2024-07-01, 00:40
Medlem
Nyttjar nu för tiden en chromebook väldigt flitigt. Den duger till det jag gör.
Bara 8 gig minne.
Har ofta många flikar öppna i webbläsaren och varje flik drar lite av ramminnet.
Söker därför en lösning på detta.
Finns det någon annan browser som är mer lightweight än chromebrowsern?
Vilken är mest light, minst ramkäkande?
Tacksam för alla svar.
Går det att köra Thorium på chomebook?

Fråga 2.
Chromebooken har en intel i3 så man kanske kan installera ett mer lätt OS än Chrome OS och kanske tjäna lite på det?
Senast redigerad av SimpCuck2000 2024-07-01 kl. 00:50.
Citera
2024-07-01, 04:05
Medlem
Tidsmaskinistens avatar
Du har dessvärre inte så många alternativ. De kallas Chromebooks av en anledning: allt körs i Chrome. Vissa dyrare Chromebooks kan i.o.f.s. köra Android-appar, och då kan det gå att ladda ned andra webbläsare från Play Store. Men måste i ärlighetens namn säga att om man är en kraftanvändare som brukar ha många flikar öppna är det inte en Chromebook man ska ha, punkt slut. Köp en USB-C till HDMI kabel och koppla in mobilen i din TV, och anslut en Bluetooth mus och tangentbord till mobilen. Så blir mobilen din dator och TVn din datorskärm. Det kommer ge dig bättre prestanda än en Chromebook kan göra.
Citera
2024-07-01, 07:16
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SimpCuck2000
Nyttjar nu för tiden en chromebook väldigt flitigt. Den duger till det jag gör.
Bara 8 gig minne.
Har ofta många flikar öppna i webbläsaren och varje flik drar lite av ramminnet.
Söker därför en lösning på detta.
Finns det någon annan browser som är mer lightweight än chromebrowsern?
Vilken är mest light, minst ramkäkande?
Tacksam för alla svar.
Går det att köra Thorium på chomebook?

Fråga 2.
Chromebooken har en intel i3 så man kanske kan installera ett mer lätt OS än Chrome OS och kanske tjäna lite på det?

K-meleon, Maxthon och Opera drar mindre än andra. Midori likaså men är kanske väl minimalistisk. Använd RAM-rens.
Citera
2024-07-01, 13:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tidsmaskinisten
Du har dessvärre inte så många alternativ. De kallas Chromebooks av en anledning: allt körs i Chrome. Vissa dyrare Chromebooks kan i.o.f.s. köra Android-appar, och då kan det gå att ladda ned andra webbläsare från Play Store. Men måste i ärlighetens namn säga att om man är en kraftanvändare som brukar ha många flikar öppna är det inte en Chromebook man ska ha, punkt slut. Köp en USB-C till HDMI kabel och koppla in mobilen i din TV, och anslut en Bluetooth mus och tangentbord till mobilen. Så blir mobilen din dator och TVn din datorskärm. Det kommer ge dig bättre prestanda än en Chromebook kan göra.

Fast min är inte sämst ändå. i3, 8 gig ram. Den är inte svagare än mina mobiler. Chrome OS är ändå bättre än android på en dator. Min chromebook har en rätt bra touchskärm också, vilket jag uppskattar.
Hade en asfet laptop innan, men gav bort den.
Citera
2024-07-01, 13:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1FF
K-meleon, Maxthon och Opera drar mindre än andra. Midori likaså men är kanske väl minimalistisk. Använd RAM-rens.

Tack. Ja, det gör det.
Man kan både märka det och i själva browsern se hur mycket som dras av varje flik. Några hundra mb per flik med viss skillnad beroende på vad som visas.
Vet inte hur det fungerar exakt, men verkar som att hårdvarans ram används lite till att visa det på nätet. Någon annan kanske vet hur det fungerar.
Citera
2024-07-01, 15:28
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Tack. Ja, det gör det.
Man kan både märka det och i själva browsern se hur mycket som dras av varje flik. Några hundra mb per flik med viss skillnad beroende på vad som visas.
Vet inte hur det fungerar exakt, men verkar som att hårdvarans ram används lite till att visa det på nätet. Någon annan kanske vet hur det fungerar.

Kom på nu att det var ju Chrome OS du använde. Så, K-meleon går bort men, ARC browser finns också.
Citera
2024-07-01, 17:38
Medlem
Citat:
Tack. Ja, det gör det.
Tests det här i Chrome och se om det för den snabbare.

https://chromewebstore.google.com/detail/tab-freezer-tab-suspender/diikknkcdngdedlicmnlfkoedlodolon
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in