Flashback bygger pepparkakshus!
2024-06-30, 11:30
Medlem
Jag fick ett SMS som jag tror kommer från bedragare. Jag klickade på en länk i sms:et som gick till en betalsida. Jag har såklart inte lämnat ut mina kortnummer. Jag är orolig över att jag klickade på länken dock. Det sägs ju att man aldrig ska göra det. Kan bedragare göra något nu pga att jag tryckte på länken?

Hur har bedragare ens fått mitt telefonnummer? Jag får alltid fake sms när jag gjort en beställning online.
Citera
2024-06-30, 11:34
Det händer inget så länge du inte betalar.
Citera
2024-06-30, 11:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gosif
Det händer inget så länge du inte betalar.

Varför säger alla då att man absolut inte ska klicka på länkar? Jag har ju gjort det
Citera
2024-06-30, 11:38
Vad har du för sort? iPhone android?

Vänta och se?
Citera
2024-06-30, 11:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Www2043
Varför säger alla då att man absolut inte ska klicka på länkar? Jag har ju gjort det
Det finns zero clicks där din mobil kan tas över av att bara besöka en sida. Helt sjukt sällsynt men det finns.
Citera
2024-06-30, 11:57
Medlem
Får du ett SMS som du anser är bedrägligt vidarebefordra till nummer 7726.
Citera
2024-06-30, 11:59
Medlem
7726 – nytt nummer för att rapportera sms-bedrägerier
Publicerad: 2023-11-27 09:20

Nu har Sveriges telekomoperatörer inrättat ett gemensamt sms-nummer dit du som abonnent kan rapportera misstänkta bluff-sms: 7726.

https://www.telia.se/privat/aktuellt/2023/Oktober/rapportera-sms-bedragerier-via-7726
Citera
2024-06-30, 12:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av warsmann
Det finns zero clicks där din mobil kan tas över av att bara besöka en sida. Helt sjukt sällsynt men det finns.

Vad kan jag göra åt det? Hur vet jag om mobilen tagits över? Hur har bedragare fått mitt nummer som är hemligt?
Citera
2024-06-30, 12:20
Medlem
Citat:
Vad kan jag göra åt det? Hur vet jag om mobilen tagits över? Hur har bedragare fått mitt nummer som är hemligt?
Starta om mobilen. iOS och Android virusskannar sina mobiler vid omstart roligt nog. Den funktionen heter Verified Boot om du vill kolla upp det.

Det vet du inte.

Ingen aning, någon av dina vänners kontakter kanske läckt ut på nätet eller så har en sida du reggat dig på blivit hackad.
Citera
2024-06-30, 12:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av warsmann
Starta om mobilen. iOS och Android virusskannar sina mobiler vid omstart roligt nog. Den funktionen heter Verified Boot om du vill kolla upp det.

Det vet du inte.

Ingen aning, någon av dina vänners kontakter kanske läckt ut på nätet eller så har en sida du reggat dig på blivit hackad.

Kan det vara så att online företaget lämnar ut ens uppgifter till bedragare? Varje gång jag handlar online så kommer sms från bedragare. Exakt samtidigt som jag beställt något online
Citera
2024-06-30, 12:32
Moderator
Neksnors avatar
Då länken inte är offentlig kan den användas för kartläggning. Klickar någon på det så vet man vem det är.
Det behöver dock inte betyda något.
Citera
2024-06-30, 12:33
Medlem
Citat:
Kan det vara så att online företaget lämnar ut ens uppgifter till bedragare? Varje gång jag handlar online så kommer sms från bedragare. Exakt samtidigt som jag beställt något online
Ja varför inte? Företag är ju parasiter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in