2024-07-07, 20:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hermi-Tage
Den bästa huskuren är att avstå alkohol.
Huskurer med vitlök, ingefära och svartpeppar eller vad man nu tror på ska återställa leverns funktion funkar dåligt.

Hur mycket måste man hälla i sig innan levern börjar få nedsatt funktion?
En flaska vin om dagen i en månad?

Det är helt individuellt, handlar mest om genetik. Vissa kan vinka i sig mängder vissa någon öl..
Citera
2024-07-07, 21:18
Medlem
Hermi-Tages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rotrock82
Det är helt individuellt, handlar mest om genetik. Vissa kan vinka i sig mängder vissa någon öl..

Så är det nog.
En sak är säker: ingen vitlök eller ingefära i världen kan rädda en söndersupen lever.
Citera
2024-07-08, 13:36
Medlem
Sunflowerpower666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ItsWednesday
Du måste vara i 20-årsålden om du orkar med det levernet. Kanske däri skillnaden ligger?

Så kan det vara. Men tycker inte 6 öl på en hel helg låter mycket oavsett om man är 50, 60 eller 90 år gammal.
Citera
2024-07-08, 13:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TaxenSixten
Du vet att du riskerar cancer särskilt i munhåla, svalg, struphuvud, matstrupe, tjocktarm och ändtarm även vid måttlig alkoholkonsumtion. För kvinnor bröstcancer. Tänkte bara att det är bra att känna till.

Ja det var väl inget nytt direkt att alkohol inte är bra för en, men vem fan vill leva ett aslångt liv och ha pisstråkigt hela tiden?
Citera
2024-07-09, 10:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TaxenSixten
Jag har då aldrig tråkigt fast jag inte dricker. Lider med dig.

En sån kommentar kommer bara från renlevnadsmänniskor som inte förstår vad dom går miste om, tror helt enkelt inte du och jag har samma tanke om vad det innebär att ha kul.
Citera
2024-08-22, 01:11
Medlem
mickenyqvist123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamsterboll
Han ljuger förmodligen om att han dricker ett glas vin var fjärde dag. Varför skulle han göra det? Det stillar knappast något sug, snarare triggar det. Kanske dricker han en flaska vin var fjärde dag? Med en alkoholist vet man aldrig vad som är sant.

Han borde absolut ta en vit månad. Och det är klart han kan det om han vill. Stötta honom och säg att du tror att han klarar det. Att hålla på och låtsas dricka mindre än man gör är bara destruktivt.

Jag förstår din instinkt, men jag är inte alls säker på att han ljuger.

Jag har varit en storkonsument av alkohol och legat inne på diverse rehab och avgiftningar. Brukade snitta typ 1 liter vodka/ 1 bag in box per dag när det var som värst. Så fortsatte denna spiral, månad efter månad... tills jag lyckades bryta mönstret. Jag lyckades på något sätt skruva ner det hela till ett eller ibland två glas per kväll - jag lyckades göra det till mitt "kvällsgodis" som jag sköt upp så sent det bara gick på kvällen, så att dagen nästan var slut när jag väl tog glaset.

Normalt sett så är det svårt att bara dricka ett glas om man är van vid att klunka enorma mängder, men det är inte omöjligt. Sen så vet jag också att om man ska få kroppen att läka är det inte bra att dricka varje dag, men det är ju otroligt mycket bättre att bara dricka ett glas istället för tio, så tänkte jag iaf och det "funkade" för mig - så det kanske är så han tänker också, att han behöver den där lilla godbiten att unna sig en gång per vecka.
Citera
2025-01-08, 08:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Davent
....då han började med ovanan att dricka säkert 4 dagar/vecka....

....ETT glas vin eller EN stor stark var fjärde dag...

Hmm. Det sista är nivåer likställda med i princip noll om du menar i grova drag en halvliter 5% var fjärde dag. Det är en gigantisk hälsofördel jämfört med att halv-eller helsupa fyra dagar i veckan. Att det skulle försena hans återställning nämnvärt är tveksamt. En permanent skadad lever - gången cirrhos - kommer inte läka på de nivåerna, men det kommer den troligen inte av total abstinens heller.
Jag hade kollat vitaminintag, kost och motion för återhämtningen om han verkligen är på den nivån. En halvliter vanlig starköl ett par gånger i veckan bör vara obetydligt.
För referens: Svenska sjukvården rekommenderar max tolv enheter i veckan för en vuxen man. Två glas stor stark är inte ens fyra enheter.

