Citat:
Ursprungligen postat av
porrskadadalfa
Tjena
Har ej använt bitcoin på ett tag nu. Ryggade tillbaka när jag såg localcoinswap (8-10% under marknadsvärde är kutym), och sen när jag skulle använda BTC nätverket för att withdrawa stod transaktionsavgiften på över $200. Har man $1000 är de $200 i avgift för att skicka dit, sen får man $720 kvar.
Annat var de på min tid (2014) då kosta de någon cent bara.
Hur fan ska detta betalningssystem konkurrera med andra? Är inte bitcoin fake net worth? Uppblåst av derivat och höga avkastningslöften och sen när man ska casha ut är de avgifter utav helvete.
Sen så kan banken stänga ner ens konto om man tar ut BTC.
Hur tänker ni som trejdar detta skräp? Man hör vissa har jättemkt BTC sen när dom ska casha ut blir dom av med hälften. Typ. Fint på papperet sen kommer avgifterna.
Känner inte till något om localcoinswap, men avgifterna för att göra bitcointransaktioner är inte särskilt höga för tillfället, vilket kan ses här:
https://mempool.space/sv/
Om man inte har väldigt bråttom torde 3000 sat (cirka 20 kr) räcka gott för en normal transaktion.
Bitcoin onchain är konkurrenskraftig för stora transaktioner, i synnerhet internationella sådana, eftersom det inte är dyrare att göra en stor transaktion än att göra en liten, det inte spelar någon roll var på jorden mottagaren befinner sig och transaktionen är hundra procent ofelbar, utan motpartsrisk och omöjlig att stoppa.
En fördel vid en onchaintransaktion är också att man slipper växlingsavgifter. Om man använder fiatbanksystemet för en internationell transaktion kan det bli många växlingar med en avgift vid varje sådan, t.ex: bitcoin --> SEK --> USD --> Peso --> bitcoin.
Bitcointransaktionen går till yttermera visso relativt snabbt. Om man har bråttom och fläskar på med en avgift därefter (i nuläget kanske 40 kr eller något sådant) så kan man vara tämligen säker på att den är framme och irreversibelt, flerfaldigt bekräftad inom en timme eller så, även så här på en söndag kväll.