Citat:
Ursprungligen postat av
Tidsmaskinisten
Den 20 juni kom granskningsnämndens årliga bedömning av hur SVT klarat sitt public service-uppdrag för det gångna året. SVT uppfyller sitt public service-uppdrag i alla delar är summeringen av årets bedömning.
- Det är ett mycket gott betyg att granskningsnämnden bedömer att SVT fullt ut har uppfyllt public service-uppdraget. Detta sker i tider av mycket stora utmaningar så som ett högt kostnadstryck, och ett allvarligt säkerhetsläge. De här bedömningarna är en av flera saker som visar hur SVT klarar uppdraget. Användningen av SVT:s tjänster och publikens förtroende för SVT är andra viktiga delar. Idag använder 83 procent av befolkningen SVT en genomsnittlig vecka och 75 procent har högt förtroende för SVT, säger Hanna Stjärne, vd för SVT.
Diskussionsfrågor:
1 - Hur tänker ni kring SVTs förmåga att uppfylla public service uppdraget på senare tid?
2 - Vilka tillfrågas i denna undersökning?
3 - Hur kommer mätningen se ut framöver tror ni, med ny VD på ingång?
Ja Idag använder 83 procent av befolkningen SVT en genomsnittlig vecka, även jag. Dock silar jag det som sägs i politiska sammanhang, kollar alternativmedia.
75 procent har högt förtroende för SVT. Jag har inte "högt" förtroende för SVT, Mycket kan man läsa mellan raderna och eller kolla upp själv. Skriver de 8 svenskar gripna gruppvåldtäkt på finlandsfärja tex. (hänt) Så tror jag automatiskt inte det är 8 svenskar som är gripna.
Mätningarna kommer att göras så det ser bra ut, ser det inte bra ut så tystas det ned. Som det alltid gjort. Beställer man en undersökning är det inget som säger att man behöver redovisa den om det blir "fel" svar, då kan man göra om undersökningen, omformulera frågorna tills man får ett svar man vill ha och
då redovisa.