilken åsikt som helst vara relevant...

Tycker ni ämnet på något sätt är skrämmande? Visst kan jag förstå om någon tycker det men kom igen... Det finns mycket mer skrämmande ämnen postade på denna sajt...
Det är så mycket vi inte vet om minnet, forskningen gissar bara.
Vi vet inte ens vart i hjärnan minnena sitter.

Jag tror att om du inte observerade vädret den 17:e April 1992, kan du inte minnas det.
Men om du samma dag gifte dig, kommer du ihåg det, fast du aldrig observerade just vädret!
Citera
2024-07-04, 14:35
Medlem
nonameds avatar
Det går och framkalla minnen och blockera minnen med vissa tekniker.
Citera
2024-07-04, 14:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Det är så mycket vi inte vet om minnet, forskningen gissar bara.
Vi vet inte ens vart i hjärnan minnena sitter.

Jag tror att om du inte observerade vädret den 17:e April 1992, kan du inte minnas det.
Men om du samma dag gifte dig, kommer du ihåg det, fast du aldrig observerade just vädret!

Den 17:e april 1992 var det bara 12 grader trots ganska soligt...

Nej, jag minns absolut inte vilket väder det var den dagen, men jag skrev om folk som hävdar de kan minnas varje dag i hela eller delar av deras liv.

Men du har rätt att ganska mycket är okänt om hjärnan. Fast om man kan återfå vissa minnen genom hypnos går att testa...
Senast redigerad av Snobird 2024-07-04 kl. 14:48.
Citera
2024-07-04, 14:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nonamed
Det går och framkalla minnen och blockera minnen med vissa tekniker.

Hur? Jag har tidigare diskuterat hur bra folk är att minnas. Fick en del svar från folk med olika grader av förmågor... Kan leta fram tråden om du är intresserad..

Fast finns alla minnen egentligen kvar och kan nås på något sätt?
Senast redigerad av Snobird 2024-07-04 kl. 14:52.
Citera
2024-07-04, 15:00
Medlem
nonameds avatar
Citat:
Hur? Jag har tidigare diskuterat hur bra folk är att minnas. Fick en del svar från folk med olika grader av förmågor... Kan leta fram tråden om du är intresserad..

Fast finns alla minnen egentligen kvar och kan nås på något sätt?
Går och få riktigt detaljerat från lång tid tillbaka och också med att förtränga från tidig ålder med.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in