Att läsa av matriser (oklart vilka matriser du menar) är lättare om du är intelligent, framför att styrkan ligger i den visuospatial förmåga. Kognitiva förmågor har en hög korrelation sinsemellan när det kommer till oss normalbegåvade, så en person en viss visuospatial förmåga har sannolikt en liknande nivå när det kommer till exempelvis verbal-språklig förmåga även om alla har en viss variation.
Individer utanför spektrat av normalbegåvning, dvs över 130 och under 70 ik har högre variation inom sin kognition. Likaså personer med tidiga hjärnskador, ex cerebral pares, eller specifika inlärningssvårigheter som dyslexi, språkstörning med mera har också ojämnare kognition.
En fördel med matriser (om du menar de som finns i olika psykometriska tester och inte excell) är att de är ickespråkliga samt till stor del kulturoberoende. Detta är i sig självt en kvalitet med många fördelar. Men leder definitionsmässigt till en oförmåga att mäta det språkiga och kulturella vilket enligt min mening är en av människans essenser.
En blind person kan inte medverka i ett visuospatialt test, och slarvigt uttryckt borde personen sakna visuospatial förmåga. Men med lite tankekraft bör det går att konstruera ett test som mäter taktilspatial förmåga eller rent av akistiskspatial förmåga, då det är så individen interagerar med omvärlden.
Jag tror inte heller att dagens intelligenstester klarar av att mäta mänsklig intelligens i sin helhet. Och om du lcoreacom träffar personen som ständigt pratar om sin egen intelligens råder jag dig att byta umgände. Styrkekram