• 1
  • 2
2024-07-02, 03:42
Medlem
ejonT1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av particulum1
Jag tar mig friheten att bidra med min syn på frågan.

Samvetet är ett av dina verktyg för detta ändamål. Det är en komplex egenskap som både är intuitiv och påverkad av inlärda moraliska principer. Det innebär att samvetskapaciteten kan variera betydligt. Vissa personer kan ha låg intuitiv förmåga att skilja på rätt och fel, ont och gott. Dessa individer kan dock kompensera bristen genom disciplin att följa etiska principer och regler.

Å andra sidan kan motsatsen vara lika sann. En person kan ha låg disciplin och otillräcklig insikt i moraliska och etiska principer, men ändå besitta en hög intuitiv förmåga att känna vad som är rätt och fel, ont och gott.

För att effektivt träna den intuitiva förmågan kan man ägna sig åt aktiviteter som målning, musik, dans eller poesi. En viktig del av träningen inom dessa intuitiva aktiviteter är improvisation.

När det gäller att träna disciplin kan du skapa regler och rutiner att följa. Dessa behöver inte enbart vara moraliska eller etiska, utan kan också inkludera vardagliga saker som sömn, måltider och träning vid specifika tider.

Genom att behärska både den intuitiva kapaciteten och disciplinen kan du säkerställa att du kan fatta goda beslut i olika situationer. Vid snabba och reaktiva beslut där du har lite tid att tänka, kan du agera på ett gott sätt om du har hög intuitiv kapacitet. Vid svåra beslut som kräver eftertanke kan du dra nytta av de inlärda moraliska och etiska reglerna samt disciplinen att följa dem.

Ett annat fenomen jag rekommenderar att studera i rigorös detalj är lidandets natur. Att förstå vad som orsakar lidande och hur man kan undvika det kan fungera som ett mycket effektivt komplement både för din intuitiva kapacitet och för att moderera och effektivisera de inlärda moraliska och etiska reglerna i ditt sinne.

Det är dock viktigt att inte träna dessa aspekter för intensivt. Denna träning innebär också att applicera den intuitiva förmågan och disciplinen på dig själv. Det som eventuellt känns rätt eller fel, gott eller ont, och de regler du följer ska gälla både i din behandling av andra och av dig själv.

Med andra ord, behandla dig själv med lika stor omtanke som du behandlar andra.
Bra skrivet

Intuitiv och disciplinerad moralitet.

Jag personligen har väldigt mycket intuitiv moralitet, men 0 disciplin (har ADD). Däremot är jag disciplinerad/motiverad av vetenskapliga sanningar.

Du förutspådde säkert att du skulle få frågan: vad avgör/gör den intuitiva moraliteten? och vilka är reglerna för den disciplinerade moraliteten?

Det jag egentligen tänkte skriva i detta inlägg, såhär efter att ha slagit på TVn, är att mycket (om inte allt, eller 99%) av det man ser på TV tycks vara neutrala beslut. Neutrala moraliska beslut dvs huruvida man ska skriva "år 2024" eller bara "2024".

TVn är full av neutralitet. Vilket är bättre än om TVn var full med negativa troll.

Men sämre än om TVn hade sannerligen goda moraliska
Citera
2024-07-02, 10:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ejonT1
Haha, den sistnämnda meningen fick mig att skratta. Du är verkligen 2024

Ketamin+Ritalin+Markus Aurelius är sanningens väg framåt. Receptet. Så ska man ha Aspergers också

Nu ska jag kommentera på din silikonliknande glob av medvetande - ditt rationella jag...

Din intelligens är en sfär och Aurelius talade om den. Kroppen är som en yxa: död. Man (själen) bär runt på en kropp. "Soul carries a corpse". Corpse är antidistinkt dvs den är den enda osynliga sanna.

Själen (jaget) dock, har moralitet, och tänker att saker kan vara bra/niceeeee

Man bäres mot det goda (towards the good). The anti-inferior (superior) exist because of the inferior.
Vet inte riktigt vad nåt av det här hänvisar till.

