2009-01-21, 15:13
Medlem
Cantorass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chubs
http://www.bookofyum.com/blog/gluten-free-chinese-recipes-deep-fried-tofu-and-mushroom-stir-fry-recipe-2289.html

Kinesisk klassiker. Går lätt att variera

Vet du om man kan få tag på "stinky tofu" i Sverige - eller kan man göra den själv?
Citera
2009-01-21, 15:16
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cantoras
Vet du om man kan få tag på "stinky tofu" i Sverige - eller kan man göra den själv?
Vågar du?

~Paul~
Citera
2009-01-21, 15:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cantoras

Jag har inte stött på stinky tofu i Sverige ännu.. dock så vet jag att tusenåriga ägg finns att köpa

Även i Taipei så har många stinky-tofu stånd försvunnit - har jag märkt de senaste gångerna jag varit där. Tråkigt värre..

Tror inte stinky tofu lämpar sig så bra att göra hemma.. lär lukta satan under fermenteringsprocessen..

Här kommer iaf ett recept.. som jag absolut inte provat på:

1. Make the Brine
(Brace yourselves). Fill a large bucket with pure soy milk--not the supermarket type with sugar, calcium, and vanilla flavoring added. It must be pure soybeans and water. You can obtain it at Asian markets or make it yourself. Notice how white and pure it is? Good. Now let it sit outside for several weeks until it becomes putrid, moldy, and grey colored.

This isn't the only method to make the brine. For example, there is another method involving old wintermelon rinds that have been rotting away for over a year. Sometimes shrimp heads are also tossed in for added stink factor. Most stinky tofu vendors have their own "secret" recipe, but the rancid soy milk method is the most common currently in use in mainland China.

2. Marinate
Once your brine is prepared, add some salt to it. The amount depends on how salty you like your finished tofu to be. Get several slabs of very firm tofu and leave it in the brine for a few hours, depending on the desired "potency" of the finished tofu. Don't leave it in for more than six hours since it's actually possible to make stinky tofu too stinky.

3. Cook
Stinky tofu can be deep fried and served with hot sauce and pickled cabbage. Sometimes it is also served with pickles. Stinky tofu can also be simmered in a stew or chopped and used as normal tofu in a stir-fry.

http://everything2.com/index.pl?node_id=1505347
Citera
2009-01-21, 16:08
Medlem
Cantorass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chubs
Jag har inte stött på stinky tofu i Sverige ännu.. dock så vet jag att tusenåriga ägg finns att köpa

Även i Taipei så har många stinky-tofu stånd försvunnit - har jag märkt de senaste gångerna jag varit där. Tråkigt värre..

Tror inte stinky tofu lämpar sig så bra att göra hemma.. lär lukta satan under fermenteringsprocessen..

Här kommer iaf ett recept.. som jag absolut inte provat på:

1. Make the Brine
(Brace yourselves). Fill a large bucket with pure soy milk--not the supermarket type with sugar, calcium, and vanilla flavoring added. It must be pure soybeans and water. You can obtain it at Asian markets or make it yourself. Notice how white and pure it is? Good. Now let it sit outside for several weeks until it becomes putrid, moldy, and grey colored.

This isn't the only method to make the brine. For example, there is another method involving old wintermelon rinds that have been rotting away for over a year. Sometimes shrimp heads are also tossed in for added stink factor. Most stinky tofu vendors have their own "secret" recipe, but the rancid soy milk method is the most common currently in use in mainland China.

2. Marinate
Once your brine is prepared, add some salt to it. The amount depends on how salty you like your finished tofu to be. Get several slabs of very firm tofu and leave it in the brine for a few hours, depending on the desired "potency" of the finished tofu. Don't leave it in for more than six hours since it's actually possible to make stinky tofu too stinky.

