Flashback bygger pepparkakshus!
2024-06-30, 22:27
Medlem
rex144s avatar
Privatleasing är lurenderi, när man vill lämna in bilen efter tre år då ska man betala för alla skavanker, biluthyrare förväntar sig att bilen är i perfekt skick, vilket är svårt att uppnå.
Idag håller bilarna högt andrahandsvärde, därför är det mycket bättre att köpa bilen på avbetalning.
Citera
2024-06-30, 22:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av godboy
Det beror ju på vad handlaren begär för bilen. Nu ska jag inte vara sån, men leasa en bil i tre år och bara kört 700 mil? Det låter som ren kapitalförstöring i mina öron.

Problemet ni står inför är att ni lämnar tillbaka en bil som inte gått det som är avtalat. Jag gissar att ni ändå haft leasingavtalet på 1000 mil per år, vilket ger 3000 mil på tre år. Då har ni undermil 2300 nu då. Jag gissar att återförsäljaren gärna lägger på lite på denna bil då den gått så lite. På så sätt kommer ni gå betala för bilen två gånger.
Det beror helt och hållet på om det är privatleasing. Då har man oftast ett fast restvärde
Citera
2024-06-30, 23:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Norrbagg79
Ungefär 300-320k vill dom nog ha om man ser på blocket. Om man bara kör 300 mil om året skulle jag köpa en ok bil til 50k om man måste ha en bil och sätta rästen i aktiefond. Måste du låna til bilen är det bara dumt att ha så dyr bil. Åk taxi och hyr bil för pengarna!

Vi har hört uppgifter kring den summan, så det får väl antas vara på den nivån.
Citera
2024-07-01, 00:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leif-o-billy
Det beror helt och hållet på om det är privatleasing. Då har man oftast ett fast restvärde
Ts hävdar att det inte finns fast restvärde märkligt nog.
Citera
2024-07-01, 07:24
Medlem
dayweeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Beror på avtalet om det går att lämna tillbaka bilen. På företagsleasing är det ofta bestämt ett restvärde som bilen skall lösas för eller att det anvisas köpare på minst den summan. Privatleasing plägar vara tvärtom, bilen skall städse lämnas i retur.
Ja, men jag tolkar det som att personen har privatleasing.
Citera
2024-07-01, 07:38
Medlem
vanarts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smulort
Privat. Inget förbestämt restvärde.
Privatleasing (operationell leasing) är som regel inte leasing utan hyra vilket innebär att du inte har ett restvärde att förhålla dig till. Har bilen gått 700 mil och är i perfekt skick blir den relativt sett dyr att köpa.
Vanlig leasing (finansiell leasing) är normalt över tre år och överrenskommen körsträcka samt ett överenskommet restvärde.

Jag hade i ditt fall leasat en ny bil med finansiell leasing om du avser köpa loss den.
Citera
2024-07-01, 07:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vanart
Privatleasing (operationell leasing) är som regel inte leasing utan hyra vilket innebär att du inte har ett restvärde att förhålla dig till. Har bilen gått 700 mil och är i perfekt skick blir den relativt sett dyr att köpa.
Vanlig leasing (finansiell leasing) är normalt över tre år och överrenskommen körsträcka samt ett överenskommet restvärde.

Jag hade i ditt fall leasat en ny bil med finansiell leasing om du avser köpa loss den.
Privatleasing brukar ha milbegränsning, däremot inte ett angivet restvärde eftersom bilen skall lämnas tillbaka. Finansiell leasing är beräknat efter en viss körsträcka och skall lösas när perioden är slut, detta innebär att du inte behöver följa det milantal som angivits, men vid högre miltal kommer att få betala mer för bilen än marknadsvärdet.
Citera
2024-07-01, 08:10
Medlem
Masingas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dayweed
Vad i hela friden, har ni leasat en Subaru för flera tusen i månaden och endast kört 700 mil??????? Då kunde ni ju ha löst det med bildelningstjänster istället..

Det är handlaren som sätter priset, inte du. Jag hade en Audi A1 på leasing. Nypriset var 340.000 kr, efter 3 år kunde jag köpa ut bilen för 280.000 kr om jag ville. Det gjorde jag inte.
Det där lät som ett försök till blåsning.
Citera
2024-07-01, 08:38
Moderator
HelgeBuks avatar
Förstår inte varför ni så gärna vill köpa loss bilen. Gissar på att ni betalar runt 5000/mån, dvs 180 tkr på tre år, totalt ca 500 tkr i såna fall. Det hade ni ju kunnat få en "bättre" bil för om ni ville.

Är ni så fästa i exakt den bilen eller känns det bara krångligt och jobbigt att hitta en annan bil?
Citera
2024-07-01, 09:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HelgeBuk
Förstår inte varför ni så gärna vill köpa loss bilen. Gissar på att ni betalar runt 5000/mån, dvs 180 tkr på tre år, totalt ca 500 tkr i såna fall. Det hade ni ju kunnat få en "bättre" bil för om ni ville.

Är ni så fästa i exakt den bilen eller känns det bara krångligt och jobbigt att hitta en annan bil?

Ts kan ha rätt i att restvärdesbelopp ej angetts, detta innebär dock att bilen inte kan köpas loss, endast lämnas åter.
Citera
2024-07-01, 10:05
Medlem
Runt 350 är väl priset på blocket.

Leasa bil när man kör 200mil per år är dock komiskt. Eldar du sedlar för värme hemma också?
Citera
2024-07-01, 10:55
Medlem
Hur fungerar det med leasing generellt - tänker då på leasing på bilar där leasingavgiften verkar väldigt pressad.

Är handlaren fri att blåsa dig?

Om du vill köpa bilen - handlaren kommer sätta ett högt restvärde för bilen är så fin.

Om du vill lämna tillbaka bilen - handlaren kommer hitta massa "onormalt" slitage och kräva ersättning för detta?

Eller kan man "finta" handlaren och säga att man vill köpa loss den och sedan ångra sig?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in