Citat:
Ursprungligen postat av
Snyfiken
Jag undrar om man kan på något smidigt sätt kolla om man har gamla skulder på specifika inkassobolag utan att ringa alla från A-Ö?
Bakgrunden är att jag sedan 5 år ordnade upp min ekonomi (troddejag iaf), jag hade utmätning och gjorde avbetalningsplan med flera inkassobolag men igår fick jag på kivra från fogden med en delgivning om en skuld från 2012.
Det där var riktigt fittigt gjort av dem (de köper gamla fordringar av varandra i bulk för en spottstyver av kravbeloppet och försöker sedan kräva in dem), och om beloppet är större än du enkelt kan betala inom din mänadsbudget, så skall du definitivt bestrida Betalningsföreläggandet från Kronofogden genom att hävda att du inte mottagit några påminnelser, varken brev, samtal, eller mail, och därmed något preskriptionsavbrott inte skett och fordran alltså är ogiltig.
Preskriptionstiden för skulder är (
https://www.hallakonsument.se/ekonomi/preskriptionstid-skulder/ ):
Varor och tjänster du köper av företag – 3 år
Banklån – 10 år
Böter – 5 år
Skatter – 5 år
Räkningar och kreditkortsskulder – 3 år
Skulder till kommunen – 3 eller 10 år beroende på typ av skuld.
Du har en mer än hygglig chans att lyckas få skulden avskriven om det handlar om ett mindre belopp -även om inkassobolaget, trotts det och mot förmodan, ändå skulle vilja gå vidare och välja att ärendet avgörs i Domstol (du behöver oftast inte ens närvara vid förhandlingen).
Lycka till, hoppas att det går bra! 💪💪