2024-07-02, 15:33
Medlem
Råkade snubbla över denna:
https://balanskommissionen.se/app/uploads/2024/05/Balanskommissionens-rapport-Markanvandning-i-Norrland-1.pdf

Rennäringens intäkter på 74 miljoner kronor är dock inte är detsamma som rennäringens BNP-bidrag. Bidraget till BNP är förädlingsvärdet, det vill säga värdet av försäljningen minus kostnaden för insatsvaror som energi, foder och ekonomitjänster. I den svenska ekonomin uppgår förädlingsvärdet i snitt till 46 procent av produktionsvärdet. (I jordbruket är siffran 34 procent.) Om vi räknar med samma snittsiffra som för ekonomin som helhet blir rennäringens BNP-bidrag cirka 35 miljoner kronor. Detta avser förädlingsvärdet av själva renskötseln och inte senare steg i förädlingskedjan som slakterier.

Det skulle då, med andra ord, innebära att rennäringens bidrag till ekonomin i norra Sverige är cirka 0,01 procent av förädlingsvärdet.
Det finns alltså enskilda bilhandlare och hotell som bidrar mer. Utan att låtsas att man är en egen näring.
Bara här om veckan var ju någon clown från miljöpartiet ute och låtsades att rennäringen är en del av svensk basindustri. Så är givetvis inte fallet.

Rent spekulativt så skulle jag tro att de offentliga kostnaderna för att tycka synd om samerna är mångdubbelt större än rennäringens rena icke-bidrag till ekonomin. Det är rent av en förlustaffär.

Men, detta tar ju inte hänsyn till att av något fullkomligt orimligt skäl har rennäringen fått inflytande - närmast veto - över all annan näringsverksamhet på halva Sveriges yta.
Är det rimligt?
Hur många miljarder kostar det ekonomin?
Hela föreställningen att renarna och rennäringen har någon form av ekonomiskt värde är ju bluff. Däremot är den makt renägande samer fått extraordinär som maktmedel för att förhindra andra (både svenskar och icke-renägande samer) från att utvecklas och bli ekonomiskt starkare.

Det här framstår inte som helt sunt.
Jag har inget som helst problem med samer, samisk kultur och liknande. Det borde inte vara något problem att värna den utan att hålla liv i den smått makabra teatern runt renägandet där man låtsas att det är en viktig del av försörjningen och att det är traditionellt och i samklang med naturen.
Vi talar om folk som köper helikoptrar och kör runt renarna i lastbilar - helt utan ekonomiskt värdet.

Vad är poängen i att upprätthålla den här fasaden?
Citera
2024-07-02, 15:44
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tommi-Tattoo
Råkade snubbla över denna:
https://balanskommissionen.se/app/uploads/2024/05/Balanskommissionens-rapport-Markanvandning-i-Norrland-1.pdf

Rennäringens intäkter på 74 miljoner kronor är dock inte är detsamma som rennäringens BNP-bidrag. Bidraget till BNP är förädlingsvärdet, det vill säga värdet av försäljningen minus kostnaden för insatsvaror som energi, foder och ekonomitjänster. I den svenska ekonomin uppgår förädlingsvärdet i snitt till 46 procent av produktionsvärdet. (I jordbruket är siffran 34 procent.) Om vi räknar med samma snittsiffra som för ekonomin som helhet blir rennäringens BNP-bidrag cirka 35 miljoner kronor. Detta avser förädlingsvärdet av själva renskötseln och inte senare steg i förädlingskedjan som slakterier.

Det skulle då, med andra ord, innebära att rennäringens bidrag till ekonomin i norra Sverige är cirka 0,01 procent av förädlingsvärdet.
Det finns alltså enskilda bilhandlare och hotell som bidrar mer. Utan att låtsas att man är en egen näring.
Bara här om veckan var ju någon clown från miljöpartiet ute och låtsades att rennäringen är en del av svensk basindustri. Så är givetvis inte fallet.

Rent spekulativt så skulle jag tro att de offentliga kostnaderna för att tycka synd om samerna är mångdubbelt större än rennäringens rena icke-bidrag till ekonomin. Det är rent av en förlustaffär.

