• 1
  • 2
2024-06-30, 16:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MarcoStar
Med Icabankens kort får du dubbel bonus och fler rabatter på Ica, så det mer än kompenserar de 35 kronorna.

Har Icabanken idag... kanske ovärt att byta. Men vad är det för dubbel bonus jag får? Har dålig koll...

Jag blev lack när de började ta 35kr/månad för kortkontot.

Får man inte rabatter o sånt med vanligt ica medlemskort som inte kostar nåt?
Citera
2024-06-30, 16:45
Medlem
MarcoStars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mnemanic
Har Icabanken idag... kanske ovärt att byta. Men vad är det för dubbel bonus jag får? Har dålig koll...

Jag blev lack när de började ta 35kr/månad för kortkontot.

Får man inte rabatter o sånt med vanligt ica medlemskort som inte kostar nåt?

Jo, men du får mer om du är bankkund och har det silvriga kreditkortet. För att få dubbel bonus ska du uppfylla nåt av bankens villkor, som att få lönen insatt på kontot eller ha ett månadssparande. Du får en matförsäkring vid arbetslöshet/sjukskrivning och annat.
Citera
2024-06-30, 16:52
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Jo, men du får mer om du är bankkund och har det silvriga kreditkortet. För att få dubbel bonus ska du uppfylla nåt av bankens villkor, som att få lönen insatt på kontot eller ha ett månadssparande. Du får en matförsäkring vid arbetslöshet/sjukskrivning och annat.

Skandia har liknande villkor. Dvs du måste få in en lön på kontot månadsvis tror det är minst 7000 spänn. Vet dock inte hur extrema de är sett till dessa regler, dvs om man får varning föst eller om de bara stänger kontot om man hamnar under.

Det är ju lite sjukt i princip. Att även om EU säger att det är en laglig rätt att ha ett lönekonto som man ju kan betala med, kommer bankarna ha sin krav för att du ska kunna få ett. ICA banken tex kommer ju inte tillåta personer med betalningsanmärkning att öppna konto där.
Citera
2024-06-30, 16:57
Medlem
MarcoStars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Skandia har liknande villkor. Dvs du måste få in en lön på kontot månadsvis tror det är minst 7000 spänn. Vet dock inte hur extrema de är sett till dessa regler, dvs om man får varning föst eller om de bara stänger kontot om man hamnar under.

Det är ju lite sjukt i princip. Att även om EU säger att det är en laglig rätt att ha ett lönekonto som man ju kan betala med, kommer bankarna ha sin krav för att du ska kunna få ett. ICA banken tex kommer ju inte tillåta personer med betalningsanmärkning att öppna konto där.

Du får väl inte dubbel bonus på dina matinköp hos Ica om du har Skandiabanken?
Citera
2024-06-30, 17:03
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Du får väl inte dubbel bonus på dina matinköp hos Ica om du har Skandiabanken?

Nej men har ju ICA-kort. För mig personligen var det ju dock nix hos ICA-banken. Man klarade inte deras kreditprövning. Skandia kom ju där som en räddande ängel. Plus att de har noll avgifter.

Sedan har ICA-banken allt det där extra? Med både mobilt-bank ID som swish? Marginalen tex har ju enbart Swish men de kan inte utfärda mobilt-bank ID.
Citera
2024-06-30, 17:06
Medlem
MarcoStars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Nej men har ju ICA-kort. För mig personligen var det ju dock nix hos ICA-banken. Man klarade inte deras kreditprövning. Skandia kom ju där som en räddande ängel. Plus att de har noll avgifter.

Sedan har ICA-banken allt det där extra? Med både mobilt-bank ID som swish? Marginalen tex har ju enbart Swish men de kan inte utfärda mobilt-bank ID.

Du måste ha Icabankens silvriga kort för att få dubbel bonus. Ja, de har Bank-ID och Swish. Ganska nyligen fick de Apple Pay. Lite kul att betala med klockan.
Citera
2024-06-30, 23:31
Medlem
Negreritvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mnemanic
Hmm fast Skandiabanken tar ju 20 sek/månad för kort och har väl knappast 3.75% på kortkontot? Så känns inte som ett solklart val.
Jag använder Banknorwegians kreditkort som är avgiftsfritt så länge man inte utnyttjar krediten (vilket jag aldrig gör). 200.000 som jag inte vet vad jag ska göra av lägger jag i fasträntekonto på en tremånaders period, räntan där är 4.20%.
Citera
2024-07-01, 03:32
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Negreritv
Jag använder Banknorwegians kreditkort som är avgiftsfritt så länge man inte utnyttjar krediten (vilket jag aldrig gör). 200.000 som jag inte vet vad jag ska göra av lägger jag i fasträntekonto på en tremånaders period, räntan där är 4.20%.

Jo man kan spara mycket om man är kreditvärdig. För två år sedan hade jag liksom rekat Rocker, Där fick du pengar tillbaka genom att bara använda kortet. Idag om du kan få ett så kanske Bank Norwegian just är bäst. Ett Northmill-kort kan ju du få på direkten. Även om du är listad son skyldig staten pengar.
Citera
2024-07-01, 18:55
Medlem
bithaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Intercler
Har du kortet kopplat till det kontot?

Nä, för över lite i taget till privatkontot.
Anser det vara säkrare. Det finns lixom en gräns för hur mycket man kan stjäla från det kontot.
Citera
2024-07-01, 20:21
Citat:
Ursprungligen postat av bithax
Nä, för över lite i taget till privatkontot.
Anser det vara säkrare. Det finns lixom en gräns för hur mycket man kan stjäla från det kontot.

Ok, vet inte var skillnaden är men har ett konto hos Swedbank med 2,35% ränta. Kan inte ha kortet kopplat dit men annars funkar det som vanligt med fria uttag mm.
Citera
2024-07-05, 12:54
Medlem
För mig blev det så här:
Jag skaffade löne-/kortkonto hos Marginalen. Kostar 25/mån men då är räntan på 3.0% och det ingår kort, tom ett extra till den jag delar konto med.
Öppnar samtidigt sparkonto i samma bank med 3,6% ränta och fasträntekonto 3 mån med 4.15%.
Mer förmånligt än Skandia.
Förnyar mitt bank-id innan jag lämnar Ica-banken så är det giltigt 5 år till.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in