3. Cook
Stinky tofu can be deep fried and served with hot sauce and pickled cabbage. Sometimes it is also served with pickles. Stinky tofu can also be simmered in a stew or chopped and used as normal tofu in a stir-fry.

http://everything2.com/index.pl?node_id=1505347

Ok, tack
Så själva tricket är att marinera vanlig tofu i jäst sojamjölk?
Intressant...
Gör man egen sojamjölk från bönor brukar den dra igång och jäsa/ruttna rätt så snabbt. Man blir nästan sugen på att prova - gammal sojamjölk blandad med ruttna fruktskal och gamla räkskal - där kan man snacka om återvinning!
Citera
2009-01-21, 16:12
Medlem
Blaha2k2s avatar
Tycker tofu smakar alldeles ingeting. Därför brukar jag marinera tofubitar några dagar i kylen i olika marinader.
Det ger iaf en bättre smak.
Citera
2009-07-01, 01:21
Medlem
Någon som vet vart man får tag på mjuk tofu? Hittar bara den hårda varianten i kyldisken på det affärer jag brukar handla på. Tyvärr finns det inga bra asiataffärer i den stan jag bor i.
Citera
2009-07-01, 09:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheLightningKid
Någon som vet vart man får tag på mjuk tofu? Hittar bara den hårda varianten i kyldisken på det affärer jag brukar handla på. Tyvärr finns det inga bra asiataffärer i den stan jag bor i.

Mjuk, eller silkes, tofu brukar finnas i de flesta lite större mataffärer. Om inte är det bara att be handlaren ta hem

Ett generellt tips när det gäller fast tofu är, precis som någon skrev innan, att marinera den innan tillagning. Men för att få mer smak kan man gärna pressa tofun innan, dvs lägga den mellan tex. två plastskärbrädor med en vikt ovanpå en stund. Då får man ut en del vatten/sojavätska innan vilket gör att den suger åt sig bättre av marinaden.

/off
Citera
2009-07-01, 22:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheLightningKid
Om det inte finns på någon välsorterad affär på orten kan man göra egen. Som att göra ost på sojamjölk ungefär.

OnT: Mapo Tofu!
Senast redigerad av KoalaOfDoom 2009-07-01 kl. 22:52.
Citera
2009-07-02, 23:07
Medlem
htdgs avatar
Som förrätt på en kinesisk restaurang i Visby för några år sedan åt jag friterad tofu. Den var krispig på utsidan och alldeles mjuk på insidan. Det var sinnessjukt gott. Tyvärr har jag aldrig lyckats återskapa det.
Citera
2009-07-03, 13:59
Medlem
Millicents avatar
Mmmm tofu. Har fastnat för alpros tofu. Den är fast och fin.

Tänk på att tofu med fördel marineras ett par timmar i rikligt med marinad.
Hackad färsk chili, vitlök, soja, olja osv.

Gott att exempelvis grilla på spett med halloumi (gärna marinerad i lite olja och basilika) och körsbärstomater.
Citera
2009-07-06, 02:45
Medlem
midnighttrains avatar
mhm.. tofu.. ibland blir det gott, ibland inte. svårt att hitta bra tofu i sverige, sen är det på tok för dyrt, brukar få betala 25-30kr för 300-500g. Silkestofu passar bäst i något soppliknande. Brukar göra en "salsa" med tomat och majs och sedan ha i silkestofu. Fast tofu marineras väl och wokas sedan fint. Alternativt kan man fritera tofun och ha som hamburgare, riktigt gott.
Citera
2009-07-06, 02:51
Medlem
ljummen_biras avatar
Hade bestämt för att testa på att grilla tofu. Uppskattar produkten väldigt mycket
Bara använt i grytor odyl. innan. Delade i lagom "biffar". Gjorde en marinad på olja, soja, lite liquid smoke, peppar, frystrokade örtkryddor samt vitlök.
Efter en stund i kylen var det dags att grilla och det var inte sista gången jag grillar tofu det kan jag säga.

Blev över förväntan!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in