Men sen är frågan om han lyckas hålla den konsumtionen. Inte rekommendabelt om han ådragit sig faktisk alkoholism, då kan det vara bättre att inte dricka överhuvudtaget, lättare att hålla fast vid identiteten av att vara någon som inte dricker alls annars lätt att trilla dit igen.
Citera
2025-01-08, 19:02
Medlem
Lonlines avatar
Det tar ungefär ett halvår för att en lever ska bli helt "reparerad". Fast har man supit kopiösa mängder i många år kan det vara försent och levern kommer aldrig bli frisk.
Citera
2025-01-08, 19:38
Medlem
CDT-värdet går tillbaka till under gränsvärdet som är 2.0 på ca 4-6 veckor. Peth är lite knepigare och mycket känsligare, men följer man den tidsperioden är man safe för alla prover. Hur levern egentligen mår kan nog bara doktorn svara på.
Citera
2025-01-21, 10:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dryckeshorn
Hmm. Det sista är nivåer likställda med i princip noll om du menar i grova drag en halvliter 5% var fjärde dag. Det är en gigantisk hälsofördel jämfört med att halv-eller helsupa fyra dagar i veckan. Att det skulle försena hans återställning nämnvärt är tveksamt. En permanent skadad lever - gången cirrhos - kommer inte läka på de nivåerna, men det kommer den troligen inte av total abstinens heller.
Jag hade kollat vitaminintag, kost och motion för återhämtningen om han verkligen är på den nivån. En halvliter vanlig starköl ett par gånger i veckan bör vara obetydligt.
För referens: Svenska sjukvården rekommenderar max tolv enheter i veckan för en vuxen man. Två glas stor stark är inte ens fyra enheter.

Men sen är frågan om han lyckas hålla den konsumtionen. Inte rekommendabelt om han ådragit sig faktisk alkoholism, då kan det vara bättre att inte dricka överhuvudtaget, lättare att hålla fast vid identiteten av att vara någon som inte dricker alls annars lätt att trilla dit igen.

Tack för svar! Hittills verkar det faktiskt som att han håller sitt löfte, vissa veckor hoppar han över helt. Vill tro han kan hålla i framöver också 💪🏻
Citera
2025-07-16, 10:53
Medlem
Hellioss avatar
Citat:
Menar du att han borde ta nytt blodprov och hålla sig till detta alkoholintag om det ser bra (bättre) ut?
Nivåerna får ej öka eller sänkas för mycket. Sluta helt kan vara förödande för lever värdena. Trappa ner i lugn takt är det jag tror på
Citera
2025-07-16, 11:49
Medlem
Citat:
Ok allvetande Flashback:

Min svåger har haft alkoholproblem flertalet år. Dock stegrades dessa under och efter coviden, då han började med ovanan att dricka säkert 4 dagar/vecka.

Vi har haft en hyfsat öppen dialog. Han vill må bättre men vill inte bli helt vit då han inte tror han klarar det.

Några veckor nu har han tagit ETT glas vin eller EN stor stark var fjärde dag.

En stor förbättring mot tidigare. Min syrra är dock orolig för att detta inte ska göra hans lever friskare. Hon menar att hon läst att det MåSTE till en helt vit månad för att levervärdena ska bli bättre och att PeTH kommer ligga kvar högt ändå.

Själv tänker jag att PeTH borde se normalt ut efter en månad, han dricker ju nu mindre än jag gör/vecka. Levern borde väl hämta sig också, med 4 rena dagar per vecka?

Saken är den, att jag tror inte han fixar en vit månad. Nu när han vet att han kan dricka en bärs eller ett glas vin var fjärde dag verkar det faktiskt fungera.

Någon med erfarenhet?

GW berättade i tv att han va nyckter från nyår till midsommar.
Och underförstått så drack han varje dag de andra sex månaderna.

Hans värden va då helt återställda.
Så troligtvis behöver man en månad eller två för att återställa kroppen helt, beroende på hur länge och hur mycket man har drukigt tidigare
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in