2024-06-28, 23:55
Medlem
Jag läste just detta och funderade över skribentens oro.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/nya-opioiden-dodar-brukare-i-europa-300-ganger-starkare-an-heroin
Var finns problemet ?
Missbrukare bidrar inte med någonting, de belastar samhället med stölder och vård.
Jag skiter i om jag anses vara cynisk,
men detta är verkligheten.
Vad är era åsikter ?
Citera
2024-06-29, 00:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arnbar
Vad är era åsikter ?
Hjälper dig med lite citat från artikeln.
Citat:
Potenta opioider smugglas in i medicinburkar och dödar brukare i Europa – och i Sverige. Nu oroar sig experter för att de ska få fäste och orsaka en europeisk opioidkris.
Citat:
En förklaring till opioidernas intåg på den europeiska marknaden tros vara att det börjat råda brist på heroin. Europa har tidigare fått en stor del av sitt heroin från afghanska vallmoodlingar. Men enligt en FN-rapport har produktionen av opium rasat med 95 procent i landet sedan talibanerna införde ett förbud mot odling av vallmo i april 2023.
Citat:
Enligt Rättsmedicinalverket har nitazener ensamt eller i kombination med andra substanser orsakat minst 29 förgiftningsdödsfall i Sverige sedan 2020.

– Det finns all anledning att vara orolig för att det här ska sprida sig, säger, Kai Knudsen, narkosläkare och drogexpert.
Citat:
– Langare säljer vad som helst. De vill ha den billigaste produkten för mest pengar, säger han till magasinet.
Senast redigerad av Pillerarm 2024-06-29 kl. 00:04.
Citera
2024-06-29, 00:09
Medlem
Rastapunxs avatar
Samtidigt finns bra opiater på apoteken. Tänk om brukarna kunde få dem.
Citera
2024-06-29, 00:21
Medlem
DroneXR7s avatar
"Nitazener är ett samlingsnamn för den potenta drogen som är besläktad med morfin och heroin. Nitazener hör till den syntetiska opioidfamiljen, precis som fentanyl – men är mycket starkare."

Oh shit...! inte konstigt folk dör.
Citera
2024-06-29, 00:24
Medlem
stolenChevys avatar
Det finns trådar där nitazener diskuteras och din frågeställning är efterbliven.

(FB) Nitazener och de falska tabletter (Oxycontin, Oxymorfon) som säljs med ämnet i sig

(FB) Nya nitazener, vad säger ni alla? Protonitazepyne, Metanitazepyne, F-Etonitazene osv

Nitazener såldes som Oxymorfon i vintras och Flashbackare delade med sig av sina upplevelser; (FB) Hydromorfon&Oxymorfon
Citera
2024-06-29, 00:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stolenChevy
Det finns trådar där nitazener diskuteras och din frågeställning är efterbliven.

(FB) Nitazener och de falska tabletter (Oxycontin, Oxymorfon) som säljs med ämnet i sig

(FB) Nya nitazener, vad säger ni alla? Protonitazepyne, Metanitazepyne, F-Etonitazene osv

Nitazener såldes som Oxymorfon i vintras och Flashbackare delade med sig av sina upplevelser; (FB) Hydromorfon&Oxymorfon
Ok, kanske jag postade på fel ställe.
Men min frågeställning är fortfarande unik, kanske du borde läsa den innan du kommenterar
Och jag välkomnar moderatorer att flytta tråden till annan plats på forumet om jag postat fel.
Citera
2024-06-29, 00:38
Medlem
Min åsikt är att det är lätt att orera en stark flashbackåsikt om ditt eller datt, men när problemet landar nära hemma s a s så aktiveras normalt nya neuroner som magiskt hittar andra perspektiv som inte tvunget följer tidigare tankar styrda av dogma och dylika styggelser.
Citera
2024-06-29, 01:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pjabas
Min åsikt är att det är lätt att orera en stark flashbackåsikt om ditt eller datt, men när problemet landar nära hemma s a s så aktiveras normalt nya neuroner som magiskt hittar andra perspektiv som inte tvunget följer tidigare tankar styrda av dogma och dylika styggelser.
Kan du översätta det till Svenska ?
Citera
2024-06-29, 01:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arnbar
Kan du översätta det till Svenska ?
Låtom oss försöka:

https://postimg.cc/7fGyxqBL
Citera
2024-06-29, 01:19
Avslutad
Vad är det för opioid?
Citera
2024-06-29, 01:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gosif
Vad är det för opioid?
Det framgår i tråden.
Citera
2024-06-29, 01:43
Avslutad
Citat:
En förklaring till opioidernas intåg på den europeiska marknaden tros vara att det börjat råda brist på heroin. Europa har tidigare fått en stor del av sitt heroin från afghanska vallmoodlingar. Men enligt en FN-rapport har produktionen av opium rasat med 95 procent i landet sedan talibanerna införde ett förbud mot odling av vallmo i april 2023.

Enligt flera europeiska drogexperter har detta lämnat ett hål i marknaden – som fylls av syntetiska opioider.
Oj! Förbud som är så bra?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in