Citat:
Sanningen och existensen (zen) (just nu) är samma sak? Varför kan vi då göra något dåligt - förstöra någonting eller trolla, och varför kan vi göra någonting pro-socialt/produktivt? Är sanningen nästa sekund då sann oavsett vilket val man gjorde nu?
Vi kan göra allt det där just för att det inte är någon skillnad på det. Allting är okej. Ingen kan välja att strunta i gravitationen, men alla kan välja att strunta i fantasi, som moral och "bra" eller "dåligt."

Citat:
Har det någon betydelse (givetvis har det det) huruvida man gör något bra eller dåligt? Jag kan t.ex. kissa på min skärm, eller istället skriva detta inlägg. Det förstnämnda förstör och är dåligt/trolligt, och det andra bygger/är pro-socialt. Vad säger lagen? Aurelius hade sagt att gudarna säger att goda rationella män gör det som är gott och intelligent.
En del vill säga att det är på ett visst sätt, eller att det ska vara på ett visst sätt, men ingen av dessa människor kan förklara varför det i själva verket—i verkligheten—är på ett helt annat sätt, och varför dom inte vill lyssna på det.

Givetvis tycker du det är sämre att kissa på skärmen än att skriva ett inlägg. Som sagt, att folk tycker saker är inga problem.

Citat:
Man har intelligensen och den är good......
Vilket sammanträffande att hjärnan—som är intelligent—tycker att intelligens är bra.

Citat:
Jag valde uppenbarligen att skriva detta inlägg istället för att kissa på min skärm.
Det är gott. Det är bra.
Ptja. Jag misstänker att du kommer få ut ungefär lika mycket av det här som att kissa på skärmen.

Citat:
Sedan finns det neutrala val som att säga "jag skrev detta -24" vs "jag skrev detta 2024".

Hur kan jag göra mig själv så att jag bara gör goda dåd?
Ingen aning? Det är väl bara göra goda dåd hela tiden? Om du misslyckas någon gång så kan du vrida och vända på det till det verkar som att du lyckades göra nåt gott ändå i slutändan.

Vi är lättlurade, så det är bara använda den egenskapen, om man nu har lust att försöka forma om sig själv av någon anledning.

Citat:
Allt har betydelse. Men man kan göra goda eller dåliga val - kognitionen om att ha beslutsfattandeförmågan att göra svåra val. Att trolla för det negativas skull, bara för det negativas skull - explorerar mot det negativa... well, det är negativt - Jag personligen strävar mot motsatsen. Men vad är riktningen (pilen) och vad är målet(som skapar riktningen)?
Ingenting har betydelse, men det kan hända att din hjärna ger betydelse till det den tänker på för tillfället. Detsamma gäller mål och riktningar. Det betyder ingenting, men det verkar säkert som att det gör det.

(Därmed inte sagt att du inte ska ha mål eller riktning. Som sagt, det är helt okej och fritt fram! Men mitt förslag är att du ser till att ingen annan berättar för dig vad något av det är; genom att själv komma fram till det.)

Citat:
Allt blir sant till slut (i framtiden).
Jag gör rätt nu och det blir sant.
Men hade jag gjort fel hade det också blivit sant?
Ingenting kan "bli" sant. Sanningen bara är. Något kan inte vara falskt och sen helt plötsligt bli sant. Sanningen föds inte ur falskhet.

(Om man använder sant/falskt i bemärkelsen ja/nej—det vill säga, som information, 1/0—så kan saker hoppa från ja till nej och tillbaka igen hur som helst. Det är alltså inte det jag pratar om!)

Citat:
Om existensen (universum) (som den är just nu) är sanningen.
Existensen i sig är bara nuvarande upplevelsen. "Universum" är nåt som folk tänker på.

Citat:
Vad är sanningen/målet som pilen(jag) riktar sig enligt????
Finns inget svar på såna frågor. Saker händer. Sanningen bara är. Upplevelsen är.

(Därmed inte sagt att du inte ska ha mål och sånt, och ta beslut, och så vidare, ifall du vill det.)

Citat:
Jag är trött på neutrala beslut, jag gör ej negativa beslut (en no-brainer), vad är positiva beslut?
Det är allt som blir kvar när du har identifierat vad du blir trött på och vad du tycker är negativt...

