2024-07-02, 16:39
Medlem
ICA-muppens avatar
Nu är de nordiska grannarna Norge/Danmark/Finland alla med i Vipps, där de enkelt kan ”swisha” kosing mellan varandra. Dock svenska Swish avstod från att joina samarbetet.

Vad händer nu?

Vipps kommer etablera sig i Sverige och ta död på Swish?
Citera
2024-07-02, 16:52
Medlem
Cindells avatar
Om Swish går med i samarbetet hade jag varit oerhört tacksam.

Jag jobbar hemifrån (i Sverige) för ett danskt företag, men de få gånger jag är på kontoret i DK kan jag inte ens köpa lunch i deras cafeteria i nuläget p.g.a. att de bara tar betalt via danska Mobilepay.

Vi hade en afterwork där alla "mobilepay'ade" till en person som tog räkningen, men det kunde inte jag som svensk, utan fick störa personalen på restaurangen och be dem att räkna bort mig så jag fick betala med kort istället.

Ska det "swishas" till någons födelsedag eller liknande kan jag inte vara med eftersom det bara funkar med danska mobilepay. Bah!
Senast redigerad av Cindell 2024-07-02 kl. 17:00.
Citera
2024-07-02, 16:54
Medlem
Trakessons avatar
Svenska banker är bakåtsträvare. De försökwr på olika sätt få sina kunder att inte handla med krypto. När det inte hjälper med att själva vägra befatta sig med det stoppar de överföringar till andra banker som gör det. Det kommer troligen att bli samma sak med Vipps. De kommer att göra allt de kan för att hindra att deras kunder kan använda tjänsten och om någon bank ansluter sig kommer de sannolikt att försöka stoppa överföringar till och från den banken.
Citera
2024-07-02, 18:36
Medlem
BanarneWeises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ICA-muppen
Nu är de nordiska grannarna Norge/Danmark/Finland alla med i Vipps, där de enkelt kan ”swisha” kosing mellan varandra. Dock svenska Swish avstod från att joina samarbetet.

Vad händer nu?

Swish och Vipps kommer att ha ett samarbete senare i höst.
https://www.mn24.no/nyheter/i/MnLP1E/naa-kan-du-vippse-til-dansker-og-finner
Citera
2024-07-02, 18:40
Medlem
Doctors avatar
4%+ ev valutapåslag i avgift var ju fan rena rånet.
Citera
2024-07-03, 17:11
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Doctor
4%+ ev valutapåslag i avgift var ju fan rena rånet.

Är beredd på och hålla med dig.

Har dålig koll men antar att dom andra nordiska länderna som är anslutna kan "vippsa" mellan varandra utan avgift?
Citera
2024-07-03, 19:45
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Intercler

Har dålig koll men antar att dom andra nordiska länderna som är anslutna kan "vippsa" mellan varandra utan avgift?
Ja, du har dålig koll. Se länken i tråden.

En sak som antagligen gör det dyrare och om inte annat kan användas som argument för avgiften är att det handlar om tre (snart fyra) länder med totalt tre (snart fyra) valutor.

Vipps är alltså en norsk tjänst, i Danmark och Finland finns annat.
Citera
2024-07-03, 19:53
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ICA-muppen

Vad händer nu?

Nej, de är inte "med i Vipps". Vipps samarbetar däremot med liknande tjänst i de andra länderna.
Vipps kommer antagligen inte att etablera sig i Sverige, men Swishanvändare kommer förhoppningsvis snart att kunna skicka pengar till Vippsanvändare.
Citera
2024-07-04, 21:58
Moderator
HelgeBuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Intercler

Det framgår i texten att 4% är vad det kostar att vippsa till mottagare i något av de andra länderna.
Citera
2024-07-04, 22:02
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av HelgeBuk
Det framgår i texten att 4% är vad det kostar att vippsa till mottagare i något av de andra länderna.

Ja, det framgår också i tråden att din kompis ovan redan har påtalat detta, men tack.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in