Men, detta tar ju inte hänsyn till att av något fullkomligt orimligt skäl har rennäringen fått inflytande - närmast veto - över all annan näringsverksamhet på halva Sveriges yta.
Är det rimligt?
Hela föreställningen att renarna och rennäringen har någon form av ekonomiskt värde är ju bluff. Däremot är den makt renägande samer fått extraordinär som maktmedel för att förhindra andra (både svenskar och icke-renägande samer) från att utvecklas och bli ekonomiskt starkare.

Jag har inget som helst problem med samer, samisk kultur och liknande. Det borde inte vara något problem att värna den utan att hålla liv i den smått makabra teatern runt renägandet där man låtsas att det är en viktig del av försörjningen och att det är traditionellt och i samklang med naturen.
Vi talar om folk som köper helikoptrar och kör runt renarna i lastbilar - helt utan ekonomiskt värdet.

Läser SVT-nyheter dagligen och där finns minst en eller två artiklar från Sapmi varje dag som då är inriktade på samer.
De gnäller över tåg som kör över lösspringande renar, de gnäller över vindsnurror som ska byggas och de gnäller över varje liten gruva som ska grävas och givetvis gnälls det på turister som är uppe i norrland.

Deras små renar, täljda kåsor och hemgjorda sameknivar tycks vara det enda som sverige ska leva på kan man tro. Själv ser jag inte rennäringen som en fullt lika viktig näring här i landet så kanske är det antingen dax att de drar ihop sig lite eller helt enkelt börjar betala arrende för områdena där deras renar skuttar runt.
Citera
2024-07-02, 16:08
Medlem
invandrar-leffes avatar
Citat:
Är det rimligt?

Intressant.
Är det inte så att det egentligen handlar om äganderätten till marken och att rennäringens syfte är att markera samernas ägande?

Det finns mängder av yrken och näringar som fasats ut och försvunnit tidigare som en del av tidens och utvecklings gång. Är rennäringen något som är extra skyddsvärt? I så fall varför? och till vilken gräns?
Citera
2024-07-02, 16:25
Medlem
BewilderedHulders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av invandrar-leffe
Intressant.
Är det inte så att det egentligen handlar om äganderätten till marken och att rennäringens syfte är att markera samernas ägande?

Det finns mängder av yrken och näringar som fasats ut och försvunnit tidigare som en del av tidens och utvecklings gång. Är rennäringen något som är extra skyddsvärt? I så fall varför? och till vilken gräns?

Kultyrarv och barnatro är något oerhört inrikespolitiskt skyddsvärda och måste öronmärkas, hur ska barnen i väst annars få sina julklappar? Återinföra den olycksaligt elaka julbocken?
Citera
2024-07-02, 16:36
Medlem
Limma skinkbits avatar
Citat:

Som sörlänning säger jag nej. Den är inte extra skyddsvärd. Andra folk och kulturer har fått anpassa sig till den ekonomiska verkligheten. Min egen identitet sitter inte i att jag har samma yrke som mina förfäder, för det har jag inte. Jag sår inte vete, jag sätter inte potatis, jag plockar inte sten från min åker, jag har ingen häst och inga kor. Jag bor inte inte i en dragig stuga på landet. På samma sätt borde inte samernas identitet sitta i renskötseln.
Citera
2024-07-02, 18:02
Medlem
Citat:
Intressant.

Nu är du offside. Samer äger ingenting, utan leker ”urbefolkning” och hänvisar till ”urminnes hävd” trots att norra Sverige varit bebott långt innan samerna vandrade in.

Däremot inkräktar den massivt på folk som faktiskt äger mark och kräver inflytande via så kallade samråd, ringer och hotar markägare och försöker klämma åt sig svarta pengar för att acceptera normal markanvändning.
Exempelvis utpressade man kommuner i Västerbotten på miljonbelopp när rally-VM skulle genomföras.
Man flyttade helt enkelt sina renbeten precis dit rallyt var planerat och krävde pengar för att flytta därifrån.

Samer äger näst intill ingenting, har ingen kommersiellt fungerande verksamhet och snyltar enormt mycket bidrag på olika vägar.
Citera
2024-07-02, 18:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Limma skinkbit
Som sörlänning säger jag nej. Den är inte extra skyddsvärd. Andra folk och kulturer har fått anpassa sig till den ekonomiska verkligheten. Min egen identitet sitter inte i att jag har samma yrke som mina förfäder, för det har jag inte. Jag sår inte vete, jag sätter inte potatis, jag plockar inte sten från min åker, jag har ingen häst och inga kor. Jag bor inte inte i en dragig stuga på landet. På samma sätt borde inte samernas identitet sitta i renskötseln.