Citat:
Svaret verkar vara: Ketamin, Ritalin, Markus Aurelius och bilderna
https://ibb.co/ZN78X4F
https://ibb.co/5Mt73yb

Det universella diagrammet är unchangeing so it's unnatural,
Nature changes all things.

AI sa såhär:
"Your statement about the universal diagram being unchangeable and unnatural, as opposed to the ever-changing nature of the universe, highlights an important philosophical point: while diagrams can help us understand concepts, they often simplify or freeze dynamic processes, which can be seen as contrary to the natural world's continuous evolution and change."
Svaret är nästan alltid att frågan är skev. Så svaret är då egentligen att man måste ta reda på hur skev frågan är, och varför.

Hmm, jag visste nåt om det dynamiska för ett tag sen, men jag verkar ha slutat veta det nu. Jag får återkomma om det behövs. ^^
Citera
2024-07-02, 11:01
Medlem
Citat:
[…]
Här har du lite läsning som beskriver hur man är "lycklig" och "god": https://thedailyzen.org/2015/05/27/t...-the-universe/

Det hela sammanfattas i det här utbytet om hans katt:
“Alright,” said Zarniwoop, pressing home his point, “How do you know he exists? How do you know he knows you to be kind, or enjoys what he thinks of as your kindness?”

“I don’t,” said the man with a smile, “I have no idea. It merely pleases me to behave in a certain way to what appears to be a cat. Do you behave any differently?”
Man beter sig på det sätt som man känner för helt enkelt. Inga konstigheter. Inget gott och ont. Ingen strävan att bli bättre, eller resistans mot att bli sämre. Inga problem, även om det dyker upp problem.
Citera
2024-07-02, 13:53
Medlem
particulum1s avatar
Citat:
Bra skrivet

Intuitiv och disciplinerad moralitet.

Jag personligen har väldigt mycket intuitiv moralitet, men 0 disciplin (har ADD). Däremot är jag disciplinerad/motiverad av vetenskapliga sanningar.
Jag förstår. Då är det mycket troligt att studier kring moralitet är en effektiv aktivitet för personlig förbättring. Ett exempel på detta är att studera Marcus Aurelius' läror, särskilt i hans bok "Självbetraktelser", där han utforskar moraliska frågor ingående. Vilket det verkar som du kanske redan har gjort.

Men det finns en hel uppsjö utav moralfilosofi från historiska individer, men även levande i dagsläget att studera. Grekerna från antiken studerade dock moralen mycket rigoröst, Sokrates, Platon och Aristoteles för att nämna några.
Citat:
Du förutspådde säkert att du skulle få frågan: vad avgör/gör den intuitiva moraliteten? och vilka är reglerna för den disciplinerade moraliteten?
När det gäller den intuitiva moralitetens dynamik, så är det känslomässiga manifestationer. Ånger är ett användbart och beskrivande exempel. Genom ånger lär vi oss efterhand vad som var rätt och fel i samband med våra handlingar. Om dessa känslor välkomnas och sätts under objektiv analys med intentionen att förstå dem, så kommer du successivt att moderera den intuitiva moralen.

En enkel och användbar princip från en tidigare amerikansk president som kan fungera som ett intuitivt verktyg är:
Citat:
"When I do good, I feel good. When I do bad, I feel bad. That's my religion." — Abraham Lincoln

Det är en princip som är enkel att förstå konceptuellt men är samtidigt intuitivt avancerad, och som samtidigt skildrar en hög kapacitet för intuitiv moral.

Reglerna för den disciplinerade moraliteten är de regler du har lärt dig under livets gång, och de kan också förändras och förbättras beroende på vilka nya regler du inkorporerar i ditt sinne. Till exempel, om du beslutar att inte göra personangrepp eller personpåhopp och sedan använder medvetenhet och disciplin för att följa denna regel, så kommer denna process gradvis att moderera och förändra dina befintliga kommunikationsmönster.

