2006-08-15, 22:47
Medlem
cosmic_dancers avatar
http://www.aftonbladet.se/vss/foraldrar/story/0,2789,871943,00.html

tragiskt. Läste en artikel förut. Där det var en unge på 18 månader vars tänder hade ruttnat. Hon/han hade matvägrat under ett årstid och då hade föräldrarna gett honom/henne juice i flaska istället. Sådna människor borde ju inte få bli föräldrar.

Det är också ofta man ser föräldrar som ger sina barn onyttiga saker för att få tyst på dem. Man börjar äta på macdonlads alldeldes för tidigt, börjar med läsk och godis för tidigt.
Citera
2006-08-16, 02:42
Medlem
Med all reklam riktad till barn och alla produkter med socker är det inte så konstigt. Finns ju ett underbart Simpson avsnitt där de totalförbjuder socker i hela Springfield, sjukt roligt.

Tycker det är tragiskt att se överviktiga barn och oansvariga föräldrar där de går ned till tjock donken och tar ett happy meal istället för att göra mat hemma och där barnen får dricka 1,5 liters cola.

Sen föräldrarna, lika tjocka de, där de förväntar sig att samhället ska betala för att de själva blivit tjocka av att varit oansvariga....fy fan. Föraktar alla tjockisar...
Citera
2006-08-16, 18:06
Moderator
ofays avatar
70-talisterna med relativt bra tänder som får barn tror inte karies existerar för de hade föräldrar med den erfarenheten så de undvek socker, det är en mardröm när föräldrar förder upp barn på socker. Ingen rolig situation att behöva plåga så små barn i tandläkarstolen. Föräldrarna borde anmälas för barnmisshandel.
Citera
2006-08-16, 21:04
Medlem
cosmic_dancers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ofay
70-talisterna med relativt bra tänder som får barn tror inte karies existerar för de hade föräldrar med den erfarenheten så de undvek socker, det är en mardröm när föräldrar förder upp barn på socker. Ingen rolig situation att behöva plåga så små barn i tandläkarstolen. Föräldrarna borde anmälas för barnmisshandel.

min ena syster är så. Hon har ju börjat gett sina abrn godis och läsl alldeldes för tidigt. Henns dotter som är 4½ sa sina första ord under ett happy meal på macdonalds "dopp dopp" Det är som man blir mörkrädd. Sen blir jag orlog också. Hon är överviktig, så om hon fortsättersådär och ger sina barn sådan mat så kommer de förmodligen lida av kraftig övervikt.

För även om de äter dåligt med mat, får de ändå en jätteportion med efterrätt och den mista är knappt två. han fick smaka läsk då han kanppt var 1 år, han vet verkligen va socker är. I påskans fick han ett eget ägg, han åt... sen spydde han på kvällen. Kan det bero på intag av godis.

Det är ju såmånga föräldrar som håller på sådär också. De vill väl vara snälla. Men de gör barnen ingen tjänst utan tvärtom.
Citera
2006-08-16, 21:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cosmic_dancer
http://www.aftonbladet.se/vss/foraldrar/story/0,2789,871943,00.html

tragiskt. Läste en artikel förut. Där det var en unge på 18 månader vars tänder hade ruttnat. Hon/han hade matvägrat under ett årstid och då hade föräldrarna gett honom/henne juice i flaska istället. Sådna människor borde ju inte få bli föräldrar.

Det är också ofta man ser föräldrar som ger sina barn onyttiga saker för att få tyst på dem. Man börjar äta på macdonlads alldeldes för tidigt, börjar med läsk och godis för tidigt.

Det är synd om de flesta barn av idag. Ingen som bryr sig. Och detta med tänderna är ju tragiskt Vet själv en 4- årig pojke som fick borsta sina tänder själv..........helt sanslöst. Men så har han varit till tandläkaren flera gånger och lagat, också.
Tragisk utveckling när föräldrar inte vill sina egna barn bättre än vad som då är, i dagens samhälle.
Citera
2006-08-16, 22:39
Medlem
cosmic_dancers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tortoriello
Det är synd om de flesta barn av idag. Ingen som bryr sig. Och detta med tänderna är ju tragiskt Vet själv en 4- årig pojke som fick borsta sina tänder själv..........helt sanslöst. Men så har han varit till tandläkaren flera gånger och lagat, också.
Tragisk utveckling när föräldrar inte vill sina egna barn bättre än vad som då är, i dagens samhälle.

Mmm verkligen. men som sagt så tror jag att föräldrar tar ungarna till donken och ger dme godis etc för att de vill vara snälla eller för att det ska bli tyst på tjatet. kan tänka mig att den här generationen kommer va några av de fetaste i i sveriges hisoria. Ungar får sämte tänder och de blir tjockare ocj tjockare. Tragisk utveckling... En genartion där medelåldern är medelåldern för att dö är 40 bast.
Citera
2006-08-17, 02:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cosmic_dancer
Mmm verkligen. men som sagt så tror jag att föräldrar tar ungarna till donken och ger dme godis etc för att de vill vara snälla eller för att det ska bli tyst på tjatet. kan tänka mig att den här generationen kommer va några av de fetaste i i sveriges hisoria. Ungar får sämte tänder och de blir tjockare ocj tjockare. Tragisk utveckling... En genartion där medelåldern är medelåldern för att dö är 40 bast.

Har tänkt detsamma om de som växer upp/ är unga idag, att de aldrig kommer att bli riktigt gamla.........inte som den generation som nu håller på att gå ur tiden, de födda på tidigt 20- tal och tidigare än så.
Citera
2006-08-17, 20:16
Medlem
cosmic_dancers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tortoriello
Har tänkt detsamma om de som växer upp/ är unga idag, att de aldrig kommer att bli riktigt gamla.........inte som den generation som nu håller på att gå ur tiden, de födda på tidigt 20- tal och tidigare än så.

exakt. Min mormor är fädd 1916 och hon är ju relativt pigg. Finns ju inte en chans i helvetet att majoriteten av den framtida generationen kommer bli så gamla. De kommer ju desutom inte dö pga ålder...utan det kommer förmodligen mestadels vara hjärtattacker.

nu låter jag som något hälsofreak, vilket jag absolut inte är. Men det finns lixåm en gräns för hur illa det får gå. Min äldsta syrra började få lite godis då hon var 3, det är en bra ålder att börja med lite godis. Även att få ett happy meal då och då.
Citera
2006-08-26, 21:26
Medlem
När jag var barn hade jag bra tänder, trots att jag aldrig borstade tänderna. Det dröjde länge (tyckte jag) innan jag fick mitt första hål. Men så drack jag nästan aldrig läsk och åt inte mycket godis.

Idag är situationen en annan. Tänderna är starkt eroderade och urholkade. Det beror antagligen på att jag gått arbetslös mycket, och i samband med detta suttit vid datorn till långt in på natten. När jag sedan skulle gå och lägga mig var jag för trött för att borsta tänderna. Bidragande var säkerligen också att jag ofta åt litet, typ några kex, innan jag gick och lade mig och i värsta fall drack juice eller cola till. Då låg väl resterna där och frätte...

Hjälp... Var hittar man ångraknappen i livet?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in