Jag håller ju med dig om detta.
Men det där yttrandet offentligt hade i princip tolkats som att du förespråkade etnisk rensning.

Bara förekomsten av en oerhört liten elit, ett frälse, som ska ha makt och inflytande baserat på sin kultur är helt befängt. Renägande samer har ju också extremt goda möjligheter att förtrycka resten av samerna och förvägra dem ekonomisk utveckling, då dessa närmast är rättslösa i det system som finns där.

Ett grundproblem i detta är ju att en stor del av svenskarna tror att SAMEBYAR är en liten fysisk plats som det är elakt att fiska i, avverka sin egen skog eller vad man nu gör.
I själva verket är ju samebyar en juridisk konstruktion, typ en förening, som kanske berör enstaka handfull personer som har inflytande över enorma arealer. Inte sällan mångdubbelt Stockholms storlek.

Det är fullständigt befängt att halva landet hålls kidnappade av sånt här svammel.

Staten borde köpa ut renägande samer.
Ge dem 10 mille var skattefritt i handen och lägg ner skiten.
Citera
2024-07-02, 18:18
Medlem
Det handlar väl delvis om att så kallade ursprungsbefolkningar har en väldigt stark ställning. Det har man även i USA till exempel.

Rennäringen har ju stor betydelse för den samiska kulturen och den ger dem en anledning att äga stora landområden. Rennäringen i sig är helt betydelselös ekonomiskt och som födokälla.
Utan rennäringen så skulle säkert den samiska kulturen sakta försvinna.
Citera
2024-07-02, 20:33
Medlem
Tyvärr daltas det alldeles för mycket med lapparna och deras lilla obetydliga näring,den får stoppa nästan vad som helst nuförtiden som kan generera etableringar & nya jobb och blir ofta påhejad av folk ifrån större städer i södra sverige som inte insett att det mest är en bluff näring...

Den så kallade Girjasdomen gör ju också nu att endast folkbokförda i norrbotten kan lösa fiskekort på statens område där dom har sina renar...Så den största delen av fiskeintresserade svenskar är nu helt utestängda från att kunna fiska där,nu snackar vi verkligen om diskriminering av sveriges invånare.

Och nu väntar ju nya rättegångar mot staten när ytterligare 4 samebyar stämt staten,så absolut inget lär bli bättre för sveriges befolkning i framtiden nä det absolut bästa & vettigaste för sverige och samhällen här uppe i norr är att lösa in alla som lever av renskötsel. För den lilla näringen generar inte mycket pengar tillbaka i statskassan och kommer aldrig någonsin att föra samhällen framåt.

Tyvärr så vill dom ju inte erkänna och vill inte inse det,men om 50 år finns det förmodligen endast kvar renskötsel för eget bruk/husbehov.
Citera
2024-07-02, 20:46
Medlem
Citat:
Nu är du offside. Samer äger ingenting, utan leker ”urbefolkning” och hänvisar till ”urminnes hävd” trots att norra Sverige varit bebott långt innan samerna vandrade in.

Däremot inkräktar den massivt på folk som faktiskt äger mark och kräver inflytande via så kallade samråd, ringer och hotar markägare och försöker klämma åt sig svarta pengar för att acceptera normal markanvändning.
Exempelvis utpressade man kommuner i Västerbotten på miljonbelopp när rally-VM skulle genomföras.
Man flyttade helt enkelt sina renbeten precis dit rallyt var planerat och krävde pengar för att flytta därifrån.

Samer äger näst intill ingenting, har ingen kommersiellt fungerande verksamhet och snyltar enormt mycket bidrag på olika vägar.
Kör ut samerna. Parasiter.
Citera
2024-07-02, 21:10
Medlem
Har ingen aning om hur det fungerar, skulle
de få bidrag av staten för att de har renar?.
Citera
2024-07-02, 21:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mangne
Har ingen aning om hur det fungerar, skulle
de få bidrag av staten för att de har renar?.

Fungerar i princip som lantbruk. Utan bidrag så skulle Sverige stå utan djurhushållning. Så ser det ut.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in