När en tillräckligt hög grad av integritet har uppnåtts i det nya kommunikationsmönstret som styrs av den regel du har inkorporerat, kommer du inte längre behöva lägga särskilt mycket medveten ansträngning, om ens någon, att tänka på vad du ska säga eller skriva. Att undvika personangrepp eller personpåhopp kommer då att ha blivit en naturlig och omedveten del av din kommunikation. På samma sätt som dina andra naturligt inlärda mönster, såsom hur du sätter på dig skorna eller var du lägger kniven i kökslådan, behöver du inte aktivt tänka på dem.

I denna kontext blir du din egen "hjärntvättare".

Beroende på vilka regler, discipliner och filosofier du "hjärntvättar" dig själv med, formar det dina beteenden och tankemönster, vilket kommer att manifesteras i dina handlingar, men också i ditt sätt att tala och uttrycka dig själv.

Men inte bara det, att göra detta har också hög sannolikhet att moderera din syn på både dig själv, din omgivning och andra människor. Detta kan vara något problematiskt.

Om du upptäcker att du framgångsrikt förändrat dig själv och visar både hög intuitiv kapacitet för moral och disciplin, och blir en person som uttrycker och agerar på ett gott sätt, kan det hända att du sedan märker att människor omkring dig inte gör samma sak, eller till och med agerar på ett helt annat sätt. Detta har potential att orsaka inre konflikter, eftersom du omedvetet kan sätta samma höga krav och förväntningar på andra i din omgivning att de ska upprätthålla din höga standard av moral.

Detta kan leda till besvikelse, frustration, och irritation inom dig. Samtidigt är det en indikation på att du har mer "hjärntvättararbete" att göra, med förutsättningen att du uppmärksammar dessa känslomässiga fenomen och lär dig utav dem givetvis.

Väldigt många lever med denna form av inre konflikt. Människor som generellt utför goda handlingar, är givmilda, snälla, hjälpsamma och följer samhällets lagar, och samtidigt ser andra som inte alls är lika goda som dem själva; mördar, misshandlar, våldtar etc.

För att hitta effektiva principer och metoder för att hantera detta, om du hamnar i denna inre konflikt, rekommenderar jag att rikta din blick mot öst. Buddhism och Taoism till exempel.

I österländska principer och metoder kan man lära sig att betrakta det dualistiska inom oss själva och i världen som icke-dualism. Det innebär att uppdelningen av gott, ont, rätt, fel etc. ses som komplementära och samtidigt motsatta krafter som samverkar i en självförstärkande cykel. Symbolen "Yin yang" exemplifierar detta koncept, där de två delarna är integrerade och bildar ett dynamiskt system där helheten är större än de individuella delarna, där varje del är viktig för helhetens sammanhållning.

Det primära syftet med dessa principer metoder är att frigöra sig från denna självförstärkande cykel. I ett anseende kan man säga att du, vid framgång, hamnar i en position mellan dem, som kanske kan beskrivas som en form av neutralitet.

Att lyckas med detta på fundamentala nivåer har potentialiteten att ge dig en välintegrerad inre frid, fri från inre konflikter, och därigenom också frihet från personligt lidande.

Citat:
Det jag egentligen tänkte skriva i detta inlägg, såhär efter att ha slagit på TVn, är att mycket (om inte allt, eller 99%) av det man ser på TV tycks vara neutrala beslut. Neutrala moraliska beslut dvs huruvida man ska skriva "år 2024" eller bara "2024".

TVn är full av neutralitet. Vilket är bättre än om TVn var full med negativa troll.

Men sämre än om TVn hade sannerligen goda moraliska
Beror väl kanske lite på innehållet? Nyhetsinslag tenderar att vara lite mer neutrala och objektiva, men det kan definitivt ifrågasättas idag. Det är dock en annan diskussion som gör sig bäst i en annan tråd, så jag väljer att undvika att utveckla det.
Citera
2024-07-05, 01:18
Medlem
ejonT1s avatar
Citat:
Jag förstår. Då är det mycket troligt att studier kring moralitet är en effektiv aktivitet för personlig förbättring. Ett exempel på detta är att studera Marcus Aurelius' läror, särskilt i hans bok "Självbetraktelser", där han utforskar moraliska frågor ingående. Vilket det verkar som du kanske redan har gjort.

