2024-06-28, 19:24
Medlem
Harald.Guldhatts avatar
Brukade ibland förut köpa ICAs obakade pizza som förvaras i kylen. Den var rätt ok. Men jag har märkt på senare tid att de ändrat den till tjockare botten och mindre fyllning. Någon annan som tycker samma? Varför gör de så här?
Citera
2024-06-28, 19:36
Medlem
MarcoStars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harald.Guldhatt
Brukade ibland förut köpa ICAs obakade pizza som förvaras i kylen. Den var rätt ok. Men jag har märkt på senare tid att de ändrat den till tjockare botten och mindre fyllning. Någon annan som tycker samma? Varför gör de så här?

Köpte en sån för några år sen och tyckte den var som du beskriver även då.

Gör egen istället. Den här brukar jag svänga ihop!
Citera
2024-06-28, 19:38
Medlem
Harald.Guldhatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MarcoStar
Köpte en sån för några år sen och tyckte den var som du beskriver även då.

Gör egen istället. Den här brukar jag svänga ihop!
Ja hemgjord pizza gillar jag, men ibland vill man ha något enklare.
Citera
2024-06-28, 20:49
Medlem
Är inte pizzan mindre nu också?
Jag köpte en och den smakade skit, förut var den ganska god innan dom ändrade
Citera
2024-06-28, 21:48
Medlem
sykkelpumps avatar
Citat:

Om den har samma vikt och kilopris som tidigare, så gissar jag att ingredienserna till botten är billigare än fyllningen...

Men jag är kanske bara konspiratorisk och elak, när jag tror att handlare vill optimera vinsten genom att utnyttja tidigare populära märkesnamn och artiklar som man nu lyckas producera till en lägre kostnad.
Typ som att behålla en förpacknings storlek, men fylla den med lite mindre innehåll.

Har inte provat ICAs men köper nån gång ibland liknande på Willys och har inte ännu upplevt någon skillnad på den.
Citera
2024-06-28, 21:49
Medlem
franges avatar
Citat:
Varför gör de så här?
Med största sannolikhet för att det blir billigare för dem. Deg kostar ingenting - på sin höjd någon krona kilot (ett kg mjöl är inte dyrt direkt), medans fyllning (ost, skinka osv) kostar utan problem 20-50 ggr så mycket kilot.

Nu får du ju samma totalvikt, men det blir våldsamt mycket billigare för dem att producera. Förresten, kostar inte en sån där ogräddad Ica-pizza typ 50-70 spänn, någonting? Har sett dem i butiken ett antal gånger men har aldrig orkat köpa eftersom de är så pass dyra - och jag då lika gärna kan gå till pizzerian precis bredvid och köpa en nylagad "riktig" pizza för någon tjuga extra, och slippa böket med att laga skiten själv...
Citera
2024-06-28, 21:51
Medlem
Nämn något som blivit bättre och billigare.
Efter pandemin så har alla branscher insett att man kan höja priserna utan att kunderna sviker.
Så länge inte kunderna ger fan att acceptera det så kommer det att fortsätta.
Såg på nyheterna idag att priserna höjts i snitt 25%.
Senast redigerad av Greta.El.HAMAS 2024-06-28 kl. 21:53.
Citera
2024-06-28, 21:56
Medlem
Citat:
Även om färdigjord pizza blivit något dyrare så har ju pizzeriorna höjt priset med 50% eller mera pga elpriset för något år sen.
Nu har elpriserna normaliserats, men inte fan har priset på pizza sänkts.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in