"Motdemonstranter" i våldsamma upplopp mot polis utanför tyska AfDs kongress
Tyska högerpartiet AfD har kongress i Essen. Utanför kongressen har meningsmotståndare demonstrerat och gått till våldsamma attacker mot poliser.
SVT pratar om "högerextrema AFD", medan våldsmakarna från vänster benämns "demonstranter"
Även Aftonbladet pratar om de våldsamma som "demonstranter" och de laglydiga som "högerextrema partiet AFD".
Vet någon mer?
Vad säger ni om vänstern återigen tar till våld när de inte delar andras åsikter?
Vad säger ni om medias epitet, där partiet som har kongress benämns "extrema" samtidigt som de våldsamma benämns "demonstranter"?
Personligen tycker jag tyska AfD är lika illa som svenska AfS. Det är en åsikt jag som person har rätt att både ha och dela med mig av. Media ska däremot vara neutrala. Här har media valt neutrala ordalag för "demonstranter" trots att dessa varit våldsamma, medan partiet som haft kongress nedvärderas med epitetet "(höger)extrem".
Notera att tyska DW, som SVT använder som källa, pratar om demonstraterna som "leftist extremists", medan AfD benämns som "anti-immigration, archconservative AfD".
Tyska högerpartiet AfD har kongress i Essen. Utanför kongressen har meningsmotståndare demonstrerat och gått till våldsamma attacker mot poliser.
AfD meets as protesters clash with police outside
https://www.dw.com/en/germany-afd-meets-as-protesters-clash-with-police-outside/a-69510713
Tens of thousands of people took part in a protest against the far-right party
Two police officers were injured during protests outside the Alternative for Germany party congress in Essen.
Earlier Saturday, police used pepper spray and batons to stop a large group of protesters breaking through a cordon near where the congress was being held.
police said they made several arrests and some officers were attacked
Police later reported that two officers had suffered serious injuries from kicks to the head and had to be taken to the hospital. Seven of their colleagues were also injured in the attack, but less seriously.
SVT pratar om "högerextrema AFD", medan våldsmakarna från vänster benämns "demonstranter"
Sammandrabbningar mellan demonstranter och polis vid AFD-kongress i Tyskland
https://www.svt.se/nyheter/utrikes/sammandrabbningar-mellan-demonstranter-och-polis-vid-afd-kongress-i-tyskland
Demonstranter och polis har drabbat samman utanför högerextrema AFD:s partikonferens i den tyska staden Essen. Flera poliser uppges ha skadats, varav två allvarligt.
Tyska medier har publicerat videoklipp från sammandrabbningarna, som bland annat visar hur en klunga med människor går rakt mot kravallpoliser, som svarar med att använda batong och pepparsprej.
Även Aftonbladet pratar om de våldsamma som "demonstranter" och de laglydiga som "högerextrema partiet AFD".
Poliser allvarligt skadade i tysk demonstration
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Rr77qd/aftonbladet-direkt?pinnedEntry=1265253
Två poliser har skadats allvarligt i samband med en demonstration i den tyska staden Essen.
Omkring 600 deltagare från det tyska högerextrema partiet AFD möts under två dagar på en kongress som sker bara några veckor efter EU-valet där partiet, trots flera skandaler, gjorde ett rekordval.
Vet någon mer?
Vad säger ni om vänstern återigen tar till våld när de inte delar andras åsikter?
Vad säger ni om medias epitet, där partiet som har kongress benämns "extrema" samtidigt som de våldsamma benämns "demonstranter"?
Personligen tycker jag tyska AfD är lika illa som svenska AfS. Det är en åsikt jag som person har rätt att både ha och dela med mig av. Media ska däremot vara neutrala. Här har media valt neutrala ordalag för "demonstranter" trots att dessa varit våldsamma, medan partiet som haft kongress nedvärderas med epitetet "(höger)extrem".
Notera att tyska DW, som SVT använder som källa, pratar om demonstraterna som "leftist extremists", medan AfD benämns som "anti-immigration, archconservative AfD".
Senast redigerad av fredag2010 2024-06-29 kl. 23:10.
Senast redigerad av fredag2010 2024-06-29 kl. 23:10.