Men det finns en hel uppsjö utav moralfilosofi från historiska individer, men även levande i dagsläget att studera. Grekerna från antiken studerade dock moralen mycket rigoröst, Sokrates, Platon och Aristoteles för att nämna några.

När det gäller den intuitiva moralitetens dynamik, så är det känslomässiga manifestationer. Ånger är ett användbart och beskrivande exempel. Genom ånger lär vi oss efterhand vad som var rätt och fel i samband med våra handlingar. Om dessa känslor välkomnas och sätts under objektiv analys med intentionen att förstå dem, så kommer du successivt att moderera den intuitiva moralen.

En enkel och användbar princip från en tidigare amerikansk president som kan fungera som ett intuitivt verktyg är:

Det är en princip som är enkel att förstå konceptuellt men är samtidigt intuitivt avancerad, och som samtidigt skildrar en hög kapacitet för intuitiv moral.

Reglerna för den disciplinerade moraliteten är de regler du har lärt dig under livets gång, och de kan också förändras och förbättras beroende på vilka nya regler du inkorporerar i ditt sinne. Till exempel, om du beslutar att inte göra personangrepp eller personpåhopp och sedan använder medvetenhet och disciplin för att följa denna regel, så kommer denna process gradvis att moderera och förändra dina befintliga kommunikationsmönster.

När en tillräckligt hög grad av integritet har uppnåtts i det nya kommunikationsmönstret som styrs av den regel du har inkorporerat, kommer du inte längre behöva lägga särskilt mycket medveten ansträngning, om ens någon, att tänka på vad du ska säga eller skriva. Att undvika personangrepp eller personpåhopp kommer då att ha blivit en naturlig och omedveten del av din kommunikation. På samma sätt som dina andra naturligt inlärda mönster, såsom hur du sätter på dig skorna eller var du lägger kniven i kökslådan, behöver du inte aktivt tänka på dem.

I denna kontext blir du din egen "hjärntvättare".

Beroende på vilka regler, discipliner och filosofier du "hjärntvättar" dig själv med, formar det dina beteenden och tankemönster, vilket kommer att manifesteras i dina handlingar, men också i ditt sätt att tala och uttrycka dig själv.

Men inte bara det, att göra detta har också hög sannolikhet att moderera din syn på både dig själv, din omgivning och andra människor. Detta kan vara något problematiskt.

Om du upptäcker att du framgångsrikt förändrat dig själv och visar både hög intuitiv kapacitet för moral och disciplin, och blir en person som uttrycker och agerar på ett gott sätt, kan det hända att du sedan märker att människor omkring dig inte gör samma sak, eller till och med agerar på ett helt annat sätt. Detta har potential att orsaka inre konflikter, eftersom du omedvetet kan sätta samma höga krav och förväntningar på andra i din omgivning att de ska upprätthålla din höga standard av moral.

Detta kan leda till besvikelse, frustration, och irritation inom dig. Samtidigt är det en indikation på att du har mer "hjärntvättararbete" att göra, med förutsättningen att du uppmärksammar dessa känslomässiga fenomen och lär dig utav dem givetvis.

Väldigt många lever med denna form av inre konflikt. Människor som generellt utför goda handlingar, är givmilda, snälla, hjälpsamma och följer samhällets lagar, och samtidigt ser andra som inte alls är lika goda som dem själva; mördar, misshandlar, våldtar etc.

För att hitta effektiva principer och metoder för att hantera detta, om du hamnar i denna inre konflikt, rekommenderar jag att rikta din blick mot öst. Buddhism och Taoism till exempel.

I österländska principer och metoder kan man lära sig att betrakta det dualistiska inom oss själva och i världen som icke-dualism. Det innebär att uppdelningen av gott, ont, rätt, fel etc. ses som komplementära och samtidigt motsatta krafter som samverkar i en självförstärkande cykel. Symbolen "Yin yang" exemplifierar detta koncept, där de två delarna är integrerade och bildar ett dynamiskt system där helheten är större än de individuella delarna, där varje del är viktig för helhetens sammanhållning.

Det primära syftet med dessa principer metoder är att frigöra sig från denna självförstärkande cykel. I ett anseende kan man säga att du, vid framgång, hamnar i en position mellan dem, som kanske kan beskrivas som en form av neutralitet.

Att lyckas med detta på fundamentala nivåer har potentialiteten att ge dig en välintegrerad inre frid, fri från inre konflikter, och därigenom också frihet från personligt lidande.

Beror väl kanske lite på innehållet? Nyhetsinslag tenderar att vara lite mer neutrala och objektiva, men det kan definitivt ifrågasättas idag. Det är dock en annan diskussion som gör sig bäst i en annan tråd, så jag väljer att undvika att utveckla det.
https://ibb.co/YtQX3WR

Såhär alltså?

Är det min väg in i framtiden?
Citera
2024-07-05, 02:11
Medlem
particulum1s avatar
Citat:
https://ibb.co/YtQX3WR

Såhär alltså?

Är det min väg in i framtiden?
Är symbolik en metod som du finner intressant eller har fallenhet för?

Jag formulerar inte frågan för att föreslå att du bör eller inte bör använda symbolik. Men beroende på dina preferenser kan jag ge rekommendationer.

För att använda en analogi: Det finns många sätt att bestiga ett berg, men alla leder till toppen. Vissa metoder kan vara mer eller mindre krävande, beroende på vilka verktyg du har tillgång till och din förmåga att använda dem.
Citera
2024-07-05, 03:03
Medlem
ejonT1s avatar
Citat:
Är symbolik en metod som du finner intressant eller har fallenhet för?

Jag formulerar inte frågan för att föreslå att du bör eller inte bör använda symbolik. Men beroende på dina preferenser kan jag ge rekommendationer.

För att använda en analogi: Det finns många sätt att bestiga ett berg, men alla leder till toppen. Vissa metoder kan vara mer eller mindre krävande, beroende på vilka verktyg du har tillgång till och din förmåga att använda dem.
Jag vet inte.

Jag gillar ord. Jag har en fallenhet för ord, och idéer i ord.

Sen ger jag orden till ChatGPT och den kompenserar den visuella hjärnhalvan.

Symbolik är väl som metaforer? Eller hur definierar du "symbolik"?

Jag letar efter en väg framåt... just nu tror jag denna är vägen framåt: en meditation (relaxation) i: https://ibb.co/2hHPzCD Neutral balans i YingYang.

Som moralisk förebild och framtidsspår.

Och jag utgår (i beslutsmakningsprocessen) från detta: https://ibb.co/qsTwcfm

Målet är att bli anonymt känd. Autocorrect borde alltid korrigera "mål" till "AnonymtKänd".

Edit: https://ibb.co/vqvdGft

Såhär ritar AI random bs: https://ibb.co/68p5k6R
kanske för dyr, men https://ibb.co/2M7b0zq

https://ibb.co/Tr5301G
Senast redigerad av ejonT1 2024-07-05 kl. 03:33.
Citera
2024-07-05, 04:00
Medlem
particulum1s avatar
Citat:
Jag vet inte.

Jag gillar ord. Jag har en fallenhet för ord, och idéer i ord.

Sen ger jag orden till ChatGPT och den kompenserar den visuella hjärnhalvan.

Symbolik är väl som metaforer? Eller hur definierar du "symbolik"?

Jag letar efter en väg framåt... just nu tror jag denna är vägen framåt: en meditation (relaxation) i: https://ibb.co/2hHPzCD Neutral balans i YingYang.

Som moralisk förebild och framtidsspår.
Symbolik innebär studiet och användandet av symboler.

Meditation utgör en icke-intellektuell och praktisk metod. En fördel med meditation är att den inte kräver användning av intellektuella verktyg som logik eller analys, och därmed inte heller av språk. Meditation är också en fördelaktig metod i anseendet att metoden "kommer direkt till saken" eller "tar tjuren vid hornen"

Men vad är meditation för dig? Vad är din uppfattning utav meditation?
Citera
2024-07-05, 04:49
Medlem
ejonT1s avatar
Citat:
Symbolik innebär studiet och användandet av symboler.

Meditation utgör en icke-intellektuell och praktisk metod. En fördel med meditation är att den inte kräver användning av intellektuella verktyg som logik eller analys, och därmed inte heller av språk. Meditation är också en fördelaktig metod i anseendet att metoden "kommer direkt till saken" eller "tar tjuren vid hornen"

Men vad är meditation för dig? Vad är din uppfattning utav meditation?
Svar: precis det du sa. Complete relaxation. Enlightenment through laziness.

Men samtidigt tror jag starkt på evolutionsteorin: maximera survival and reproduction. Edit: det är det vi gör när vi relaxar.

Och därutöver tror jag att cortex klarar en massa trix såsom matematik eller paus. Eller andra saker människor men inte djur kan.

Meta: 3 paragrafer i detta inlägg. Meditation, evolution, hobby.
Senast redigerad av ejonT1 2024-07-05 kl. 04:56.
Citera
2024-07-05, 12:12
Medlem
particulum1s avatar
Citat:
Svar: precis det du sa. Complete relaxation. Enlightenment through laziness.

Men samtidigt tror jag starkt på evolutionsteorin: maximera survival and reproduction. Edit: det är det vi gör när vi relaxar.

Och därutöver tror jag att cortex klarar en massa trix såsom matematik eller paus. Eller andra saker människor men inte djur kan.

Meta: 3 paragrafer i detta inlägg. Meditation, evolution, hobby.

Förutom meditation för avslappning, rekommenderar jag även att komplettera med ett kinesiskt koncept som kallas "Wu wei".

"Wu wei" översätts bäst till "oansträngning", "passivitet" eller "ansträngningslös handling". Detta är en filosofisk princip som innebär att man inte ska tvinga eller skynda på den naturliga ordningen, för att undvika falsk utveckling och misstag.

I kontexten av meditation för fullständig avslappning, och i kombination med principen "Wu wei", innebär detta att du inte tvingar fram avslappningen utan låter den komma naturligt. Att försöka tvinga fram avslappning är kontraproduktivt eftersom det gör dig spänd istället för avslappnad.
Citera
2024-07-06, 01:42
Medlem
ejonT1s avatar
Citat:
Förutom meditation för avslappning, rekommenderar jag även att komplettera med ett kinesiskt koncept som kallas "Wu wei".

"Wu wei" översätts bäst till "oansträngning", "passivitet" eller "ansträngningslös handling". Detta är en filosofisk princip som innebär att man inte ska tvinga eller skynda på den naturliga ordningen, för att undvika falsk utveckling och misstag.

I kontexten av meditation för fullständig avslappning, och i kombination med principen "Wu wei", innebär detta att du inte tvingar fram avslappningen utan låter den komma naturligt. Att försöka tvinga fram avslappning är kontraproduktivt eftersom det gör dig spänd istället för avslappnad.
...och i vill man sätta sig i sociala sammanhang (sätta sig i grupp) bör man både vilja ge och ta. Alltså neutral balans där i mitten.
Citera
2024-07-06, 02:19
Medlem
particulum1s avatar
Citat:
...och i vill man sätta sig i sociala sammanhang (sätta sig i grupp) bör man både vilja ge och ta. Alltså neutral balans där i mitten.
När du befinner dig i ett socialt sammanhang, exempelvis en grupp, rekommenderar jag att du istället använder principen att ge och , istället för ge och ta. På så sätt undviker du att tvinga gruppen och därmed individerna i gruppen att ge något som eventuellt kan vara mot deras vilja.

Att vilja ta i ett gruppsammanhang kan få dig att framstå som behövande eller desperat, och detta kan orsaka spänningar i gruppdynamiken som kan vara ofördelaktigt för dig.

Det är också viktigt att inte ge för mycket. Att ge för mycket kan leda till en känsla av otillräcklighet, eftersom balansen mellan vad du ger till gruppen och vad gruppen ger tillbaka till dig blir ojämn. På samma sätt kan det motsatta förhållandet, att ge för lite men få för mycket, skapa obalans och få gruppen att uppfatta dig som otillräcklig istället.
Senast redigerad av particulum1 2024-07-06 kl. 02:28.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in